Automobilový priemysel patrí k pilierom slovenskej ekonomiky a zamestnáva tisíce pracovníkov naprieč krajinou. Slovenské automobilky v minulých rokoch výrazne investovali do inovácií, najmä v oblasti elektromobility, a budú musieť čeliť ďalším výzvam, vrátane prísnejších emisných noriem EÚ, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2025.

Marušák varuje, že v čase, keď sa odvetvie ešte len zotavuje z dôsledkov pandémie a globálneho nedostatku polovodičov, predstavuje dodatočná daň výrazné oslabenie. „Toto opatrenie nepriaznivo ovplyvní našu schopnosť prilákať nové investície a udržať si súčasnú úroveň výroby,“ dodal.

AAA Auto

Hrozby v kontexte elektromobility

Okrem nových daní musia slovenské automobilky čeliť ďalším regulačným opatreniam, ako sú clá na dovoz čínskych automobilov a prechod na plnú elektrifikáciu výroby. „Tento prechod je úplne závislý od štátnej podpory. Štáty, ktoré schválili ekologické regulácie v Bruseli, však nedostatočne investovali do infraštruktúry na podporu elektromobility,“ vysvetlil Marušák.

Dodáva, že nesplnenie emisných cieľov môže viesť k uvaleniu pokút na výrobcov, ktorí napriek úsiliu nemusia dosiahnuť požadované výsledky z dôvodu obmedzenej kúpnej sily alebo nedostatočného dopytu po elektromobiloch.

Michal Varga / Fontech

Budúce výzvy a ekonomické dopady

Zvýšené náklady na finančné transakcie v kombinácii s reguláciami a klimatickými záväzkami predstavujú významné riziko pre budúcnosť automobilového sektora na Slovensku. „Nové opatrenia sú priamym útokom na konkurencieschopnosť nielen nášho automobilového priemyslu, ale celej ekonomiky,“ varoval Marušák.

Automobilový priemysel v Európe sa nachádza v kľúčovom bode svojej transformácie. Očakáva sa, že slovenské automobilky v najbližších rokoch prekonajú sériu výziev, aby si udržali svoju pozíciu na globálnom trhu. Zvýšená daňová záťaž im však tento proces výrazne sťaží a môže mať dlhodobé negatívne dopady na celé hospodárstvo krajiny.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP