Nemecká spoločnosť Mahle prišla s novým riešením spaľovacieho motora, ktorý chce presadiť do bežnej premávky. Podľa nej je nový spôsob spaľovania paliva efektívnejší a s nižšími emisiami. Podobný systém už dnes využívajú niektoré monoposty F1, s ktorými práve Mahle spolupracuje.
V priebehu posledných rokov sme mohli byť svedkami postupnej evolúcie áut, kde bežný spaľovací motor sa až skoro násilným spôsobom dostáva do úzadia a ako automobilky, aj iné inštitúcie nás podporujú k tomu, aby sme si namiesto nich kúpili hybrid či elektromobil. V ponukách väčšiny automobiliek tak už môžeme nájsť aj vozidlá s alternatívnym pohonom.
V snahe oddialiť tento scenár bolo predstavených viacero riešení, pričom to najznámejšie pochádza od Mazdy a ich motoru Skyactiv-X (známy tiež ako diesel na benzín). Taktiež nedávna technológia pre dieselové motory ukazuje, že v najbližších rokoch sa spaľovacie motory ešte v ponuke udržia. Pridáva sa k nim aj spoločnosť Mahle, ktorá chce technológiu z F1 preniesť aj do osobných vozidiel.
Sľubné hodnoty
Princíp spočíva v tom, že systém vstrekovania paliva využíva ako priame, tak aj nepriame vstrekovanie. Tryska s nepriamym vstrekovaním sa nachádza klasicky v sacom potrubí, no tryska s priamym vstrekom má spoločne so zapaľovacou sviečkou pred sebou malú komôrku, ktorá je umiestnená priamo nad spaľovacou komorou valca.

Nepriamym vstrekovaním sa do valca dostane až 95 % paliva, ktoré je následne stlačené piestom. Zmes však nie je zapálená klasickým spôsobom. O zapálenie zmesi sa stará druhá tryska s priamym vstrekovaním, ktorá zvyšných 5 % paliva vstrekne do komory nad valcom, kde sa zmes zapáli a následne sa rozpráši do valca do rôznych smerov. Týmto spôsobí vznietenie a palivo sa navyše zapáli na viacerých miestach, čo zvyšuje efektivitu celého spaľovacieho procesu.
Takýmto spôsobom by sa mohlo ušetriť až 10 % paliva, no predovšetkým sa tým zníži produkcia škodlivín. V prípade oxidov dusíka (NOx) sa dá hovoriť až o 95 % znížení. Vyššie spomenutý systém je označovaný ako aktívny, no dostupná bude aj pasívna varianta, ktorá v komore nad valcom bude mať už len sviečku. Palivo sa do nej dostane počas kompresie, kde sa zapáli a je opätovne rozprášené do valca.
Vlastná hybridná jednotka
Podľa portálu Autocar sa dá tento systém využiť na všetky benzínové motory, pričom rokovania s niektorými výrobcami už majú prebiehať. Samotná spoločnosť ponúka aj možnosť modulárnej hybridnej sústavy, ktorá využíva pasívny spôsob spaľovania. Modulárna technológia umožňuje individuálne prispôsobenie pre každého výrobcu, ktorí by mal o motor záujem.

Ide o pomerne jednoduchý dvojvalec/trojvalec, ktorý je preplňovaný a je ho možné kombinovať s jednostupňovou, dvojstupňovou či štvorstupňovou prevodovkou. Samozrejme sa tak nejedná o primárny zdroj pohonu vozidiel, no využitý by mohol byť ako generátor energie pre elektromotor.
Teraz čítajú

"Nehoda z Marsu" - rover Perseverance sa díval na pád pristávacieho stupňa, jeho koniec zachytil na fotografii

ZAUJÍMAVÉ Netflixu a Disney+ práve pribudla vážna konkurencia. Do ringu vstupuje nová streamovacia služba

Máme novú unikátnu fotografiu Venuše. Zachytila ju sonda počas cesty k Slnku

Toto boli najpredávanejšie smartfóny v roku 2020. Rebríčku kraľuje jeden výrobca

AKTUALIZOVANÉ Telekom začal predávať nové Magio GO. Ak sa nezaviažeš, je zásadne drahšie
Články, ktoré hýbu svetom

Telekom čelil mastným pokutám od úradov. Súd rozhodol o ich zaplatení
