Elektromobily na cestách jednoznačne pribúdajú. Niekde ich počet rastie rýchlejšie, inde je prechod na bezemisný pohon pomalší. Vo vyspelejších krajinách sa môže stať, že nabíjacia infraštruktúra má problém na niektorých frekventovaných miestach obhospodáriť vyšší počet elektrických áut.

Olej do ohňa leje známa automobilka z Číny. BYD totiž priniesol model, ktorý dokáže pri nabíjaní obsadiť až dva nabíjacie porty naraz, čím znemožní nabíjanie ďalšiemu autu. Na tému upozornil CarNewsChina.

Výrobcovia elektrických vozidiel začali používať viac nabíjacích portov napríklad pri nákladných elektrických vozidlách alebo autobusoch, ktoré majú niekoľkonásobne väčšie batérie a ktorých nabíjanie by pri súčasnej infraštruktúre trvalo aj niekoľko hodín.

ChinaDriven/Screenshot

Dva či tri nabíjacie porty teda teoreticky dokážu elektromobil nabiť dvoj či trojnásobne rýchlejšie. BYD sa ale rozhodol osadiť dvoma DC nabíjacími portami elektrické SUV Denza N7 a ukazuje sa, že ide o totálny nezmysel, ktorý skôr vyvolá hádky v komunite elektromobilistov.

Riešenie mohlo byť oveľa jednoduhšie

BYD Denza N7 sa dokáže nabíjať maximálnym výkonom 150 kW. To platí, ak hovoríme o nabíjaní z jedného nabíjacieho portu. Po zapojení nabíjačky do druhého, rovnako výkonného nabíjacieho portu, sa dokáže BYD Denza N7 nabíjať výkonom 230 kW, čo nie je dvojnásobok, ako mnohí čakali. Nabíjanie ukázali vo videu na kanáli ChinaDriven.

Za 15 minút na nabíjačke je teda elektromobil schopný dobiť energiu na prejdenie 350 km dojazdu, pričom 100 km dojazdu dobíja zhruba 4 minúty. Otázkou zostáva, za akú cenu je schopný dosiahnuť takéto hodnoty.

Elektromobil obsadí dve nabíjacie miesta, respektíve dva konektory. Čas nabíjania sa pritom až tak výrazne neskráti. Koniec koncov, už dnes tu máme elektromobily, ktoré využívajú 800 V architektúru a pomocou jedného kábla sa dokážu nabíjať výkonmi cez 250 kW, čo je viac ako v prípade elektromobilu BYD s dvoma káblami.

ChinaDriven/Screenshot

Takéto nabíjanie je teda prinajmenšom neetické. Jediný zmysel nám to dáva v prípade, ak sa na mieste s nabíjačkami nachádzajú iba pomalšie stojany, povedzme s výkonom napríklad 50 kW. V takomto prípade by plné nabitie vyše 90 kWh batérie cez jeden nabíjací port zabralo zhruba 2 hodiny.

Denza N7 vie ale využiť dva 50 kW konektory a nabíjací výkon tak zvýšiť na 100 kW, čo už je použiteľné aj pri dlhých trasách. Zákazník navyše za takéto nabíjanie platí menej ako za nabíjanie na ultrarýchlych stojanoch.

Na druhej strane je pravda, že 50 kW DC stanice už tak často nepribúdajú a poskytovatelia, minimálne tí na Slovensku, radšej inštalujú DC stojany s vyšším výkonom, ktoré sa im z finančných dôvodov oplatia omnoho viac.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú