Zabudni na klasický Elden Ring. Nightreign je najťažšia tímová výzva roka, ktorá niektorých sklame
+ Vynikajúce súboje s bossmi a kooperatívny zážitok
+ Jedinečné Nightfarer triedy s rôznymi hrateľnými štýlmi
+ Podarená adaptácia Elden Ring mechaník do roguelite formátu
+ Rýchle tempo a koncentrovaný herný cyklus
- Zle vyvážené sólo hranie
- Absencia crossplatform hrania a režimu pre dvoch hráčov
- Technické problémy s výkonom
- Po niekoľkých cykloch je cítiť slabá rozmanitosť lokácii
- Vysoké nároky na koordináciu tímu
FromSoftware sa v posledných rokoch stalo synonymom pre precízne vybalansované akčné RPG hry, ktoré dokážu byť nemilosrdné, ale spravodlivé. S Elden Ring: Nightreign však štúdio riskovalo a vybralo sa cestou úplne iného žánru – do sveta roguelite hier s dôrazom na kooperatívny multiplayer. Výsledok je fascinujúci experiment, ktorý síce neoslní každého hráča, ale pri správnych podmienkach dokáže poskytnúť nezabudnuteľné herné zážitky.
Nightreign nie je len rozšírením pôvodného Elden Ringu – je to úplne samostatná hra, ktorá si požičiava známe prostredie, nepriateľov a mechaniky, ale balí ich do úplne iného formátu. Namiesto rozsiahleho open-world RPG tu dostávaš koncentrovaný roguelite zážitok, kde každý pokus trvá približne 45 minút a je rozdelený do trojdňového cyklu.
Akcia sa odohráva na ostrove Limveld, ktorý môžeš vnímať ako tavný kotol všetkých prostredí, nepriateľov a štruktúr z pôvodného Elden Ringu. Prvé dva dni stráviš farmením výbavy, porážaním bossov a levelovaním, aby si bol čo najlepšie pripravený na stretnutie s jedným z ôsmich extrémne náročných Night Lord bossov na tretí deň. Tento prístup funguje prekvapivo dobre a napriek tomu, že mapa zostáva v podstate rovnaká, procedurálne generovanie miešajúce pozície bodov záujmu zabezpečuje, že každý pokus vyžaduje plánovanie novej trasy.
Hrdinovia noci s jedinečnými schopnosťami
Jednou z najväčších zmien oproti tradičnému FromSoftware prístupu je skutočnosť, že si nemôžeš vytvoriť vlastnú postavu. Namiesto toho si vyberáš z ôsmich Nightfarerov – prednastavených tried s jedinečným dizajnom, výstrojom a schopnosťami, ktoré sa nedajú meniť. Každý Nightfarer má svoju pasívnu schopnosť, aktívnu zručnosť postavy a ultimátne umenie.
Medzi dostupné triedy patria napríklad Wylder s hákom v rukavici, ktorý dokáže priťahovať nepriateľov alebo sa k nim pritiahnuť, pričom jeho ultimátny útok premieňa hák na delo, ktorým nadelí vysoké poškodenie všetkým nepriateľom v bezprostrednej blízkosti. Guardian zas využíva krídla na vytvorenie omračujúceho víru, Executor sa zas dokáže na chvíľu premeniť na obrovského vlka. Táto diverzita tried zabezpečuje, že každý hráč v trojčlennom tíme má jasnú úlohu a jedinečné schopnosti.
Nightreign bol jednoznačne navrhnutý pre trojčlennú partiu. Nepriateľské tábory a bossovia sú vybalansovaný práve pre plnú partiu, čo sa prejavuje aj v oživovaní spoluhráčov – namiesto tradičného pristúpenia k padnutému kamarátovi a stlačenia tlačidla, naňho musíš fyzicky zaútočiť, aby sa vrátil do boja.
Súboje s bossmi sú jednoznačne vrcholom celého zážitku. Night Lordovia predstavujú jedny z najlepších boss dizajnov, aké FromSoftware kedy vytvoril. Niektorí z nich sú dokonca inšpirovaní súbojmi z MMO hier, kedy boss útočí pohybom, ktorý môže zničiť celý tím a musí byť prerušený skôr, ako ho boss aktivuje. Iné sú navrhnuté tak, aby rozdelili tím do rôznych rolí – niekto musí držať pozornosť bossa, zatiaľ čo ostatní útočia.
Technické aspekty a výkon
Žiaľ, technická stránka Nightreign pokračuje v tradícii problémov, ktoré poznáme z pôvodného Elden Ringu na konzolách. Optimalizácia na konzolách PlayStation 5 a Xbox Series nie je dokonalá, pričom hra často nedosahuje cieľových 60 snímok za sekundu. Navyše v hre nie je dostupná žiadna podpora pre PlayStation 5 Pro, čo už býva pri nových hrách štandardom.
Napriek týmto technickým nedostatkom je hrateľnosť stále plynulá a sieťové pripojenie funguje relatívne dobre, ak nepočítame problémy s latenciou počas prvého týždňa.
Ďalším problémom je, že ak plánuješ hrať Nightreign sólo a nie si hardcore Elden Ring hráč, ktorý aktívne hľadá spôsoby, ako si túto už aj tak náročnú hru ešte viac skomplikovať, Nightreign jednoducho nie je pre teba. Technicky tu existuje možnosť hrať sólo, no obtiažnosť je tak zle vyvážená, že pravdepodobne neprežiješ ani prvý nočný stret s bossom.
Problém spočíva v tom, že súboje s bossmi sú približne rovnako náročné ako v tradičných Souls hrách, s tým rozdielo, že pokiaľ padneš, musíš znovu absolvovať celý cyklus od úplného začiatku. Nikdy tak nedostaneš šancu učiť sa z neúspechu, čo je základný princíp souls-like hier. Zatiaľ čo v tradičných FromSoftware hrách nájdeš Site of Grace rovno pred náročným bossom, tu musíš každý pokus začať úplne od začiatku loopu.
Nedostatok kľúčových funkcií a potenciál do budúcnosti
Jedným z najväčších problémov Nightreign je šokujúca absencia crossplay funkcionality a chýbajúci režim pre dvoch hráčov. Ak chceš hrať vo dvojici, si nútený zaplniť miesto tretieho hráča prostredníctvom matchmakingu. Je to jednoducho príliš veľa komplikácii. V podstate musí mať skupina troch ľudí zakúpenú hru za 40 eur, hrať na tej istej platforme, byť podobne skúsení na zvládnutie extrémnej náročnosti bossov tretieho dňa a venovať hraniu hromadu času, keďže jeden cyklus trvá zhruba 45 minút.
Steam recenzie potvrdzujú, že hráči nie sú nadšení. Napriek masívnemu štartu s 313 593 súčasnými hráčmi má hra „zmiešané“ hodnotenia, pričom väčšina negatívnych recenzií poukazuje práve na absenciu režimu pre dvoch hráčov a hlasového chatu.
Napriek spomenutým problémom má Nightreign množstvo pozitív. Keď sa titul hrá presne tak, ako bol navrhnutý, teda s trojčlenným tímom podobne skúsených hráčov, dokáže poskytnúť jeden z najlepších kooperatívnych zážitkov vôbec. Trištvrte hodinové cykly sú plné prekvapivých stretnutí, náročných rozhodnutí a príležitostí na tímovú prácu.
Systém levelovania je zrýchlený a zjednodušený v porovnaní s pôvodným Elden Ringom, čo pomáha udržať tempo hry. Namiesto investovania rún do jednotlivých štatistík investuješ do celých levelov, ktoré zvyšujú štatistiky postavy naprieč všetkými kategóriami. Vylepšovanie medzi prechádzaniami je vykonávané prostredníctvom Relikvii. Tie získavaš z úspešných aj neúspešných pokusov o prejdenie a poskytujú masívne bonusy ovplyvňujúce všetko od prieskumu, odolností voči elementom, až po výbavu.
Budúcnosť a možné vylepšenia
FromSoftware už naznačilo, že pracuje na riešení najkritickejších problémov. V nadchádzajúcich updatoch môžeme očakávať pridanie režimu pre dva hráčov, ktorý je momentálne najžiadanejšou funkciou komunity. Takisto je pravdepodobné, že vývojári vybalansujú sólo režim, aby bol hrateľný aj pre menej hardcore hráčov.
Crossplay funkcionalita je ďalšou kľúčovou oblasťou, kde môžeme očakávať vylepšenia. V ére moderného multiplayeru je absencia tejto funkcie skutočne nepochopiteľná, zvlášť v hre, ktorá je primárne zameraná na kooperatívny zážitok. Autori však už pracujú na náprave a v nasledujúcich dňoch a týždňoch môžeme očakávať sériu opráv, iniciovaných hernou komunitou.
Verdikt
Elden Ring: Nightreign je fascinujúci experiment, ktorý neoslní každého hráča z komunity FromSoftware. Je to hra, ktorá vyžaduje špecifické podmienky na to, aby ukázala svoj najlepší potenciál – konzistentný tím podobne skúsených hráčov s dostatkom času. Keď sa tieto podmienky splnia, Nightreign poskytuje jedny z najlepších kooperatívnych súbojov s bossmi, aké boli kedy vytvorené.
Ak máš skupinu priateľov na pravidelné hranie a baví ťa náročnosť FromSoftware hier, Nightreign je skvelou investíciou. Pre sólo hráčov a príležitostných hráčov však odporúčam počkať na budúce updaty, ktoré majú vyriešiť najkritickejšie problémy s náročnosťou a zároveň pridať chýbajúce funkcie ako režim pre dvoch hráčov.
Čítajte viac z kategórie: Hry
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Čakali sme na ňu 4 roky. Vysnívaná hra sa čoskoro naplno predvedie
Ponížila konkurenciu a pobláznila milióny ľudí. Nečakaná herná novinka je fenoménom roka, získaš ju aj zadarmo
Toto sú plány Ubisoftu na najbližšie roky. Prídu remaky tvojich obľúbených hitov a aj niekoľko prekvapení
Je to oficiálne. Nová bondovka sa bude odohrávať na Slovensku
Thor, Loki a krvavé hordy nepriateľov. Nová slovenská hra hlási veľkolepý príchod
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Konsolidácia zasiahne peňaženky všetkých: Minister Kamenický predstavil balík
Šesť miliónkrát menej ako zrnko soli. Virológ objasnil, prečo sa Kotlár mýli: „mRNA vakcíny nemenia DNA“ (ROZHOVOR)
Pyrotechnici zneškodňujú bombu v centre Bratislavy: Uzavreté sú klúčové úseky
Chrípka a covid-19 nemajú šancu: Odborníci hovoria o najjednoduchšej ochrane proti respiračným ochoreniam
Náborový príspevok až 5 000 eur a slušný plat: Finančná správa hľadá posily do tímu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Veľmoc našla ložisko mimoriadne vzácnej suroviny. Má astronomickú hodnotu
- Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde
- Krutá daň 1000 jadrových bômb. USA naozaj stavali raketu s hmotnosťou 8 miliónov ton
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
-
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Na Slovensko prichádza najlepšie hodnotený seriál celého roka. Ponúkne ho jediná služba
- Veľmoc našla ložisko mimoriadne vzácnej suroviny. Má astronomickú hodnotu
- Zbraň budúcnosti zlyhala na plnej čiare. Arabi testovali čínsky laser a ostali totálne zarazení
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
-
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Nič lepšie vraj na Netflixe tento rok neuvidíš. Hrozivo aktuálny film ohromil kritikov, 11 minút mu tlieskali v stoji
- Susedná krajina kupuje ničivé zbrane za 1,4 miliardy eur. Moskve poslali jasný odkaz
- Zbraň budúcnosti zlyhala na plnej čiare. Arabi testovali čínsky laser a ostali totálne zarazení
- Na Slovensko prichádza najlepšie hodnotený seriál celého roka. Ponúkne ho jediná služba
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP