Nemci chcú priniesť technológiu z F1 do bežných áut. Výrazne znižuje emisie a spotrebu
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Nemecká spoločnosť Mahle prišla s novým riešením spaľovacieho motora, ktorý chce presadiť do bežnej premávky. Podľa nej je nový spôsob spaľovania paliva efektívnejší a s nižšími emisiami. Podobný systém už dnes využívajú niektoré monoposty F1, s ktorými práve Mahle spolupracuje.
V priebehu posledných rokov sme mohli byť svedkami postupnej evolúcie áut, kde bežný spaľovací motor sa až skoro násilným spôsobom dostáva do úzadia a ako automobilky, aj iné inštitúcie nás podporujú k tomu, aby sme si namiesto nich kúpili hybrid či elektromobil. V ponukách väčšiny automobiliek tak už môžeme nájsť aj vozidlá s alternatívnym pohonom.
V snahe oddialiť tento scenár bolo predstavených viacero riešení, pričom to najznámejšie pochádza od Mazdy a ich motoru Skyactiv-X (známy tiež ako diesel na benzín). Taktiež nedávna technológia pre dieselové motory ukazuje, že v najbližších rokoch sa spaľovacie motory ešte v ponuke udržia. Pridáva sa k nim aj spoločnosť Mahle, ktorá chce technológiu z F1 preniesť aj do osobných vozidiel.
Sľubné hodnoty
Princíp spočíva v tom, že systém vstrekovania paliva využíva ako priame, tak aj nepriame vstrekovanie. Tryska s nepriamym vstrekovaním sa nachádza klasicky v sacom potrubí, no tryska s priamym vstrekom má spoločne so zapaľovacou sviečkou pred sebou malú komôrku, ktorá je umiestnená priamo nad spaľovacou komorou valca.
Nepriamym vstrekovaním sa do valca dostane až 95 % paliva, ktoré je následne stlačené piestom. Zmes však nie je zapálená klasickým spôsobom. O zapálenie zmesi sa stará druhá tryska s priamym vstrekovaním, ktorá zvyšných 5 % paliva vstrekne do komory nad valcom, kde sa zmes zapáli a následne sa rozpráši do valca do rôznych smerov. Týmto spôsobí vznietenie a palivo sa navyše zapáli na viacerých miestach, čo zvyšuje efektivitu celého spaľovacieho procesu.
Takýmto spôsobom by sa mohlo ušetriť až 10 % paliva, no predovšetkým sa tým zníži produkcia škodlivín. V prípade oxidov dusíka (NOx) sa dá hovoriť až o 95 % znížení. Vyššie spomenutý systém je označovaný ako aktívny, no dostupná bude aj pasívna varianta, ktorá v komore nad valcom bude mať už len sviečku. Palivo sa do nej dostane počas kompresie, kde sa zapáli a je opätovne rozprášené do valca.
Vlastná hybridná jednotka
Podľa portálu Autocar sa dá tento systém využiť na všetky benzínové motory, pričom rokovania s niektorými výrobcami už majú prebiehať. Samotná spoločnosť ponúka aj možnosť modulárnej hybridnej sústavy, ktorá využíva pasívny spôsob spaľovania. Modulárna technológia umožňuje individuálne prispôsobenie pre každého výrobcu, ktorí by mal o motor záujem.
Ide o pomerne jednoduchý dvojvalec/trojvalec, ktorý je preplňovaný a je ho možné kombinovať s jednostupňovou, dvojstupňovou či štvorstupňovou prevodovkou. Samozrejme sa tak nejedná o primárny zdroj pohonu vozidiel, no využitý by mohol byť ako generátor energie pre elektromotor.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Mala odísť do dôchodku, USA však do nej nalejú miliardy. Kvôli tomuto chcú zachovať legendárnu stíhačku F-22
Realitu budeš ovládať myšlienkami. Zuckerberg potvrdil príchod zariadenia, ktoré ti dá nadľudské schopnosti
Ak nezaplatíš, vypnú ťa. Obľúbená sociálna sieť zavádza bizarný poplatok
Našiel mi zdravotný problém a vyriešil ho. Toto je najlepší gadget, ak si chceš predĺžiť život
Toto nedokáže ani iPhone. Známy výrobca prestavil model, po ktorom sa Slováci budú trhať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Mala odísť do dôchodku, USA však do nej nalejú miliardy. Kvôli tomuto chcú zachovať legendárnu stíhačku F-22
- Drastické zmeny: Slováci nedostanú na výber. EÚ má nový spôsob, ako riešiť klimatickú krízu
- Obľúbená služba Slovákov poriadne zdražie. Končia výhody, toľkoto si priplatíme
- WhatsApp dostáva ohromnú funkciu. Budeš na nej závislý
- Volkswagen môže dať spaľovákom zbohom. Dostal sa k technológii, ktorá zmení jeho elektroautá
-
- Drastické zmeny: Slováci nedostanú na výber. EÚ má nový spôsob, ako riešiť klimatickú krízu
- Zrazu sa vyparila, nikto nevie kam. Nad zatmením Slnka sa udialo niečo zvláštne
- WhatsApp dostáva ohromnú funkciu. Budeš na nej závislý
- Hrali sme slovenské GTA. Toto musíš vedieť, predtým než si ho kúpiš
- Za dve eurá som dostal tisícky filmov a seriálov. Neznáma česká služba ma ohromila, ale má to háčik
-
- Videli sme seriál roka. Apokalyptické sci-fi je splnený sen, je ešte lepšie ako The Last of Us
- Drastické zmeny: Slováci nedostanú na výber. EÚ má nový spôsob, ako riešiť klimatickú krízu
- Zrazu sa vyparila, nikto nevie kam. Nad zatmením Slnka sa udialo niečo zvláštne
- Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
- Najlepší seriál v histórii Netflixu pohorel. Slováci najviac kritizujú kontroverzné rozhodnutie
Čínska automobilka Chery chce v Španielsku zamestnať cez 1 000 ľudí
Nový AI generátor videa od Microsoftu vyzerá realisticky, až na malé detaily
Finančná správa získala techniku od USA, pomôže odhaliť rádioaktívne materiály
Pozor: Nepôjde absolútne nič. Najdôležitejšiu službu Slovákov kompletne odstavia
Nissan znížil prognózu príjmov za finančný rok do konca marca
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené