Majitelia elektromobilov si musia zvyknúť na úplne nové faktory pri používaní. Jedným z nich je aj dojazd či kapacita batérie, no málokto však vie, že elektromobily trpia aj takzvaným fantómovým úbytkom kapacity batérie.

Tá sa prejavuje počas toho, keď je vozidlo zaparkované. Nejde o žiadnu novinku a už dlho sa vie, že kapacita batérie môže počas parkovania klesnúť v závislosti od toho, v akých podmienkach sa vozidlo nachádza. Nedávno sa o takýto test pokúsil Bjørn Nyland, ktorý sledoval úbytok kapacity na Modeli 3, informuje Insideevs.

Po 22 dňoch batéria stratila až 10 % zo svojej kapacity, pričom rovnaký test sa rozhodol spraviť Erik Olsen, ktorý sa s fanúšikmi na YouTube delí o používateľské skúsenosti s elektrickým Porsche Taycan.

Taycan nabil na 90 % a nechal ho len tak zaparkované pred domom. Po 10 dňoch išiel stav kapacity batérie skontrolovať, pričom zmizlo len 1 % kapacity a dokonca aj dojazd ostal na rovnakej úrovni 324 km. Po 15 dňoch bola kapacita batérie stále na úrovni 89 %, no dojazd už klesol o 1 km na hodnotu 323 km. Šokujúce však bolo, že po 22 dňoch zostala kapacita batérie stále na úrovni 89 % a dĺžka dojazdu sa znížila len o 3 km na 321 km.

Týmito testami sa preukázalo, že k fantómovému úbytku kapacity batérie naozaj dochádza, no veľmi veľa závisí od toho, v akých podmienkach sa vozidlo nachádza. Tesla Model 3 bola totiž zaparkovaná na letisku v Nórsku pri nízkych teplotách zasypaná snehom. Naopak Porsche parkovalo pred domom v Španielsku, kde boli takmer výborné podmienky a teplota sa pohybovala medzi 18 a 21 stupňami Celzia.

Vzhľadom na absolútne rozdielne podmienky tak nemôžeme určiť jednoznačného víťaza testov. Čo však určiť môžeme s úplnou istotou, je fakt, že všetko veľmi závisí od toho, v akých podmienkach sa elektromobil nachádza. Nízke teploty totiž batérií neprospievajú a to isté môžeme povedať aj o príliš vysokých teplotách.

Taycan mal ideálne podmienky a je dosť pravdepodobné, že Tesla by v rovnakých podmienkach mala výsledky oveľa lepšie, respektíve veľmi podobné ako nemecký konkurent. Len nedávno sa najznámejšie elektromobily otestovali počas krutých zimných podmienok. Test prebiehal v nórskych podmienkach. Počas testu preto často snežilo a teploty sa pohybovali na úrovni od +3 do – 6 stupňov Celzia.

Testovacia trasa začínala v hlavnom meste Oslo a jej cieľ bol stanovený v meste Hafjell. Celková dĺžka trate predstavovala 482 km, čo je na daný test absolútne postačujúce. Zaujímavosťou však je, že za volantom nesedeli profesionálni vodiči.

Federácia sa rozhodla za volant posadiť priemerných vodičov, ktorí mali jazdiť rovnako ako na svojich súkromných vozidlách, pričom sa dbalo na dodržiavanie rýchlostných limitov. Aby bol test čo najpresnejší. Trasa obsahovala diaľnice, ale aj bežné cesty po nórskych okresoch. Okrem toho mali všetky vozidlá nastavený úsporný režim a palubné kúrenie bolo nastavené na 21 stupňov.

Aby toho nebolo málo, každé vozidlo malo zapnuté vyhrievanie sedadiel na maximum. Rýchlosť sa počas testu pohybovala na úrovni od 60 do 110 km/h, pričom po zahriatí batérie bolo skúšané aj ich nabíjanie z 10 na 80 % kapacity. V podobnom teste kraľovala Tesla, avšak tento zimný test vyhral Hyundai a naopak veľmi sklamal Opel Viac si prečítaš v našom článku alebo na videu vyššie.

E-autá