Aktualizované 27.7. 2025:

Čína opäť potvrdzuje svoju svetovú dominanciu v oblasti infraštruktúry a technológií veľkých tunelov. Začiatkom tohto mesiaca sa posunula výstavba gigantického podvodného tunela pod Žltou riekou do ďalšej fázy. Jeden z najväčších tunelov svojho druhu na svete, známy ako Jinan Huanggang Road Yellow River Crossing Tunnel úspešne dokončili výkopovej časti pod samotnou riekou, dlhé vyše 3,2 kilometra. Tento úsek prekonáva podzemné limity v oblasti vysokého vodného tlaku, bahna a nepredvídateľnej geológie. Celková dĺžka tunela má dosiahnuť takmer 5,8 kilometra a jeho vnútorný priemer je rekordných 16,8 metra.

Výstavba prebieha pomocou gigantického raziaceho stroja prezývaného „Shanhe“, ktorý bol nasadený v septembri 2024 a dokázal za prvých 110 dní vyraziť podstatnú časť tunela pod vodou. Podľa oficiálnych čínskych zdrojov prevzatých denníkom Global Times je k júnu 2025 hotových viac než 83 % štítovej sekcie a celkový prielom tejto fázy sa očakáva do konca roka. Zverejnené údaje ukazujú, že ide nielen o technický úspech, ale aj o dôkaz zručnosti čínskych inžinierov a precízneho plánovania, ktoré umožnilo napredovať v extrémne krátkom čase.

Kedy ho dokončia?

Výstavba podvodného tunela Jinan Huanggang pod Žltou riekou posunula do ďalšej, extrémne náročnej fázy. Razenie prebieha v prostredí, kde geologické vrstvy kladú mimoriadne vysoký odpor. Raziaci stroj TBM (Tunnel Boring Machine) musel čeliť maximálnemu tlaku vody až 6,3 baru, čo je dvojnásobok tlaku, akému bežne čelí hlbokomorská technika. Aj napriek týmto výzvam dosiahol pozoruhodnú presnosť a odchýlka v horizontálnom smere bola iba 4,7 mm, čo je v takýchto podmienkach prakticky nevídané.

Projektový tím sa musel popasovať aj s ďalšou komplikáciou. Tunel prechádza územím s tzv. vysokou „vodnou výplňou“ a oblasťou mäkkého sedimentu, čo pri nesprávnom vedení stroja hrozí zatopením alebo kolapsom stien. Vďaka systému nepretržitého monitorovania a automatizovaným korekciám sa však podarilo udržať stabilitu výkopu a stroj dokázal udržať razenie rýchlosťou takmer 18 metrov denne, čo je na pomery 17-metrových TBM úplný rekord.

čínsky technologický zázrak
VCG

Z hľadiska bezpečnosti bol projekt zabezpečený najmodernejšími systémami. Raziaci štít je vybavený vibračnými senzormi, monitorovacou kamerovou sústavou, automatickými tlakmi vzduchových komôr, ako aj kontrolnými bodmi každých niekoľko desiatok metrov.

Aj keď tunel ešte nie je plne dokončený, práce napredujú podľa harmonogramu. V druhej polovici roka 2025 sa má začať s pokládkou vozoviek, inštaláciou technológií a bezpečnostných systémov. Spustenie do plnej prevádzky sa očakáva v treťom kvartáli 2026, kedy by mal slúžiť ako dôležitá dopravná tepna pre mesto Jinan a celé širšie územie provincie Šan‑tung. Tento megaprojekt však nie je jediným na obzore. Čína už stavia aj ďalší rekordný tunel pod riekou Jang‑c‑ťiang, ktorý bude ešte dlhší a komplexnejší.

Global Times označuje túto etapu výstavby za „symbol technologickej zrelosti čínskeho infraštruktúrneho priemyslu“, pričom dodáva, že ide o najkomplexnejšiu podzemnú operáciu v histórii provincie Šan‑tung. Ak bude všetko pokračovať podľa plánu, už do niekoľkých mesiacov by mohol byť raziaci stroj definitívne demontovaný a začnú sa záverečné technické práce.

Pôvodný článok:

Číňania opäť dokázali, že v oblasti inžinierstva sa radia medzi absolútnu svetovú špičku. V meste Šan-tung dokončili časť najväčšieho podvodného tunela na svete pod Žltou riekou. Projekt predstavuje spojenie obrovských technických inovácií, nekompromisnej precíznosti a rekordnej rýchlosti výstavby. Po dokončení sa tunel stane dôležitou súčasťou dopravnej infraštruktúry a prispeje k posilneniu hospodárskej integrácie regiónu.

Podvodný tunel má priemer 17 metrov a jeho hlavnou funkciou bude zabezpečiť plynulú dopravu medzi severnou a južnou časťou mesta Ťi-nan. Tunel s celkovou dĺžkou 5,8 kilometra zahŕňa podvodnú časť s dĺžkou 3,2 km, ktorá bola nedávno dokončená. O téme informoval portál Interesting Engineering.

Projekt ponúka šesťpruhovú cestu, kde budú môcť vozidlá jazdiť rýchlosťou až 60 km/h. Táto plynulá komunikácia výrazne uľahčí pohyb ľudí a tovaru, čím podporí obchod a rozvoj v regióne.

Rekordne rýchla výstavba

Stavba podvodného tunela sa začala 1. septembra 2024 a do 110 dní sa podarilo dokončiť náročné podvodné segmenty. Tento výsledok dosiahli vďaka použitiu unikátneho raziaceho stroja Shanhe, ktorého moderné technológie umožnili dosahovať pokrok rýchlosťou až 17 metrov za deň. Táto efektivita je považovaná za svetový rekord v kategórii 17-metrových tunelov. Rýchlosť realizácie nepochybne stavia Čínu na čelo svetového inžinierstva.

Kľúčovým nástrojom tohto projektu bol spomínaný raziaci stroj Shanhe, jeden z najväčších a najpokročilejších strojov svojho druhu na svete. Vyrobila ho nemecká spoločnosť Herrenknech a je schopný zvládať extrémne podmienky pri razení tunelov. Jeho rezací kotúč s priemerom 17,5 metra dokázal efektívne prekonávať náročné geologické podmienky.

Stroj disponuje výkonom 7 510 koní a jeho krútiaci moment dosahuje ohromujúcich 35 miliónov Nm. Shanhe je navyše vybavený pokročilými technológiami, ktoré zaručujú bezpečnosť a efektivitu. Medzi ne patrí oplachovací systém zabraňujúci upchávaniu, teleskopická kamerová sústava minimalizujúca riziko manuálnych zásahov a vzduchový vankúš na vyrovnávanie tlaku a stabilizáciu tunela.

shanhe, stroj, túnel
Shanhe

ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP