Protesty proti automobilke Tesla a jej šéfovi Elonovi Muskovi už nejaký ten čas prebiehajú naprieč celým svetom. Nové hnutie s názvom Tesla Takedown vyzýva ľudí, aby predali svoje Tesly aj akcie spoločnosti, čím chcú vyjadriť nesúhlas s aktuálnym smerovaním firmy a jej šéfa.

Najväčším tŕňom v oku je Muskova nová rola v administratíve Donalda Trumpa – konkrétne jeho vedenie novovzniknutého ministerstva vládnej efektivity (DOGE), ktoré sa preslávilo agresívnym škrtaním rozpočtov naprieč štátnym aparátom. Prezident Trump aj Musk tvrdia, že ide o nevyhnutné reformy zamerané na zníženie byrokracie a elimináciu podvodov, no medzi verejnosťou a investormi rastie nervozita.

Ide o kombináciu faktorov

Tesla medzitým zaznamenala pokles predajov na globálnom trhu, obzvlášť citeľný bol prepad v Európe a Číne. Hoci je jednoduché ukazovať prstom na Muska, experti upozorňujú, že problém má viac vrstiev. Morning Edition portálu NPR sa rozprávalo s odborníkom na budovanie značiek Allenom Adamsonom, ktorý situáciu hodnotí komplexne. Podľa neho ide o kombináciu viacerých faktorov, vrátane Muskovho nezáujmu o samotnú automobilku, zmeny verejného vnímania značky a čoraz výraznejšej úlohy politiky v rozhodovaní spotrebiteľov.

„Keď biznis zlyhá, nikdy to nie je len o jednej veci,“ hovorí Adamson, spoluzakladateľ marketingovej agentúry Metaforce a autor knihy Seeing the How. „Tesla momentálne trpí kvôli viacerým problémom: DOGE, stiahnutie Cybertruckov z trhu… je to kumulatívny efekt, ktorý už dosiahol bod zlomu,“ tvrdí.

CYBERTRUCK A ELON MUSK.
Tesla/TEDTalk Youtube screenshot/Úprava redakcei

Na otázku, či existujú podobné precedensy, keď konanie CEO poškodilo predaje firmy, Adamson odpovedal, že v automobilovom priemysle nie, tam totiž ide o úplne inú kategóriu. A práve preto sú autá tak citlivé na imidž značky.

„Ľudia si myslia, že si auto kúpili kvôli zrýchleniu či spôsobu, ako sa riadi, ale pravdou je, že všetky autá sú si dnes výkonom podobné. Sú napojené na smartfón, majú porovnateľnú spotrebu. Bez loga ani neviete, v čom sedíte. A práve preto sú autá niečo ako módna značka – identifikačný znak. ‘Pozri sa, som ekologický, jazdím na Tesle,’ alebo ‘som drsňák, jazdím na veľkom pickupe’ – a keď táto značka začne vysielať iný signál, ktorý už nechcete reprezentovať, máte problém,“ vysvetľuje Adamson.

Jediný jednoduchý krok, ktorý zaberie

Najradikálnejšie riešenie? „Najlepšie by bolo, keby Musk predal všetky svoje podiely a úplne sa stiahol. To je jediný jednoduchý krok, ktorý by pomohol. Nový manažment by sa mohol sústrediť na to podstatné. Problémom je totiž zameranie – keď vyrábate auto, v ktorom niekomu ide o život, nemôžete pôsobiť dojmom, že vo firme panuje chaos a improvizácia. Ľudia chcú dôveru, že kolesá nespadnú počas jazdy,“ hovorí Adamson a dodáva, že Muskova „nevyspytateľná osobnosť“ značke škodí viac než jeho politické ambície.

A čo si majú z toho odniesť iní CEO? Podľa Adamsona je lekcia jasná: politika a biznis sú čoraz nebezpečnejšia kombinácia. „Čím je spoločnosť polarizovanejšia, tým viac platí, že menej je viac. Aj keď máte potrebu vyjadriť sa, niekedy je lepšie zostať ticho,“ uzatvára expert.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP