Toto sa Muskovi páčiť nebude. Expert prezradil, ako jednoducho sa dá zachrániť Tesla
Protesty proti automobilke Tesla a jej šéfovi Elonovi Muskovi už nejaký ten čas prebiehajú naprieč celým svetom. Nové hnutie s názvom Tesla Takedown vyzýva ľudí, aby predali svoje Tesly aj akcie spoločnosti, čím chcú vyjadriť nesúhlas s aktuálnym smerovaním firmy a jej šéfa.
Najväčším tŕňom v oku je Muskova nová rola v administratíve Donalda Trumpa – konkrétne jeho vedenie novovzniknutého ministerstva vládnej efektivity (DOGE), ktoré sa preslávilo agresívnym škrtaním rozpočtov naprieč štátnym aparátom. Prezident Trump aj Musk tvrdia, že ide o nevyhnutné reformy zamerané na zníženie byrokracie a elimináciu podvodov, no medzi verejnosťou a investormi rastie nervozita.
Ide o kombináciu faktorov
Tesla medzitým zaznamenala pokles predajov na globálnom trhu, obzvlášť citeľný bol prepad v Európe a Číne. Hoci je jednoduché ukazovať prstom na Muska, experti upozorňujú, že problém má viac vrstiev. Morning Edition portálu NPR sa rozprávalo s odborníkom na budovanie značiek Allenom Adamsonom, ktorý situáciu hodnotí komplexne. Podľa neho ide o kombináciu viacerých faktorov, vrátane Muskovho nezáujmu o samotnú automobilku, zmeny verejného vnímania značky a čoraz výraznejšej úlohy politiky v rozhodovaní spotrebiteľov.
„Keď biznis zlyhá, nikdy to nie je len o jednej veci,“ hovorí Adamson, spoluzakladateľ marketingovej agentúry Metaforce a autor knihy Seeing the How. „Tesla momentálne trpí kvôli viacerým problémom: DOGE, stiahnutie Cybertruckov z trhu… je to kumulatívny efekt, ktorý už dosiahol bod zlomu,“ tvrdí.
Na otázku, či existujú podobné precedensy, keď konanie CEO poškodilo predaje firmy, Adamson odpovedal, že v automobilovom priemysle nie, tam totiž ide o úplne inú kategóriu. A práve preto sú autá tak citlivé na imidž značky.
„Ľudia si myslia, že si auto kúpili kvôli zrýchleniu či spôsobu, ako sa riadi, ale pravdou je, že všetky autá sú si dnes výkonom podobné. Sú napojené na smartfón, majú porovnateľnú spotrebu. Bez loga ani neviete, v čom sedíte. A práve preto sú autá niečo ako módna značka – identifikačný znak. ‘Pozri sa, som ekologický, jazdím na Tesle,’ alebo ‘som drsňák, jazdím na veľkom pickupe’ – a keď táto značka začne vysielať iný signál, ktorý už nechcete reprezentovať, máte problém,“ vysvetľuje Adamson.
Jediný jednoduchý krok, ktorý zaberie
Najradikálnejšie riešenie? „Najlepšie by bolo, keby Musk predal všetky svoje podiely a úplne sa stiahol. To je jediný jednoduchý krok, ktorý by pomohol. Nový manažment by sa mohol sústrediť na to podstatné. Problémom je totiž zameranie – keď vyrábate auto, v ktorom niekomu ide o život, nemôžete pôsobiť dojmom, že vo firme panuje chaos a improvizácia. Ľudia chcú dôveru, že kolesá nespadnú počas jazdy,“ hovorí Adamson a dodáva, že Muskova „nevyspytateľná osobnosť“ značke škodí viac než jeho politické ambície.
A čo si majú z toho odniesť iní CEO? Podľa Adamsona je lekcia jasná: politika a biznis sú čoraz nebezpečnejšia kombinácia. „Čím je spoločnosť polarizovanejšia, tým viac platí, že menej je viac. Aj keď máte potrebu vyjadriť sa, niekedy je lepšie zostať ticho,“ uzatvára expert.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Nešťastná nehoda v autoumyvárni: Päťročný chlapček leží v nemocnici, bojuje o život
Veľká investícia na východe krajiny. Fíni postavia závod za 6,5 milióna eur
Nová nočná mora pre Putina: NATO predstavilo „kráľa bitiek“, raketový systém má dolet 700 km
Krajina chrámov a tyrkysových pláží rozdá 200 000 leteniek zadarmo. Stačí splniť jedinú podmienku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Veľká automobilka zvoláva stovky áut Slovákov do servisu. Ak máš tento model, kvôli kritickej chybe riskuješ život
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP