Neverili, že sa to dá. Mercedes má elektrický ťahač z rekordným dojazdom a nabíjaním
Nad elektrifikáciou v nákladnej doprave ešte stále visí otáznik. Je správna cesta používať batérie, alebo radšej siahnuť po vodíkových technológiách?
Rôzne automobilky k tejto otázke pristupujú rôznymi spôsobmi a Mercedes sa vyberá práve smerom batériových ťahačov. Pred pár dňami spoločnosť na autosalóne IAA predstavila svoj doposiaľ najlepší ťahač s dojazdom až 500 km, informuje Electrek.
Elektrický nákladiak Mercedes eActros určený na vlečenie tých najväčších a najťažších prívesov dostal masívnu batériu s kapacitou neuveriteľných 600 kWh. Vďaka nej ale dokáže zrejme plne naložený ťahač prejsť na jedno nabitie cez 500 km.
Batéria s technológiou LFP je charakteristická lepšou životnosťou a vyššou energetickou hustotou. Práve životnosť je v prípade ťahačov kľúčová. Podľa automobilky je životnosť tohto ťahača, respektíve jeho batérie viac ako 10 rokov, počas ktorých najazdí 1,2 milióna kilometrov.
Ide tak o ťahač s najlepším elektrickým dojazdom s logom trojcípej hviezdy. Teraz ale nastáva otázka, ako dlho bude trvať nabitie vyše 600 kWh batérie, keď už pri bežných 70 kWh baterkách v osobných autách je to zhruba 20-40 minút, ak sa bavíme o nabíjaní z 20 % na 80 %.
Plné nabitie do jednej hodiny?
V tomto smere spoločnosti vyvíjajúce elektrické ťahače pracujú aj na budovaní nabíjacej infraštruktúry a tieto nabíjačky pre kamióny sú podstatne výkonnejšie než tie, ktoré slúžia na nabíjanie osobných elektromobilov.
V prípade Mercedesu eActros je tu možnosť nabíjania výkonom až okolo 1 MW, čo je zhruba štyri až päťkrát viac než maximálny nabíjací výkon súčasných osobných elektromobilov. Elektrický ťahač by sa na takejto nabíjačke dokázal dobiť z 20 % na 80 % za 30 minút.
Vzhľadom na to, že vodiči nákladných vozidiel sú povinný robiť si pravidelné prestávky, je táto dĺžka nabíjania absolútne vyhovujúca. Samozrejme, otázkou zostáva, akú širokú sieť takýchto ultranabíjačiek dnes nájdeš.
Výkon mu v žiadnom prípade nechýba
O pohon elektrického ťahača sa stará dvojica elektromotorov s permanentným výkonom 400 kW (536 koní). V prípade potreby dokážu elektromotory na pár sekúnd vyprodukovať výkon až 600 kW (800 koní), čo sa skvele hodí napríklad pri predbiehaní iného ťahača alebo jazde do kopca. Nie je totiž nič horšie ako zablokovaná diaľnica dvoma kamiónmi idúcimi vedľa seba, pričom jeden z nich ide iba o 1 km/h rýchlejšie než ten druhý.
Nechýba pre Mercedes už typický predný LED pás, ktorý spája obe svetlá. Do hromadnej výroby sa toto monštrum dostane v roku 2024. Prvé „testovacie“ kusy by však mali dostať spoločnosti ako Amazon či Rhenus už budúci rok.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Lekári v pohotovosti: Smrtiaca choroba postihla niekoľko detí, jedno na následky zomrelo
Vedci zdvíhajú varovný prst: V obľúbenej pochúťke Slovákov sa množia baktérie, ktoré porážajú najsilnejšie antibiotiká
Lekári mu dávali tri mesiace života: 103-ročný maratónec porazil rakovinu vďaka unikátnej diéte
Prírodný zázrak pre zdravie čriev a chudnutie: Odborníci potvrdzujú jeho mnohostranné účinky
Košická nemocnica ako jediná prináša revolučnú liečbu. Problém trápi až 50 % Sloveniek
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
Obrovský zvrat v čínskej automobilke. BYD po rokoch raketového rastu nestíha predávať
Letecký gigant nakupuje vo veľkom. China Airlines investuje vyše 2 miliardy na nové Airbusy
Škoda valcuje Teslu. Tento elektromobil láme predajné rebríčky
600 metrov káblov zmizlo. Sabotáž paralyzovala trasu medzi Parížom a Londýnom
Bez plynu sa nedá vyrábať sklo, hliník ani chlieb. Klub 500 varuje pred dôsledkami zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Lekári v pohotovosti: Smrtiaca choroba postihla niekoľko detí, jedno na následky zomrelo
Vedci zdvíhajú varovný prst: V obľúbenej pochúťke Slovákov sa množia baktérie, ktoré porážajú najsilnejšie antibiotiká
Lekári mu dávali tri mesiace života: 103-ročný maratónec porazil rakovinu vďaka unikátnej diéte
Prírodný zázrak pre zdravie čriev a chudnutie: Odborníci potvrdzujú jeho mnohostranné účinky
Košická nemocnica ako jediná prináša revolučnú liečbu. Problém trápi až 50 % Sloveniek
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené