Mesiac premeníme na čerpaciu stanicu. Vedci majú odvážny plán, má to však háčik
V snahe expandovať do vesmíru sa vedci snažia prísť na to, ako najlepšie a najefektívnejšie prepravovať ľudí a materiál medzi mesiacmi a planétami, prípadne asteroidmi. Jednou z možností je vyrábanie paliva na Mesiaci, odkiaľ by mohli štartovať rakety s menšou spotrebou vďaka nižšej gravitácii. Ako ale upozorňuje ArsTechnica, táto metóda bude musieť vyriešiť jeden zásadný problém.
Energetická náročnosť je ohromná
Dopraviť raketové palivo na obežnú dráhu Zeme je obrovská výzva. Na každý kilogram, ktorý sa dostane do vesmíru, sa spotrebuje približne 25 kg pohonných hmôt. Ak by sa palivo vyrábalo na Mesiaci, jeho gravitácia by umožnila efektívnejší transport. Napríklad rakety štartujúce z Mesiaca by na dopravu 1 kg užitočného zaťaženia k Lagrangeovmu bodu Zem-Mesiac L1 potrebovali iba 4 kg paliva.
Najjednoduchšia cesta k palivu by bola elektrolýza mesačnej vody, ktorá sa nachádza v trvalo zatienených oblastiach. No zatiaľ nevieme, aké veľké sú jej zásoby. Alternatívnou možnosťou je využitie mesačnej horniny, ktorá obsahuje ilmenit (FeTiO3) s vysokým podielom kyslíka. Proces jeho spracovania zahŕňa chemickú reakciu s vodíkom pri vysokej teplote, pričom sa uvoľňuje voda, ktorá sa dá následne rozložiť na kyslík a vodík.
Vedci spočítali, že na produkciu 1 kg kvapalného kyslíka je potrebných približne 24 kWh energie. Tento proces zahŕňa:
- 55 % energie na vysokoteplotnú reakciu ilmenitu s vodíkom
- 38 % na elektrolýzu vody
- 5 % na skvapalnenie kyslíka
- 2% predstavuje straty a dodatočné procesy
Fotovoltika zrejme stačiť nebude
Ak by sme chceli dostať z Mesiaca druhý stupeň rakety Starship k libračnému bodu medzi Mesiacom a Zemou, bolo by nutné na Mesiaci vyprodukovať 80 ton kyslíka. To by to pri solárnej energii s výkonom panelov na ISS (približne 100 kW) trvalo viac ako dva roky – takáto elektráreň by totiž musela vyprodukovať až takmer 2 GWh energie. Celková kapacita tejto rakety je pritom až okolo 500 ton kyslíka a to ešte neberieme do úvahy metán, ktorý jej motory spaľujú s už spomínaným kyslíkom.

Solárna energia je v podmienkach Mesiaca problematická, pretože lunárna noc trvá 14 pozemských dní. Preto sa ako reálnejšia možnosť javí využitie jadrových reaktorov, ktoré by umožnili nepretržitú produkciu kyslíka. Hoci by boli náročnejšie na dopravu a inštaláciu, mohli by z dlhodobého hľadiska zabezpečiť udržateľnú lunárnu infraštruktúru.
Štúdia naznačuje, že tankovanie paliva na Mesiaci je možné, no vyžaduje obrovské množstvo energie a infraštruktúry. Ak sa podarí využiť dostupné suroviny a efektívne vyrábať kyslík, mohol by sa Mesiac stať kľúčovou tankovacou stanicou pre budúce vesmírne misie.
Na test stále čakáme
Využívanie štiepnych či dokonca fúznych reaktorov mimo našej planéty by mohlo uľahčiť viacero procesov, avšak zatiaľ naďalej čakáme na skutočný test takéhoto zariadenia, resp. jeho let do vesmíru. Okrem technických výziev sa totiž jadrová energetika vo vesmíre stretáva aj s reguláciami, ktoré sú v tomto prípade skutočne prísne.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

PET fľaše sa menia na prekvapivú zbraň. Vedci hovoria o riešení klimatickej krízy

Riaditeľa AI firiem úplne zošaleli: Infraštruktúru chcú vo vesmíre, no čaká ich logistické peklo

Po smrti človeka vraj nezaniká kľúčová vec. Vedci možno rozlúskli existenciu života

Dennodenne ho sledujeme úplne všetci. Vedci našli novodobého „zabijaka" mozgu

Ľudstvo je o krok bližšie k neobmedzenej energii. Európania vyvinuli „zázračné" zariadenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Hovorí o ňom celý internet. Nový sci-fi seriál rozpútal šialenstvo, ukazuje desivú realitu
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Spojenec Slovenska dostal ultimátnu zbraň. „Dračiemu ohňu“ neunikne ani jedna raketa, zasiahne aj mincu
- Zdrvujúca slovenská novinka zbúrala Netflix. Porazila aj hollywoodsky hit za 200 miliónov
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Musk po vyše 20 rokov zmenil názor, SpaceX prichádza na akciový trh so šialenou hodnotou
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím

