Aktualizované 15. decembra 2025:

Austrálska lodenica Incat Tasmania posunula hranice elektrickej dopravy na mori spôsobom, ktorý ešte pred pár rokmi pôsobil ako sci-fi. Najväčšia čisto elektrická loď na svete úspešne absolvovala svoju prvú skúšku na otvorenej vode a ukázala, že batériový pohon už nie je len doménou malých trajektov či pobrežných plavidiel. Ide o plnohodnotnú kolosálnu loď, ktorá má ambíciu zmeniť spôsob, akým sa pozeráme na udržateľnú námornú dopravu.

Plavidlo s označením Hull 096, dlhé 130 metrov, zvládne na palube prepraviť až 2 100 cestujúcich a viac než 220 vozidiel. Prvý skúšobný e-motorový test prebehol 14. decembra 2025 v Hobarte v Tasmánii a zapíše sa do histórie ako moment, keď sa najväčší batériovo poháňaný systém v lodnej doprave po prvý raz rozbehol v reálnych podmienkach.

Historický míľnik pre lodný priemysel

Podľa vedenia Incatu ide o prelom, aký lodiarstvo ešte nezažilo. „Je to vôbec prvýkrát na svete, čo bola loď tejto veľkosti testovaná so stopercentným batériovo-elektrickým pohonom. Je to pozoruhodný úspech našich ľudí a zlomový moment pre stavbu lodí,“ uviedol predseda spoločnosti Incat Robert Clifford.

Tasmania má podľa neho dlhú tradíciu v stavbe hliníkových lodí, no tento projekt posúva región do úplne novej éry. „Tasmania bola desaťročia na čele medzinárodnej výroby hliníkových lodí a dnešný míľnik ukazuje, že teraz vedieme svet v ďalšej etape – v udržateľných, vysokovýkonných plavidlách vo veľkom meradle,“ dodal Clifford priamo počas spustenia vodných trysiek lode.

Batériový gigant s obrovskou kapacitou

Srdcom celej lode je masívny systém ukladania energie. Batérie vážia viac než 275 amerických ton, čo zodpovedá približne 250 tonám, a poskytujú celkovú kapacitu presahujúcu 40 megawatthodín. Ide o štvornásobok kapacity, akú mala doteraz najväčšia batériová inštalácia v námornej doprave.

Podľa magazínu IEEE Spectrum sa batériový systém skladá z 5 016 lítiovo-iónových článkov, ktoré sú rozdelené do štyroch samostatných miestností. Tie obsahujú spolu 12 batériových polí, pričom každé z nich má 418 modulov. Takáto architektúra má zabezpečiť nielen výkon, ale aj bezpečnosť a redundanciu celého systému.

Energia z batérií poháňa osem elektrických vodných trysiek, vďaka ktorým je loď schopná absolvovať približne 90-minútovú plavbu cez riečne ústie. Veľkou výzvou bolo chladenie takéhoto množstva batérií, preto Incat zvolil vzduchové chladenie, pričom každý batériový modul má vlastný ventilátor.

Na oboch koncoch plánovanej trasy vznikne špecializovaná nabíjacia infraštruktúra. Výrobca očakáva, že kompletné nabitie batérií potrvá len približne 40 minút, čo je na loď týchto rozmerov mimoriadne ambiciózny údaj.

Pôvodný článok:

Najväčšia elektrická loď sveta s obrovskou 275-tonovou batériou bola oficiálne spustená na vodu v Tasmánii a predstavuje prelom v oblasti čistej energie v námornej doprave. Loď Hull 096, známa aj pod menom China Zorrilla, bola postavená lodiarenskou spoločnosťou Incat a s dĺžkou 130 metrov je najväčším elektrickým plavidlom svojho druhu, aké bolo doteraz postavené.

Loď bola objednaná juhoamerickým prevádzkovateľom trajektov Buquebus a bude premávať medzi Buenos Aires v Argentíne a Uruguajom, pričom prekoná rieku Río de la Plata výlučne na elektrický pohon – dokáže prepraviť až 2 100 pasažierov a 225 vozidiel bez použitia fosílnych palív. Na obrovský batériový kolos upozornil portál Interesting Engineering.

Najzložitejší projekt firmy

Podľa predsedu spoločnosti Incat Roberta Clifforda ide o výnimočný moment nielen pre samotnú spoločnosť, ale aj pre celý sektor námornej dopravy, keďže loď Hull 096 označil za „najambicióznejší, najzložitejší a najdôležitejší projekt“, aký kedy firma realizovala a zdôraznil, že „táto loď mení pravidlá hry.“

Plavidlo je vybavené energetickým úložiskom (ESS) s kapacitou viac ako 40 megawatthodín, čo je podľa Incat štvornásobok veľkosti akejkoľvek predchádzajúcej batériovej inštalácie v námornej doprave. Samotná batéria váži viac než 275 ton a napája osem vodných elektrických trysiek, ktoré lodi umožnia preplávať rieku za približne 90 minút.

Na oboch stranách trasy bude vybudovaná potrebná nabíjacia infraštruktúra, aby prevádzka prebiehala hladko a bez výpadkov. Loď sa momentálne stále dokončuje, pričom sa inštaluje aj bezcolná nákupná paluba s rozlohou 2 300 metrov štvorcových, ktorá bude najväčšou svojho druhu na akomkoľvek trajekte.

Testy a kompletná integrácia batériového systému budú dokončené ešte tento rok pred začiatkom skúšobných plavieb na rieke Derwent v Tasmánii.

najväčšia elektrická loď na svete
Incat

Premiér Tasmánie Jeremy Rockliff označil spustenie lode za dôkaz inovácie a svetového líderstva v oblasti bezemisných technológií. „Hull 096 stanoví nový globálny štandard pre čistú, udržateľnú námornú dopravu a posilní pozíciu Tasmánie ako globálneho lídra v oblasti nulových emisií,“ vyhlásil.

Predseda Incat Bob Clifford, ktorý má za sebou takmer 70 rokov v námornom priemysle, označil tento projekt za najvýznamnejší moment svojej kariéry. „Niet najmenších pochýb o tom, že toto je najväčší moment v histórii našej spoločnosti,“ povedal.

Budúcnosť je tu

Generálny riaditeľ Incat Stephen Casey zdôraznil, že Hull 096 je dôkazom toho, že veľkokapacitné, nízkoemisné dopravné riešenia nie sú len víziou budúcnosti, ale realitou. „Nepostavili sme len loď – postavili sme budúcnosť,“ povedal s dôrazom na to, že tento projekt je dôvodom hrdosti nielen pre Tasmániu, ale aj pre celé austrálske strojárstvo.

Odborník na udržateľnosť a urbanizmus z RMIT University, Dr. Liam Davies, zas pre denník The Guardian uviedol, že pravidelná trasa tohto trajektu by mohla poslúžiť ako dôležitý prípadový štúdiový model na vyhodnotenie efektívnosti elektrickej námornej dopravy a jej potenciálu v širšom kontexte.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP