Takto absurdný systém nabíjania si ešte nevidel. Nový čínsky elektromobil je nočná mora
Elektromobily na cestách jednoznačne pribúdajú. Niekde ich počet rastie rýchlejšie, inde je prechod na bezemisný pohon pomalší. Vo vyspelejších krajinách sa môže stať, že nabíjacia infraštruktúra má problém na niektorých frekventovaných miestach obhospodáriť vyšší počet elektrických áut.
Olej do ohňa leje známa automobilka z Číny. BYD totiž priniesol model, ktorý dokáže pri nabíjaní obsadiť až dva nabíjacie porty naraz, čím znemožní nabíjanie ďalšiemu autu. Na tému upozornil CarNewsChina.
Výrobcovia elektrických vozidiel začali používať viac nabíjacích portov napríklad pri nákladných elektrických vozidlách alebo autobusoch, ktoré majú niekoľkonásobne väčšie batérie a ktorých nabíjanie by pri súčasnej infraštruktúre trvalo aj niekoľko hodín.
Dva či tri nabíjacie porty teda teoreticky dokážu elektromobil nabiť dvoj či trojnásobne rýchlejšie. BYD sa ale rozhodol osadiť dvoma DC nabíjacími portami elektrické SUV Denza N7 a ukazuje sa, že ide o totálny nezmysel, ktorý skôr vyvolá hádky v komunite elektromobilistov.
Riešenie mohlo byť oveľa jednoduhšie
BYD Denza N7 sa dokáže nabíjať maximálnym výkonom 150 kW. To platí, ak hovoríme o nabíjaní z jedného nabíjacieho portu. Po zapojení nabíjačky do druhého, rovnako výkonného nabíjacieho portu, sa dokáže BYD Denza N7 nabíjať výkonom 230 kW, čo nie je dvojnásobok, ako mnohí čakali. Nabíjanie ukázali vo videu na kanáli ChinaDriven.
Za 15 minút na nabíjačke je teda elektromobil schopný dobiť energiu na prejdenie 350 km dojazdu, pričom 100 km dojazdu dobíja zhruba 4 minúty. Otázkou zostáva, za akú cenu je schopný dosiahnuť takéto hodnoty.
Elektromobil obsadí dve nabíjacie miesta, respektíve dva konektory. Čas nabíjania sa pritom až tak výrazne neskráti. Koniec koncov, už dnes tu máme elektromobily, ktoré využívajú 800 V architektúru a pomocou jedného kábla sa dokážu nabíjať výkonmi cez 250 kW, čo je viac ako v prípade elektromobilu BYD s dvoma káblami.
Takéto nabíjanie je teda prinajmenšom neetické. Jediný zmysel nám to dáva v prípade, ak sa na mieste s nabíjačkami nachádzajú iba pomalšie stojany, povedzme s výkonom napríklad 50 kW. V takomto prípade by plné nabitie vyše 90 kWh batérie cez jeden nabíjací port zabralo zhruba 2 hodiny.
Denza N7 vie ale využiť dva 50 kW konektory a nabíjací výkon tak zvýšiť na 100 kW, čo už je použiteľné aj pri dlhých trasách. Zákazník navyše za takéto nabíjanie platí menej ako za nabíjanie na ultrarýchlych stojanoch.
Na druhej strane je pravda, že 50 kW DC stanice už tak často nepribúdajú a poskytovatelia, minimálne tí na Slovensku, radšej inštalujú DC stojany s vyšším výkonom, ktoré sa im z finančných dôvodov oplatia omnoho viac.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
Jedna konkrétna skupina ľudí potichu bohatne. Mladí zatiaľ utekajú za hranice, alebo zostávajú bývať u mamy
MIMORIADNE: Ministerka Šimkovičová skončila v nemocnici. Zdravotný stav zostáva nejasný
Vodičom hrozí pokuta až 300 eur. Špeciálna značka na semafore mätie Slovákov, pravidlá sú jasné
Fico „na čele pelotónu“: Zarába 8-násobok priemernej mzdy, prekonal ho len jeden politik (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP