Najväčšia pobrežná veterná farma na svete vyrobila prvú elektrinu, je súčasťou gigantickej siete
Aktuálne najväčšia pobrežná veterná farma sa nachádza pri pobreží Spojeného kráľovstva a je vo výstavbe už od roku 2016. Farma, respektíve projekt dostal názov Hornsea 2 a pozostáva zo 165 turbín Siemens Gamesa s výkonom 8 MW. Na tému upozornil portál NewAtlas.
Hornsea 2 je v podstate akýmsi doplnkom alebo pokračovaním projektu Hornsea 1, ktorý je komerčne využívaný od minulého roka. Pobrežná veterná farma Hornsea 1 disponuje 174 turbínami a kapacitou 1,2 GW, čo postačuje pre napájanie viac ako jedného milión britských domácností.
Nasledovník Hornsea 1 je stále vo výstavbe, pričom len v októbri tohto roku sa podarilo dokončiť jeho rozvodnú a kompenzačnú stanicu. Vďaka tomuto úspechu dánska energetická spoločnosť a prevádzkovateľ Hornsea 2, firma Orsted, dokázala vyrobiť prvú energiu na novej veternej farme, ktorá by mala poskytnúť energiu až pre 1,3 milióna britských domácností.

Ako píše portál CNBC, Hornsea 2 leží približne 89 km od východného pobrežia Spojeného kráľovstva a rozprestiera sa na ploche 462 km2. Farma sa môže pochváliť kapacitou až 1,3 GW, takže po jej dokončení v roku 2022 predbehne svojho predchodcu Hornsea 1 a stane sa najväčšou pobrežnou veternou farmou na svete. Vyrobenú energiu bude na pobrežie z mora posielať prostredníctvom 800 km dlhej kabeláže, ktorá sa pripojí k národnej sieti nachádzajúcej sa v Killingholme.
Okrem Hornsea 1 a Hornsea 2 sú naplno rozbehnuté aj projekty Hornsea 3 a Hornsea 4, pričom tretí projekt bol schválený minulý rok a štvrtý je aktuálne vo fáze plánovania. Inžinieri a zamestnanci momentálne pracujú na testovaní zariadení, inštalovaní zvyšných turbín a príprave na uvedenie do komerčnej prevádzky.
Projekty Hornsea nie sú jediné
V prvej štvrtine tohto roka sa do prevádzky dostala aj najvýkonnejšia prílivová turbína na svete, pričom už o pár mesiacov neskôr spoločnosť Orbital Marine Power, ktorá stojí za jej spustením, oznámila, že turbína O2 už dodáva elektrickú energiu do miestnej siete.

Turbína využíva kinetickú energiu veľkého množstva vody, ktorá sa v dôsledku prílivu a odlivu divoko tlačí cez úžiny, kde sa jej tok neustále zrýchľuje. Na podobnom princípe fungujú aj dva najväčšie projekty prílivovej energetiky, Kórejská prílivová elektráreň Sihwa a prílivová elektráreň Rance vo Francúzsku.
Tie fungujú tak, že majú okolo seba vybudované obrovské podmorské konštrukcie a závorové systémy, ktoré pri odlive zatvárajú a pri prílive otvárajú stavidlá tak, aby čo najefektívnejšie využili vodu na poháňanie turbín.
Keďže si je spoločnosť vedomá nedostatkov týchto prílivových elektrární (veľmi nákladná výstavba a neblahé environmentálne dôsledky), k turbíne O2 sa rozhodli pristupovať úplne odlišným spôsobom.
Orbital Marine Power vybudovala 74 metrov veľkú plávajúci turbínu, ktorá má po svojich bokoch nainštalované dve 18 m dlhé ramená. Na konci každého ramena sa nachádza rotor o priemere 20 m, pričom rotory spolu plnohodnotne využívajú plochu viac ako 600 m2.
Navyše, ramená s rotormi sú výškovo nastaviteľné, takže sa kvôli údržbe môžu vyťahovať von z vody. Aby celá turbína len tak voľne neplávala, v cieľovej destinácii s názvom Fall of Warness je ukotvená pomocou extrémne silných reťazí. Jej inštalácia bola teda pomerne jednoduchá, rýchla a hlavne v porovnaní s inými projektami podobného charakteru lacná.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou

Špinavé nákladiaky skončili. Obľúbená automobilka predstavila ohromné vozidlo

Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8x4 s ultimátnym pohonom

Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
