Neverili, že sa to dá. Mercedes má elektrický ťahač z rekordným dojazdom a nabíjaním
Nad elektrifikáciou v nákladnej doprave ešte stále visí otáznik. Je správna cesta používať batérie, alebo radšej siahnuť po vodíkových technológiách?
Rôzne automobilky k tejto otázke pristupujú rôznymi spôsobmi a Mercedes sa vyberá práve smerom batériových ťahačov. Pred pár dňami spoločnosť na autosalóne IAA predstavila svoj doposiaľ najlepší ťahač s dojazdom až 500 km, informuje Electrek.
Elektrický nákladiak Mercedes eActros určený na vlečenie tých najväčších a najťažších prívesov dostal masívnu batériu s kapacitou neuveriteľných 600 kWh. Vďaka nej ale dokáže zrejme plne naložený ťahač prejsť na jedno nabitie cez 500 km.

Batéria s technológiou LFP je charakteristická lepšou životnosťou a vyššou energetickou hustotou. Práve životnosť je v prípade ťahačov kľúčová. Podľa automobilky je životnosť tohto ťahača, respektíve jeho batérie viac ako 10 rokov, počas ktorých najazdí 1,2 milióna kilometrov.
Ide tak o ťahač s najlepším elektrickým dojazdom s logom trojcípej hviezdy. Teraz ale nastáva otázka, ako dlho bude trvať nabitie vyše 600 kWh batérie, keď už pri bežných 70 kWh baterkách v osobných autách je to zhruba 20-40 minút, ak sa bavíme o nabíjaní z 20 % na 80 %.
Plné nabitie do jednej hodiny?
V tomto smere spoločnosti vyvíjajúce elektrické ťahače pracujú aj na budovaní nabíjacej infraštruktúry a tieto nabíjačky pre kamióny sú podstatne výkonnejšie než tie, ktoré slúžia na nabíjanie osobných elektromobilov.

V prípade Mercedesu eActros je tu možnosť nabíjania výkonom až okolo 1 MW, čo je zhruba štyri až päťkrát viac než maximálny nabíjací výkon súčasných osobných elektromobilov. Elektrický ťahač by sa na takejto nabíjačke dokázal dobiť z 20 % na 80 % za 30 minút.
Vzhľadom na to, že vodiči nákladných vozidiel sú povinný robiť si pravidelné prestávky, je táto dĺžka nabíjania absolútne vyhovujúca. Samozrejme, otázkou zostáva, akú širokú sieť takýchto ultranabíjačiek dnes nájdeš.
Výkon mu v žiadnom prípade nechýba
O pohon elektrického ťahača sa stará dvojica elektromotorov s permanentným výkonom 400 kW (536 koní). V prípade potreby dokážu elektromotory na pár sekúnd vyprodukovať výkon až 600 kW (800 koní), čo sa skvele hodí napríklad pri predbiehaní iného ťahača alebo jazde do kopca. Nie je totiž nič horšie ako zablokovaná diaľnica dvoma kamiónmi idúcimi vedľa seba, pričom jeden z nich ide iba o 1 km/h rýchlejšie než ten druhý.
Nechýba pre Mercedes už typický predný LED pás, ktorý spája obe svetlá. Do hromadnej výroby sa toto monštrum dostane v roku 2024. Prvé „testovacie“ kusy by však mali dostať spoločnosti ako Amazon či Rhenus už budúci rok.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú" cestu

Veľká zmena v STK: Slovensko ide proti EÚ. Tisíce vodičov sa potešia, no pozor na túto „pascu“

Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem

Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenka Petra začala investovať v 24 rokoch. Dnes je z nej vďaka jasnej a dlhodobej stratégii multimilionárka

Jedna z TOP cestoviek skolabovala. Ruší všetky zájazdy, dovolenky si u nej objednávali nielen Slováci

U lekára nemusíš platiť za termín, recept či potvrdenku do práce. Tieto poplatky sú nelegálne

Vedci odhalili tajomstvo 200-ročnej veľryby, ktorá nestarne a nemá rakovinu. Jej bunky opravuje „studený“ proteín

Kauza Gašpar naberá na obrátkach: Policajt, ktorý riešil nehodu, náhle končí. Opozícia hovorí o tlaku zhora
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
Kým Ukrajina bojuje, EÚ veselo dováža veľkú komoditu z Ruska. Nemec žiada okamžitý zákaz
Minister Smeru-SD v tom má jasno: Emisný systém je nezmyselný, EÚ stráca konkurencieschopnosť
Trump obvinil dve veľmoci z tajných jadrových testov. USA plánujú vlastné skúšky, experti sú zaskočení
Ľudia naleteli nekonečnému nezmyslu. Experti odhalili banálny dôvod, prečo sú psy z Černobyľa modré
Bývalý minister to povedal na rovinu: Energopomoc je nefér, Slovensko nezvláda základnú vec. Mám riešenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenka Petra začala investovať v 24 rokoch. Dnes je z nej vďaka jasnej a dlhodobej stratégii multimilionárka

Jedna z TOP cestoviek skolabovala. Ruší všetky zájazdy, dovolenky si u nej objednávali nielen Slováci

U lekára nemusíš platiť za termín, recept či potvrdenku do práce. Tieto poplatky sú nelegálne

Vedci odhalili tajomstvo 200-ročnej veľryby, ktorá nestarne a nemá rakovinu. Jej bunky opravuje „studený“ proteín

