Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nemecká automobilka predstavila novú generáciu triedy S, ktorú postupne odhaľovala už nejaký čas. Najluxusnejšia a najprepracovanejšia trieda značky prichádza nabitá modernými technológiami na každom kroku, ktoré spája so širokou ponukou motorizácií a poriadnou dávkou luxusu.

Keď sa krásny dizajn vylepší

Prednú časť charakterizujú svetlomety s trojbodovým denným svietením, ktoré je pre triedu S typické, avšak v tomto prípade je o niečo plochšie a menšie.

Vo voliteľnej výbave je dostupný systém Digital Light, ktorý prináša do každého svetlometu tri LED diódy, ktoré sa skladajú z 1,3 milióna drobných natáčajúcich zrkadiel. Dokopy tak majú rozlíšenie 2,6 milióna pixelov a ich technológia dokáže lepšie osvetliť objekty pred vozidlom či dokonca premietať výstražné symboly na vozovku, ktoré vodičova upozornia napríklad na semafor alebo dopravné značky.

Okrem toho predok vozidla zaujme aj vysoko postavenou maskou, ktorá umocňuje svalnatý vzhľad a tvarované povrchy dodávajú špeciálne svetelné efekty. Voliteľnou výbavou sú zapustené kľučky dverí, ktoré sa vysunú v prítomnosti vodiča alebo pri dotyku ich vonkajšieho povrchu.

Dynamický vzhľad pokračuje aj v zadnej časti, pričom vďaka precízne navrhnutým vnútorným prvkom a animovanými efektami prispievajú ku kvalitnému dojmu aj zadné svetlomety, vďaka ktorým je dizajn novej triedy S nezameniteľný počas dňa aj noci.

Hodnota koeficientu odporu karosérie činí 0,22, čo z novej triedy S robí jeden z najaerodynamickejších automobilov na svete napriek zväčšeniu prednej plochy o 200 centimetrov štvorcových. 

O výkon nie je núdza

Čo sa motorizácií týka, Mercedes si dal na prvej vlajkovej lodi založenej na architektúre MRA2 naozaj záležať. Ako prvé prídu na trh šesťvalcové benzínové a naftové agregáty, za ktorými bude nasledovať model s osemvalcovým motorom s integrovaným štartérom-generátorom ISG a úplne novým 48-voltovým elektrickým mild-hybridným systémom. ISG zodpovedá za hybridné funkcie, ako je zvýšenie výkonu alebo rekuperácia energie. V roku 2021 potom príde na trh aj plug-in hybridná verzia EQS s čisto elektrickým dojazdom okolo 100 kilometrov.

Základný model S450 disponuje benzínovým motorom M256 s výkonom 270 kW (367 koní) a točivým momentom 500 Nm v spojení s ďalšími 22 koňmi a 250 Nm v mild-hybridnom systéme EQ Boost. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 5,1 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je u všetkých modelov limitovaná na 250 km/h.

Silnejšia S500-ka disponuje výkonom 320 kW (435 koní) a točivým momentom 520 Nm, pričom v mild-hybridnom systéme EQ Boost dostane ďalších 22 koní a 250 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je v tomto prípade 4,9 sekundy. Oba modely budú na cestu prenášať výkon na všetkých 4 kolesách s pohonom 4Matic.

Naftovými modelmi sú S350 d a S400 d s motorom OM656, pričom prvý spomínaný je k dispozícii aj vo verzii 4Matic s pohonom všetkých 4 kolies. S350 d má výkon 210 kW (286 koní) a točivý moment 600 Nm so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy.

Verzia s pohonom 4Matic túto rýchlosť dosiahne s rovnakým výkonom za 6,2 sekundy. Silnejšia S 400 d disponuje výkonom 243 kW (330 koní) a točivým momentom 700 Nm, pričom rýchlosť 100 km/h dosiahne z miesta za 5,4 sekundy. Všetky modely sú vybavené 9-stupňovou automatickou prevodovkou 9G-Tronic.

Revolučný interiér sa nesie v duchu budúcnosti

Výsadou triedy S je aj nový revolučný interiér, ktorý spája moderné technológie s vyšperkovaným komfortom a luxusom. Automobilka ho nazýva aj „tretím priestorom“, ktorý má plniť rolu útočiska medzi domovom a prácou.

Nejde pritom len o zväčšený a pohodlnejší priestor, ale aj o úplne prepracovaná druhá generácia systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience), ktorá značí obrovský pokrok čo sa týka hardvéru a softvéru vozidla. Luxus je vo vozidle cítiť na každom kroku a nová trieda S dodáva zvnútra až pocit futuristickej vesmírnej lode.

Diamantový vzor prešívania sedadiel zostal zachovaný, dierky v koženom poťahu naznačujú, že sedačky sú perforované a v hlavovej opierke na predných sedadlách sa nachádzajú reproduktory pre lepší hudobný zážitok. Naopak pasažieri vzadu majú možnosť využiť funkciu vyhrievania krku a vďaka vibračným motorčekom je k dispozícii až 10 rôznych masážnych programov.

3D prostredie pre vodiča

Pohľad očí však určite najviac pritiahne nová palubná doska s OLED displejom o uhlopriečke 11,9-palcov, pričom k dispozícii je aj väčší 12,8-palcový model. Ten obsahuje všetky ovládacie prvky komfortných funkcií a multimediálne centrum s aplikáciami zahrnuté v novom prostredí. O svižný chod celého multimediálneho systému v aute sa stará 16 GB operačnej pamäte RAM a grafická jednotka s výpočtovou silou 691 gigaflopov.

Ďalšiu obrazovku potom nájdeme za volantom, teda klasický digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 12,3-palcov, ktorý ponúka moderný infotainment a navyše dokáže stlačením tlačidla zobrazovať údaje aj v 3D bez nutnosti použitia okuliarov. Vďaka displejom tak z interiéru ubudlo až 27 hardvérových tlačidiel.

Nemecká automobilka nezabudla ani na cestujúcich na zadných sedadlách, ktorým je vo voliteľnej výbave k dispozícii ďalšia trojica obrazoviek. Tými je možné ovládať všetky komfortné funkcie, prispôsobiť si prostredie interiéru podľa seba a v neposlednom rade mať prístup k multimediálnemu centru.

Aj pri ovládaní sedadiel vo dverách došlo k redukcii tlačidiel. Ovládač na nastavovanie polohy sedadla však zostal v podobe, v akej ho fanúšikovia Mercedesu poznajú, je teda aj naďalej v tvare „sedačky“. Vyhrievanie, ventilácia či uložené polohy sedadla sa však už prepínajú pomocou dotykového panelu.

Heads-up s rozšírenou realitou

Samozrejmosťou je prítomnosť heads-up displeja, ktorý je k dispozícii aj vo verzii s rozšírenou realitou, ktorá napríklad pri navigácii vytvára animované šípky a premieta ich presne do jazdného pruhu, pričom zároveň funguje aj s asistenčnými systémami. Obrázok sa tak pre vodiča objaví približne vo vzdialenosti 10 metrov, pričom plocha „displeja“ zodpovedá obrazovke s uhlopriečkou 77 palcov.

Mercedes myslel aj na intuitívne a jednoduché personalizovanie nastavenia vozidla. Len pomocou oskenovania QR kódu je nová vlajková loď automaticky spárovaná s profilom Mercedes Me a majiteľ si tak môže preniesť svoje nastavenia či obľúbené rádiostanice.

Jedno vozidlo môže mať 7 takýchto profilov. Nastavenia je tiež možné uložiť v cloude a využiť v iných vozidlách s týmto MBUX systémom. Bezpečnosť je nadovšetko a vie o tom aj Mercedes, ktorý integroval do nového prostredia aj autorizáciu používateľa PIN kódom, ale aj biometrické overovanie odtlačkom prsta, tvárou a hlasom. Tvár dokáže overiť napríklad dvojica kamier v displeji pre vodiča. Tieto autorizačné prvky potom umožňujú využiť aj digitálne platby priamo z vozidla.

Prepracovaný digitálny asistent s ovládaním

S rôznymi požiadavkami dokáže posádke pomôcť aj dobre známy, no tentokrát ešte prepracovanejší digitálny asistent, ktorý reaguje na oslovenie „Hey Mercedes“. Medzi 27 jazykmi stále chýba podpora slovenčiny, no čeština je z minulosti relatívne funkčným jazykom aj na našom území.

Systém mikrofónov potom dokáže rozoznať, z ktorého sedadla s asistentom cestujúci komunikuje, čo následne indikuje reproduktor s ambientným osvetlením. Jedným príkazom je tak možné spustiť veľa funkcií a komfortných programov. V niektorých príkazoch dokonca nie je nutné využiť príkaz „Hey Mercedes“ a systém dokáže splniť požiadavku aj bez neho. Takto to funguje napríklad pri prijímaní hovorov.

Pomocou kamier v centrálnom paneli nad hlavou dokáže systém MBUX Interior Assist dokonca predvídať úmysly cestujúcich. Rozpozná ich napríklad pohybom hlavy či rúk a reaguje príslušnými funkciami vozidla, ako napríklad zapínanie a vypínanie vnútorných svetiel či nastavenie sedadiel. Systém napríklad upozorní vodiča aj vtedy, ak kamera rozpozná detskú sedačku na sedadle spolujazdca s neupevneným bezpečnostným pásom.

Osvetlenie ako vo vesmírnej lodi

Veľkými zmenami prešlo aj ambientné osvetlenie, ktoré už v novej triede S neplní iba okrasnú funkciu, ale zastáva aj reálne využitie.

V interiéri sa nachádza celkovo 250 LED svetiel, ktoré sú od seba vzdialené len 1,6 cm, pričom ich svietivosť je až 10-krát vyššia než doteraz (200 lumenov) a farba podsvietenia sa dokáže meniť na základe teploty klimatizácie / kúrenia, zvolenej hudby alebo podľa aktuálnej nálady. Funkčnú stránku reprezentujú LED svetlá pri signalizovaní mŕtveho uhla. Celkovo sa dá vo vnútri auta nastaviť až 20 úrovní jasu.

O zvukový systém sa postarala spoločnosť Burmester s dvomu zosilňovačmi a 37 reproduktormi s celkovým výkonom 1750 W. K dispozícii je aj špeciálna komunikačná funkcia, ktorá prenáša komunikáciu medzi cestujúcimi aj prostredníctvom reproduktorov a prispieva tak k zohľadneniu vnútorného hluku.

Viac ako 50 elektronických komponentov v novej triede S je možné aktualizovať vzdialene, pričom okrem samotného systému MBUX a funkcií displejov ide napríklad aj o asistenčné systémy a systémy osvetlenia. To zabezpečuje okrem menšej potreby návštev servisu aj prísun nových funkcií v budúcnosti.

Autonómne riadenie už čoskoro aj v Mercedese

O novinky nie je núdza aj pri bezpečnosti, pričom najväčšie zmeny prichádzajú pre oblasť asistenčných systémov. Mercedes totiž prináša úplne nový systém Drive Pilot, ktorý umožní autonómnu jazdy 3. úrovne do rýchlosti 60 km/h. Cieľom automobilku je sprístupniť túto technológiu v Nemecku od druhej polovice budúceho roka, kedy by mala získať legislatívne schválenie.

Spolu s ním sa do vozidla pridá funkcia autonómneho parkovania, ktorá umožní majiteľovi vozidlo jednoducho zaparkovať a privolať prostredníctvom aplikácie v smartfóne. Okrem toho sa prvýkrát v histórii objavujú vo vozidle airbagy pre čelný náraz aj pre zadných pasažierov.

V prípade, že vozidlo detekuje blížiacu sa bočnú zrážku, dokáže systém E-Active Body Control spolu s aktívnym odpružením zdvihnúť vozidlo až o 8 centimetrov za zlomok sekundy, čím sa sila nárazu prenesie na spodnú časť konštrukcie.

K dispozícii je aj riadenie zadnej nápravy, ktorý je dostupný v dvoch variantoch. Okrem klasického 4,5-stupňového systému sa totiž do novej triedy S dostala aj možnosť riadenia zadných kolies až pod 10-stupňovým uhlom, čo spolu s predným riadením skracuje priemer otáčania o dva metre, čím klesá pod úctihodných 11 metrov, podobne ako pri sedane triedy A.

Nová generácia Mercedes-Benz triedy S sa začne v Nemecku predávať už tento mesiac, pričom v showroomoch bude dostupná v decembri. Cenník nového modelu zatiaľ nemecká automobilka neodhalila.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú