Nemecká spoločnosť Mahle prišla s novým riešením spaľovacieho motora, ktorý chce presadiť do bežnej premávky. Podľa nej je nový spôsob spaľovania paliva efektívnejší a s nižšími emisiami. Podobný systém už dnes využívajú niektoré monoposty F1, s ktorými práve Mahle spolupracuje.

V priebehu posledných rokov sme mohli byť svedkami postupnej evolúcie áut, kde bežný spaľovací motor sa až skoro násilným spôsobom dostáva do úzadia a ako automobilky, aj iné inštitúcie nás podporujú k tomu, aby sme si namiesto nich kúpili hybrid či elektromobil. V ponukách väčšiny automobiliek tak už môžeme nájsť aj vozidlá s alternatívnym pohonom.

V snahe oddialiť tento scenár bolo predstavených viacero riešení, pričom to najznámejšie pochádza od Mazdy a ich motoru Skyactiv-X (známy tiež ako diesel na benzín). Taktiež nedávna technológia pre dieselové motory ukazuje, že v najbližších rokoch sa spaľovacie motory ešte v ponuke udržia. Pridáva sa k nim aj spoločnosť Mahle, ktorá chce technológiu z F1 preniesť aj do osobných vozidiel.

Sľubné hodnoty

Princíp spočíva v tom, že systém vstrekovania paliva využíva ako priame, tak aj nepriame vstrekovanie. Tryska s nepriamym vstrekovaním sa nachádza klasicky v sacom potrubí, no tryska s priamym vstrekom má spoločne so zapaľovacou sviečkou pred sebou malú komôrku, ktorá je umiestnená priamo nad spaľovacou komorou valca.

MAHLE

Nepriamym vstrekovaním sa do valca dostane až 95 % paliva, ktoré je následne stlačené piestom. Zmes však nie je zapálená klasickým spôsobom. O zapálenie zmesi sa stará druhá tryska s priamym vstrekovaním, ktorá zvyšných 5 % paliva vstrekne do komory nad valcom, kde sa zmes zapáli a následne sa rozpráši do valca do rôznych smerov. Týmto spôsobí vznietenie a palivo sa navyše zapáli na viacerých miestach, čo zvyšuje efektivitu celého spaľovacieho procesu.

Takýmto spôsobom by sa mohlo ušetriť až 10 % paliva, no predovšetkým sa tým zníži produkcia škodlivín. V prípade oxidov dusíka (NOx) sa dá hovoriť až o 95 % znížení. Vyššie spomenutý systém je označovaný ako aktívny, no dostupná bude aj pasívna varianta, ktorá v komore nad valcom bude mať už len sviečku. Palivo sa do nej dostane počas kompresie, kde sa zapáli a je opätovne rozprášené do valca.

Vlastná hybridná jednotka

Podľa portálu Autocar sa dá tento systém využiť na všetky benzínové motory, pričom rokovania s niektorými výrobcami už majú prebiehať. Samotná spoločnosť ponúka aj možnosť modulárnej hybridnej sústavy, ktorá využíva pasívny spôsob spaľovania. Modulárna technológia umožňuje individuálne prispôsobenie pre každého výrobcu, ktorí by mal o motor záujem.

MAHLE

Ide o pomerne jednoduchý dvojvalec/trojvalec, ktorý je preplňovaný a je ho možné kombinovať s jednostupňovou, dvojstupňovou či štvorstupňovou prevodovkou. Samozrejme sa tak nejedná o primárny zdroj pohonu vozidiel, no využitý by mohol byť ako generátor energie pre elektromotor.

Pošli nám TIP na článok



Tech