Neverili, že sa to dá. Mercedes má elektrický ťahač z rekordným dojazdom a nabíjaním
Nad elektrifikáciou v nákladnej doprave ešte stále visí otáznik. Je správna cesta používať batérie, alebo radšej siahnuť po vodíkových technológiách?
Rôzne automobilky k tejto otázke pristupujú rôznymi spôsobmi a Mercedes sa vyberá práve smerom batériových ťahačov. Pred pár dňami spoločnosť na autosalóne IAA predstavila svoj doposiaľ najlepší ťahač s dojazdom až 500 km, informuje Electrek.
Elektrický nákladiak Mercedes eActros určený na vlečenie tých najväčších a najťažších prívesov dostal masívnu batériu s kapacitou neuveriteľných 600 kWh. Vďaka nej ale dokáže zrejme plne naložený ťahač prejsť na jedno nabitie cez 500 km.
Batéria s technológiou LFP je charakteristická lepšou životnosťou a vyššou energetickou hustotou. Práve životnosť je v prípade ťahačov kľúčová. Podľa automobilky je životnosť tohto ťahača, respektíve jeho batérie viac ako 10 rokov, počas ktorých najazdí 1,2 milióna kilometrov.
Ide tak o ťahač s najlepším elektrickým dojazdom s logom trojcípej hviezdy. Teraz ale nastáva otázka, ako dlho bude trvať nabitie vyše 600 kWh batérie, keď už pri bežných 70 kWh baterkách v osobných autách je to zhruba 20-40 minút, ak sa bavíme o nabíjaní z 20 % na 80 %.
Plné nabitie do jednej hodiny?
V tomto smere spoločnosti vyvíjajúce elektrické ťahače pracujú aj na budovaní nabíjacej infraštruktúry a tieto nabíjačky pre kamióny sú podstatne výkonnejšie než tie, ktoré slúžia na nabíjanie osobných elektromobilov.
V prípade Mercedesu eActros je tu možnosť nabíjania výkonom až okolo 1 MW, čo je zhruba štyri až päťkrát viac než maximálny nabíjací výkon súčasných osobných elektromobilov. Elektrický ťahač by sa na takejto nabíjačke dokázal dobiť z 20 % na 80 % za 30 minút.
Vzhľadom na to, že vodiči nákladných vozidiel sú povinný robiť si pravidelné prestávky, je táto dĺžka nabíjania absolútne vyhovujúca. Samozrejme, otázkou zostáva, akú širokú sieť takýchto ultranabíjačiek dnes nájdeš.
Výkon mu v žiadnom prípade nechýba
O pohon elektrického ťahača sa stará dvojica elektromotorov s permanentným výkonom 400 kW (536 koní). V prípade potreby dokážu elektromotory na pár sekúnd vyprodukovať výkon až 600 kW (800 koní), čo sa skvele hodí napríklad pri predbiehaní iného ťahača alebo jazde do kopca. Nie je totiž nič horšie ako zablokovaná diaľnica dvoma kamiónmi idúcimi vedľa seba, pričom jeden z nich ide iba o 1 km/h rýchlejšie než ten druhý.
Nechýba pre Mercedes už typický predný LED pás, ktorý spája obe svetlá. Do hromadnej výroby sa toto monštrum dostane v roku 2024. Prvé „testovacie“ kusy by však mali dostať spoločnosti ako Amazon či Rhenus už budúci rok.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
Spaľováky to majú spočítané. Čínske autá zvládnu 400 km za 5 minút nabíjania, Západ o tom len sníva
Váži 32 ton a zvládne jazdiť 8 hodín. Dychberúci elektromobil sa nabije rýchlejšie, než nová Tesla
Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
Na Maybach rovno zabudni. Čínska beštia má 1330 km dojazd a ešte šialenejšie eso v rukáve
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Medveď na západnom Slovensku: Poľovníci ho spozorovali pri známom pamätníku
Aj 10 ml výplne ti zmení tvár navždy. Dnešná predstava krásy neodpúšťa rozdiely, varuje expertka
Michael Burry: Predpovedal pád trhov v roku 2008 a teraz veští ďalší. Investičný mág práve rozpredal svoje akcie
Aplikácie ťa naozaj odpočúvajú a zbierajú dáta, potvrdil expert. Tieto nastavenia neignoruj, ochránia tvoje súkromie
Tajomné dotácie za 780-tisíc eur: Fond na podporu umenia obdržal podozrivé žiadosti z ministerstva
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
Revolúcia na cestách. Každé piate nové auto v Nemecku je elektrické
Trump znovu udrel. USA zasahujú svetový obchod
Zásobníky nestíhajú. Trh s plynom reaguje na tlak termínu EÚ
Slovensko odráža stále silnejšie útoky hekerov. Štát investuje do obrany
SPP má plán na zimu. Plyn nebude chýbať ani počas krízy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Medveď na západnom Slovensku: Poľovníci ho spozorovali pri známom pamätníku
Aj 10 ml výplne ti zmení tvár navždy. Dnešná predstava krásy neodpúšťa rozdiely, varuje expertka
Michael Burry: Predpovedal pád trhov v roku 2008 a teraz veští ďalší. Investičný mág práve rozpredal svoje akcie
Aplikácie ťa naozaj odpočúvajú a zbierajú dáta, potvrdil expert. Tieto nastavenia neignoruj, ochránia tvoje súkromie
Tajomné dotácie za 780-tisíc eur: Fond na podporu umenia obdržal podozrivé žiadosti z ministerstva
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené