Napriek tomu, že na svete nemáme veľký počet nadzvukových lietadiel, ich dizajn niekedy prekvapuje nejedného z nás. Inžinieri sa však pri výrobe takýchto lietadiel musia popasovať hneď s viacerými problémami a práve preto potrebný aerodynamický tvar nadzvukových lietadiel prináša zaujímavý či v niektorých prípadoch až bizarný vzhľad. NASA momentálne pripravuje najnovší prírastok do rodiny nazdvukových lietadiel, ktorého zaujímavý dizajn súvisí aj s veľmi netradičným riešením pre pilotov, o čom informuje web Science alert.

Trup špeciálneho nadzvukového lietadla s označením X-59 QueSST z dielne NASA pripomína tvar ceruzky/pera s krídlami. Predĺžený štíhly trup však neumožnil uloženie kabíny pre pilotov do prednej časti, ale pomerne ďaleko od nosa lietadla. S tým súvisí mnoho otázok, pričom tou najzákladnejšou je práve viditeľnosť pilotov, ktorá bude do značnej miery obmedzená.

Netradičné, no inovatívne riešenie

Podľa oficiálneho vyhlásenia sa však NASA s problémom rozhodla vysporiadať odstránením klasického čelného skla, ktoré v tomto prípade nahradí kamerový systém. Model nazdvukového lietadla X-59 tak bude disponovať veľkou obrazovkou s rozlíšením 4K, ktorá v spolupráci s dvoma vonkajšími kamerami prinesie pilotom všetky potrebné informácie do kokpitu uloženom v zadnej časti lietadla. Súčasťou bude aj vylepšený systém vizuálnych pomôcok, ktoré napomôžu v situáciách, akými sú napríklad približovanie sa k letisku, pristávanie či vzlietanie.

Prečítajte si tiež!
Rover Curiosity objavil na Marse veľké množstvo materiálu, ktorý je zvyčajne tvorený živými organizmami

Neustále zlepšovanie je základom úspechu

Systém označovaný ako eXternal Visibility System (XVS) však obsahuje aj viacero iných riešení. Výskumníci sa pri výrobe zamerali aj na takzvaný aerodynamický tresk na tichý úder, ktorého hlasitosť má byť oveľa nižšia a prirovnávajú ju k obyčajnému zabuchnutiu dverí. Tieto, ale aj ďalšie iné opatrenia v budúcnosti môžu napomôcť novej generácii tichých nadzvukových komerčných lietadiel a nadzvuková doprava sa môže stať bezpečnejšou. Nakoľko sa však na nadzvukovom lietadle, respektíve jeho výrobe stále pracuje, Techcrunch uvádza, že prvý testovací let je odhadovaný najkôr na rok 2021.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú