Tesla Megapack sa dlhodobo považuje za dominantného hráča v oblasti stacionárneho ukladania energie. Na trhu sa však objavil nový konkurent, ktorý môže poriadne zamiešať kartami. Americký startup Inlyte predstavil železo-sodíkovú batériu určenú pre strednodobé (4–10 hodín) aj dlhodobé (24+ hodín) skladovanie energie.

Vďaka novému partnerstvu so švajčiarskou spoločnosťou HORIEN Salt Battery Solutions sa firma pripravuje na zrýchlenú výrobu, pričom tvrdí, že jej batéria ponúka mimoriadnu životnosť – minimálne 7 000 nabíjacích cyklov alebo 20 rokov. Na tému upozornil Intereting Engineering.

Železo-sodíková batéria ako nová alternatíva

Lítium-iónové batérie dnes dominujú elektromobilom aj veľkokapacitným úložiskám energie pre stabilizáciu elektrickej siete, pričom bežne zvládnu približne štyri hodiny prevádzky. Odborníci však upozorňujú na potrebu systémov, ktoré umožnia skladovanie energie na viac ako 10 hodín denne.

Inlyte svoju novú batériu už testoval v pilotnom projekte vo Veľkej Británii a pripravuje sa na spustenie americkej výrobnej továrne s názvom „Inlyte Factory 1“. Výrobný proces bude založený na technológii spoločnosti HORIEN, pričom Inlyte doň integruje vlastný železo-sodíkový systém. Startup tvrdí, že jeho riešenie nielenže zvládlo viac ako 700 testovacích cyklov pri 90 % účinnosti, ale zároveň ponúka výrazne nižšie náklady oproti tradičným sodíkovo-niklovým batériám.

Okrem toho firma v roku 2022 získala britskú spoločnosť Beta Research, ktorá vyvinula pôvodnú sodíkovo-kovovú halogenidovú batériu a rozšírila jej komerčné využitie na globálnej úrovni. Beta Research disponuje pilotnou výrobnou linkou s rozlohou 30 000 štvorcových stôp, vďaka ktorej môže Inlyte rýchlo spustiť skúšobné projekty hneď po optimalizácii dizajnu batérie.

vyroba baterii
Screenshot/Inlyte Energy

Americká továreň už v roku 2027

Inlyte plánuje otvoriť svoju prvú továreň v USA do roku 2027, čím chce využiť priaznivú energetickú politiku federálneho krídla. Aj keď zatiaľ neoznámil konkrétnu lokalitu, firma tvrdí, že je na dobrej ceste splniť svoje výrobné ciele.

Medzitým Tesla nezaháľa a posilňuje svoju pozíciu na globálnom trhu. Začiatkom marca začala jej čínska divízia dodávať prvé Megapacky vyrobené v šanghajskej Megafactory. Táto továreň, ktorá začala výrobu minulý mesiac, sa zameriava na produkciu ultra-veľkých batériových systémov pre komerčné využitie.

Každý Megapack dokáže uskladniť približne 3 900 kWh elektrickej energie, čo zodpovedá kapacite batérie 62 elektromobilov Tesla Model 3 s pohonom zadných kolies. Tesla zdôrazňuje, že jej batérie využívajú rovnakú technológiu ako elektromobily, pričom okrem výroby áut sa čoraz viac profiluje aj ako líder v oblasti energetického ukladania.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP