Spoločnosť Otto Aviation predstavila nový typ lietadla, Phantom 3500, ktorý môže zmeniť zaužívané pravidlá lietania. Kombinuje luxus, výkon a ekológiu, avšak priniesol nevídanú konštrukčnú zmenu. Na lietadle totiž nie sú okná. Podľa spoločnosti sa odstránením okien znižuje odpor vzduchu o 35 %, čo má vplyv na spotrebu paliva. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.

Namiesto okien obrazovky

Okná patria medzi neodmysliteľnú súčasť lietadiel a pre niektorých cestujúcich sú dokonca prioritou pri voľbe miesta. Otto Aviation sa rozhodla k návrhu lietadla pristúpiť inak a tradičné okná nahradila obrazovkami. Tie prenášajú z kamier umiestnených po obvode lietadla realistický obraz z okolia.

Phantom 3500
Reprofoto YouTube screenshot/Otto Aviation

Cestujúci v skutočnosti von nevidia, avšak vďaka vysokokvalitným digitálnym obrazovkám nie sú ukrátení o výhľady na okolitý svet. Predstava letu bez okien môže byť pre mnohých desivá, no pobyt na palube lietadla môže byť aj fascinujúci.

Digitálne steny, ktoré nahrádzajú okná, ponúkajú flexibilitu dizajnu. Okrem toho sa na obrazovkách dozvedia aj rôzne letové údaje alebo môžu meniť atmosféru v kabíne podľa nálady pasažierov.

Spomínané zníženie odporu vzduchu umožnilo znížiť spotrebu paliva až o polovicu. Vďaka dvom výkonným turboventilátorovým motorom dokáže Phantom 3500 letieť vo výške 15 000 metrov a bez medzipristátia preletieť viac ako 5 800 kilometrov.

Phantom 3500 kabína lietadla
Reprofoto YouTube screenshot/Otto Aviation

Trup bez okien ponúka rôzne výhody

Radí sa medzi najvýkonnejšie lietadlá vo svojej kategórii. Trasy ako New York – Londýn či Los Angeles – Bogota zvládne bez medzipristátia.

Aerodynamickejší trup bez okien znižuje turbulencie, zlepšuje tichosť letu a zvyšuje celkový komfort na palube. Otto Aviation plánuje dokončiť predbežný dizajn do októbra a prvé skúšobné lety očakáva v roku 2027, pričom komerčná výroba sa očakáva do roku 2030.

Spoločnosť má za sebou úspech s projektom modelu Celera 500L, známeho svojou výnimočnou palivovou úspornosťou. Phantom 3500 je prirodzeným pokračovaním ich vízie efektívneho a moderného lietania. Okrem efektivity prináša odstránenie okien aj ďalšie výhody. Kabína je pevnejšia, odolnejšia a tichšia. Keďže je bez okenných rámov a tesnení, je aj jednoduchšia na údržbu, čo môže znížiť prevádzkové náklady počas celej životnosti lietadla.

Nedostatkom však môže byť strata prirodzeného svetla, čo nemusia oceniť všetci pasažieri. Otázkou tak je, či Phantom 3500 nastolí nový trend a zmení spôsob lietania bez okien, len s digitálnymi obrazovkami.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP