Americká spoločnosť Zepher Flight Labs zo štátu Washington opäť posunula hranice možného, keď predstavila nový úspech bezpilotného lietadla Z1 s vertikálnym štartom a pristátím, ktoré poháňa vodíkový palivový článok. Pokročilý dron zaradený do kategórie Group II zvládol nielen štartovať pri maximálnej hmotnosti, ale vystúpil aj do výšky cca 4 km. Týmto výkonom vytvoril nový testovací rekord.

Demonštrácia sa odohrala v podmienkach pripomínajúcich skutočné misie zamerané na prieskum, sledovanie a zber spravodajských informácií. Podľa výrobcu si Z1 počas celého letu udržal integritu systémov, stabilitu pohybu a plný výkon aj vo vysokých nadmorských výškach. Let prebiehal v spolupráci s americkým Výskumným laboratóriom armády v rámci širšieho testovacieho programu, ktorý má overiť výkonnosť pri čoraz náročnejších podmienkach. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.

Americký dron prepisuje históriu

Z1 už teraz demonštruje schopnosti, ktoré ďaleko presahujú rámec bežného testovania. Dron dokáže lietať viac než 10 hodín, prispôsobí sa rôznym misiám – od sledovania cez humanitárnu pomoc až po prepravu zásob v ťažko dostupnom teréne. Vodíkový pohon prináša kľúčové výhody: nízku hlučnosť, minimálnu tepelnú stopu, nulové emisie a dlhodobú vytrvalosť. To z neho robí ideálneho kandidáta na operácie v citlivých oblastiach, kde je každá stopa pre protivníka stopou k odhaleniu.

americký vodíkový dron
ZFL

„Tento let nie je konečný míľnik, ale jeden z mnohých dátových bodov v trajektórii, ktorú definuje inžinierska disciplína a operačná relevantnosť,“ povedal Michael Buscher, prezident amerických operácií spoločnosti Heven, materskej firmy ZFL. Dron nie je podľa neho vyvíjaný ako technické demo, ale ako funkčný nástroj určený na nasadenie v tých najťažších a najnáročnejších podmienkach.

Z1 navyše disponuje schopnosťou vystúpiť až do 6 km, čo je nad rámec bežných možností dronov v tejto kategórii. Vďaka možnosti vertikálneho štartu a nezávislosti od fosílnych palív je ideálnym riešením pre misie v odľahlých alebo logisticky náročných lokalitách.

Aj vďaka tomuto sa mení vojna

Načasovanie tohto úspechu nemohlo byť lepšie. Len niekoľko dní pred testom podpísal minister obrany Pete Hegseth smernicu, ktorá ruší dlhoročné obmedzenia v oblasti technológií brániacich vývoju a nasadeniu domácich UAV systémov. Nová politika má urýchliť zavádzanie amerických obranných riešení a otvára cestu platformám ako Z1. Zároveň signalizuje rastúci záujem o bezemisnú vodíkovú technológiu v obrannom priemysle.

„Tento let je potvrdením nášho inžinierskeho prístupu založeného na praktických požiadavkách,“ uviedol hlavný inžinier ZFL Jake Allen. Podľa neho zákazníci dnes už nechcú robiť kompromisy medzi nosnosťou, výškou a doletom. Požadujú platformu, ktorá zvládne všetko naraz a Z1 má podľa neho presne na to navrhnutú architektúru.

ZFL momentálne spolupracuje aj s ďalšími americkými firmami, ako je Mach Industries, aby posilnili domácu výrobu a odolnosť dodávateľských reťazcov. Pod vedením Michaela Buschera sa Heven sústreďuje na rozvoj amerických operácií s cieľom stať sa kľúčovým hráčom vo vývoji novej generácie bezpilotných technológií.

Z1 tak nie je len experimentom, ale dôkazom, že vodíkový pohon už nie je len futuristickou víziou. Stáva sa praktickým a efektívnym riešením pre moderné vojenské aj civilné drony, ktoré dokážu lietať potichu, vysoko a ďaleko bez toho, aby ich protivník dokázal ľahko zachytiť radarom.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP