Na toto sa nechytá ani Marvel. Hrali sme podceňovanú strieľačku, ktorú si okamžite zamiluješ (recenzia)
Nová strieľačka s hrdinami od Firewalk Studios nás očarila svojim debutovým CGI trailerom počas predstavenia na májovom State of Play. Už v uvádzacom traileri Concordu sme videli, ako by to vyzeralo, keby niekto vzal postavy zo Strážcov Galaxie a vložil ich do Overwatchu.
Základnú premisu príbehu tvoria žoldnieri Freegunners z vesmírnej lodi Northstar. Príbeh je rozprávaný pomocou epizódnych prestrihových scén a autori sľúbili, že sa bude časom rozvíjať, takže sa máme tešiť na nové ukážky, ktoré budú predstavovať nové postavy a približovať ich každodenný život vo vesmíre.
Pokiaľ si typ hráča, ktorého zaujíma príbeh a svet, v ktorom je hra zasadená, tu si určite prídeš na svoje. Firewalk Studios totiž vytvorili pútavý svet plný detailov. Hneď v menu nájdeš akúsi encyklopédiu nazvanú Galactic Guide, v ktorej sa dočítaš všetko o planétach, vesmírnych lodiach, či dokonca o trasách týchto plavidiel.
Po viac ako mesačnej bete sme sa dostali do plnej hry, kde nám autori ukazujú svoju víziu hry v čoraz viac populárnom žánri. Nemajú to však jednoduché, keďže konkurencia na čele s Overwatchom a Valorantom bude čoskoro doplnená aj o Marvel Rivals.
Tradičné postavy
V princípe ide o klasickú 5v5 strieľačku s rôznymi jedinečnými postavami, pričom každá z nich má vlastný set schopností, ktoré používa na získanie výhody nad súpermi. Nájdeme tu klasické roly postáv, teda tank, útok, liečenie a podpora, ktoré umožnia každému hráčovi vybrať štýl, ktorý mu najviac sedí.
Postáv je zatiaľ 16 a sú dostatočne diverzné čo sa týka schopností, ale aj veľkosti. Nájdeš tu väčších tankov, ktorí sú pomalí a je jednoduchšie ich trafiť, no kompenzujú to vyšším životom a silnejšími schopnosťami, ako napríklad energetický štít postavy Emari, ktorý ochráni okolitých spolubojovníkov, či skákajúci a vybuchujúci kontajner plný smetí, zozbieraných robotom 1-Off.
Ťažkotonážnikom kontrastujú rýchle postavy ako klasický vojak Teo s jeho spoľahlivou útočnou puškou, explozívnym granátom a dokáže hodiť aj dymovnicu, cez ktorú vidí iba on, čím si zabezpečí taktickú výhodu. Menšie množstvo životov si vynahradzuje vyššou rýchlosťou a dvojitým skokom, ktorý sťaží mierenie nepriateľov pri prestrelke.
Na automatické dopĺňanie životov zabudni, jediným spôsobom, ako sa vyliečiť je zobrať power up alebo sa spoľahnúť na liečiaceho spolubojovníka. V hre nájdeš aj varianty jednotlivých postáv, ktoré si odomkneš plnením špeciálnych zadaní. Napríklad základná postava Lennox si dokáže nabiť nový zásobník keď urobí kotúľ a Lennoxov variant má namiesto tejto schopnosti vyššiu kapacitu zásobníka.
Na leveli 6 odomkneš Crew Builder, kde si môžeš vytvoriť niekoľko skupín s 12 postavami, pričom v každej musíš mať aspoň päť rozličných postáv. Zvyšné miesta môžeš vyplniť napríklad niekoľkými variantami jednej postavy, ktoré ti pridajú rôzne crew bonusy v podobe pasívnych schopností a bude iba na tebe, aké synergie medzi postavami objavíš.
Slabší výber herných režimov
V hre zatiaľ nájdeš 6 herných režimov, medzi ktorými nájdeš aj variácie na tradičný team deathmatch, či conquest. So súpermi budeš zápasiť v móde Trophy Hunt, kde si tvoj tím pripíše body za zbieranie tokenov zo zabitých nepriateľov, no môžeš zobrať aj tokeny svojich padlých druhov, čím súperom zamedzíš získanie bodov.
Ďalším režimom je Clash Point, v ktorom nie je dostupné oživovanie a vyhrať môžete buď elimináciou nepriateľského tímu alebo obsadením určitej zóny. Signal Chase a Area Control fungujú rovnako – je potrebné obsadiť oblasti na mape, za čo si tímy pripisujú víťazné body.
Nájdeš tu aj Takedown, ktorý slúži ako štandardný team deathmatch a šesticu uzatvára Cargo Run, kde je potrebné buď eskortovať zásielku alebo narušiť eskortovanie súperom a získať cennosti pre seba. Keď sa na tieto režimy pozrieme, je jasné, že autori sa inšpirovali inými populárnymi hrami a nenájdeš tu nič, čo by si už nevidel v Overwatchi, Call of Duty, či v Battlefielde.
Máp je zatiaľ dohromady dvanásť a sú pomerne malé, no výborne navrhnuté s rôznymi úzkymi uličkami a zákutiami, ale aj veľkými oblasťami, ktoré sú niekedy dvojposchodové, čo sa pre takýto typ strieľačky náramne hodí a dochádza tam k najväčším bitkám.
Jedna hra zaberie podľa režimu a šikovnosti tímov zhruba päť až desať minút. To nie je vysoké číslo, občas možno máš náladu na rýchlu hru, no vo väčšine prípadov hra skončí skôr, než sa stihneš aklimatizovať na štýl nových spoluhráčov a nepriateľov.
Okrem hry pre viac hráčov autori zakomponovali aj tréningovú oblasť, kde sa naučíš základné ovládanie, strelnicu, na ktorej si môžeš vyskúšať ktorúkoľvek postavu, spolu s jej schopnosťami a špeciálny režim Time Trial. Tu bude tvojou úlohou prejsť cez celú mapu v čo najlepšom čase, pričom je potrebné využívať aj špecifické schopnosti konkrétnej autormi vybratej postavy.
Pomalšie, no bez problémov
Celková hrateľnosť je trochu pomalšia ako u konkurencie, no veľmi rýchlo si zvykneš. Aj rýchle postavy síce pôsobia trochu ťažkopádne, ale hra takto aspoň dávať šancu nováčikom, ktorých by rýchle tempo a vyšší skill skúsených hráčov mohli odradiť. Prestrelky sú však plynulé, schopnosti postáv, spolu s ich aktiváciou sú po pár hodinách prirodzené a registrácia zásahov do nepriateľa funguje výborne.
Autorov treba pochváliť za technické odladenie, keďže počas hrania sa nestalo, že by padli servery alebo by bol nestabilný framerate. Vizuál je výborný, modely postáv sú vyšperkované do najmenších detailov a prostredia máp sú rozmanité, takže si každý hráč nájde nejakú obľúbenú.
DualSense ovládač je na hru prispôsobený, adaptívny trigger nasimuluje pocit streľby a haptika ťa upozorní na každý pohyb a zásah, ktorý schytáš. Vďaka SSD disku je načítavanie mimoriadne rýchle, problém je však v nízkom počte hráčov, takže nájdenie hry trvá niekedy aj zopár minút.
V menu nájdeš niekoľko možností, ktoré sa ti budú odomykať spolu s levelovaním tvojho profilu. Ten bude levelovať pomocou skúsenostných bodov získaných za zabitia nepriateľov alebo plnenie cieľov misií, napríklad v podobe rôznych úloh ako získanie 50 zabití, či prebehnutie určitého počtu kilometrov. Po dosiahnutí vyšších levelov sa ti odomkne aj Ranked režim a nové Time Trialy.
Okrem celkového profilu leveluješ aj postavy, čím odomykáš nové kozmetické predmety, pomocou ktorých im dodáš unikátny vizuál. Každá postava má vlastné kozmetické doplnky a rovnako si zvlášť upravuješ štandardnú verziu a jej varianty.
Plány do budúcnosti
Concord nevynikol reklamnou kampaňou a bol ohlásený len pomerne nedávno, takže autori nestihli nahypovať hráčov pred vydaním. To sa negatívne odrazilo najmä na počte hráčov pri Steam verzii. Vydanie neprinieslo ani len tisícku zároveň hrajúcich ľudí na Steame, čo sa pravdepodobne nezmení, pokiaľ sa titul nedostane do povedomia komunity.
Zároveň je hra zatiaľ príliš plytká na to, aby niesla cenovku 40 eur, čo môže byť tiež faktorom nízkej hrateľnosti. Hráči nedostali ani dostatok ukážok hrateľnosti na to, aby sa dokázali rozhodnúť, či sa im oplatí investovať peniaze do novinky, o ktorej skoro nič nevedia, aj keď môže ísť o vcelku podarený titul.
Práve preto je potrebné aby Firewalk Studios nezaspalo a prinášalo pravidelné updaty, ktoré už nám načrtli pomocou roadmapy. V budúcnosti prídu v nových sezónach aj nové postavy a varianty, nové mapy a rôzne drobné opravy, ktoré sa budú odvíjať od feedbacku komunity. Prvá sezóna nás čaká už v októbri a potrvá až do januára.
Verdikt
Celkový dojem je výborný, zábavná hrateľnosť, variabilita postáv a ich varianty dávajú titulu solídny základ, no kvôli menšiemu počtu herných režimov zatiaľ stále pôsob ako niečo medzi betou a plnou verziou hry. Poteší aspoň vyšší počet máp, vďaka čomu nie sú hry stereotypné. Po stránke hrateľnosti očakávaj intenzívne prestrelky v koridoroch ale aj využívanie tímových synergii pri stretoch vo veľkých otvorených prostrediach.
Odomykanie nových variantov pomáha v objavovaní úplne nových herných štýlov a levelovanie postáv ti zas sprístupní nové kozmetické predmety, ktoré odlíšia tvojich žoldnierov od zvyšku hráčov. Levelovaním svojho profilu si odomkneš nové herné režimy a Time Trialy, ktoré sú príjemným osviežením inak čisto multiplayerového zážitku.
Zaujme aj svet, ktorý tvorcovia pre hru vytvorili, aj keď hra by možno potrebovala viac dotiahnuť v iných oblastiach. Plánujú vydávať aj krátke príbehové videá, ktoré budú dostupné priamo v hre a budú pripomínať seriálové epizódy. Concord je v skratke titul, ktorý neurazí, no nenájdeš veľa dôvodov, prečo sa k nemu vracať na dennej báze.
Autori už zverejnili plány do budúcnosti, vďaka ktorým vieme, že budú vydávať menšie opravy, ale aj veľké updaty v podobe nových sezón, v ktorých uvidíme nových Freegunnerov, mapy a rôzne herné vylepšenia. Otázne je iba to, či prežije katastrofálny launch s nízkym počtom hráčov a dlhými časmi pri vyhľadávaní hier.
V každom prípade má hra potenciál do budúcnosti a je škoda, že tvorcovia nepridali žiadny veľký X-Faktor, ktorý by hru dostatočne odlíšil od konkurencie, najmä keď je tento žáner na vzostupe. Hru čaká ešte dlhá cesta, aby sa dostala na vrchol, čo bude bez dostatočného počtu hráčov a prispenia komunity náročná úloha.
Čítajte viac z kategórie: Hry
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zbytočne vyhadzuješ stovky eur. Toto sú najlepšie volanty pre PC a konzolu
Prelomové upírske RPG príde už budúci rok. Dočkáme sa konkurencie pre Zaklínača? (TRAILER)
Zavarí ti všetky mozgové závity. Hrali sme novinku od majstra Hidea Kojimu
Sony ti za túto hru vráti peniaze. Ospevovaná novinka od tvorcov GTA je prepadákom roka
Slabé povahy pozor. Nová hororová hra je tak realistická, že nezaspíš (VIDEO)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nemocnica pre Startitup opísala realitu krízy: Zatvárame ambulancie, prepúšťame
Izraelsko-iránsky konflikt mení mapu sveta. Ako ho čítať a čo z neho plynie pre Slovensko (ANALÝZA)
„Vytvoril som biznis, ktorý mi zarába 15 000 eur mesačne.“ Sebastian sa navždy vzdal práce v korporáte
Rusko zamiešalo karty v globálnom boji o „biele zlato“. Obsadilo jednu z najväčších zásob lítia v Európe
Štát spúšťa „porovnávač“ cien potravín: Vyskúšali sme, ako ukazuje rozdiely medzi obchodmi a regiónmi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
- Najlepší film Marvelu posledných rokov je konečne online. Aj so slovenským dabingom
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Nový čínsky motor prežil test, ktorý láme fyzikálne zákony. Využíva pohon ako z iného sveta
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
Rusko chce ovládnuť čínsky trh s kľúčovou surovinou, Indii ponúka „oceľové srdce“
Na Slovensku môžeme závidieť. U našich susedov spustili vo vlakoch testovanie Starlinku
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP