Lietanie nadzvukovou rýchlosťou bolo kedysi symbolom technologického pokroku a luxusu. Concorde prepravoval bohatých pasažierov z Londýna do New Yorku za tri hodiny a svet veril, že supersonické lietadlá sú budúcnosťou letectva. No táto éra sa skončila skôr, než vôbec začala. Hlavným vinníkom neboli len peniaze či technické limity, ale predovšetkým nepríjemný jav známy ako sonický tresk – ohlušujúca vlna, ktorá vzniká pri prekonaní rýchlosti zvuku.

Tento tresk mal silu 110 až 140 decibelov, čo je hlasitosť porovnateľná s úderom hromu. Okrem toho, že rušil obyvateľov a plašil zvieratá, dokázal dokonca rozbíjať okná. Kvôli nemu boli supersonické lety nad pevninou zakázané, čo znamenalo, že Concorde mohol lietať iba ponad oceán. To bol začiatok jeho konca. Teraz sa však všetko môže zmeniť, ako píše New Atlas.

Dnes, po desaťročiach, sa nadzvukové lietanie vracia. NASA v spolupráci s Lockheed Martinom predstavila X-59 QueSST (Quiet SuperSonic Technology) – experimentálne lietadlo, ktoré dokáže letieť rýchlejšie ako zvuk, no bez typického tresku. Je to revolučný projekt, ktorý by mohol definitívne zmeniť pravidlá letectva a zrušiť staré zákazy.

Lietadlo X-59 absolvovalo svoj prvý let 28. októbra 2025 z legendárneho centra Skunk Works v kalifornskom Palmdale, známom vývojom tajných armádnych lietadiel. Tento let bol len úvodnou skúškou – stroj zatiaľ letel iba podzvukovou rýchlosťou, cieľom bolo overiť jeho stabilitu a bezpečnosť. Napriek tomu ide o historický moment. NASA plánuje v nasledujúcich mesiacoch posúvať hranice až za rýchlosť zvuku, kde sa naplno ukáže schopnosť stroja „ticho prelomiť zvukovú bariéru“.

Concorde let video
Legendárny Concorde. Zdroj: Wikimedia

Ako to X-59 dokáže? Tajomstvo spočíva v jeho aerodynamickom tvare. Klasické nadzvukové lietadlá vytvárajú vpredu silnú nárazovú vlnu, ktorá sa potom zrazí do jedného mohutného tresku. X-59 však prúdenie vzduchu rozkladá po celej dĺžke trupu – od špicatého nosa cez krídla až po zadnú časť. Výsledkom je, že tlakové vlny sa rozptýlia a namiesto výbuchu na zemi ľudia počujú len tlmené „buchnutie“ pripomínajúce zatváranie dverí auta. NASA tomu hovorí „sonický tlmený úder“.

V praxi to znamená, že X-59 môže letieť nad mestami bez rušenia ľudí. NASA plánuje v ďalších fázach programu lietať nad vybranými komunitami v špeciálnych koridoroch a zbierať spätnú väzbu od obyvateľov. Ak výsledky potvrdia, že hluk je skutočne prijateľný, agentúra chce presvedčiť regulačné úrady, aby zrušili zákaz nadzvukového letu nad pevninou.

Za projektom stojí tím odborníkov z NASA aj Lockheed Martin Skunk Works, ktorí už desaťročia posúvajú hranice leteckej techniky. „Sme nadšení, že sme dosiahli prvý let X-59,“ povedal OJ Sanchez, viceprezident Lockheedu. „Je to dôkaz inovácií a odbornosti nášho spoločného tímu a sme hrdí, že stojíme na čele vývoja tichej nadzvukovej technológie.

Ak bude program úspešný, môže to znamenať návrat éry, o ktorej sa kedysi len snívalo. Nadzvukové dopravné lietadlá by sa mohli vrátiť do komerčnej prevádzky – tentoraz však bez otrasov, hluku a rozbitých okien. Možno tak čaká letectvo nová kapitola, v ktorej bude možné preletieť z New Yorku do Londýna za polovicu času, a to ticho a efektívne.

NASA týmto krokom ukazuje, že aj po desaťročiach od Concordu môže byť budúcnosť lietania opäť rýchla, no zároveň udržateľná a priateľská k životnému prostrediu. X-59 nie je len experiment, ale prvý krok k tomu, aby sa supersonické lietanie stalo každodennou realitou – tentoraz bez ohlušujúceho tresku, ktorý kedysi pochoval celý sen o rýchlosti.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP