Martin Vančo z Alienstudio: Technologicky je naša výroba vizuálnych efektov veľmi podobná ako produkcia v Game of Thrones
Na Slovensku existuje mnoho úspešných firiem, ktoré sa poctivou a kvalitnou prácou vyšplhali až na vrchol. Jednou z nich je aj grafické štúdio z Bratislavy, ktorého zakladateľa sme vyspovedali už pred 2 rokmi, no teraz sme sa na aktuálne dianie a biznis opýtali znova. Alien Studio pokračuje v profesionálnej tvorbe a za posledné roky sa mu podarilo znásobiť úspechy či skúsenosti, ktoré pretaví aj do vlastného projektu.
Vo svete videohier, filmovej a seriálovej tvorby, si stále väčšiu dominantnosť získavajú špičkové technológie, pomocou ktorých je možné vytvoriť jedinečné grafické výstupy. Podmaniť si tento priemysel nie jej rozhodne ľahkou úlohou, no na Slovensku sa to podarilo štúdiu Alien, ktoré sa už dlhé roky venuje práve tejto oblasti.
Čo sa však za posledné roky zmenilo? Kam sa Alien Studio posunulo vo svojej profesionálnej tvorbe a akú techniku využíva? Odpovede na tieto otázky nájdeš v našom najnovšom rozhovore s Martinom Vančom, ktorý úspešne vedie svoju spoločnosť už od roku 2003.
Ahoj Martin. V predošlom rozhovore pre náš portál si pred 2 rokmi prezradil detaily o zákulisí Alien Studio a jeho tvorbe. Čo sa od tej doby zmenilo a kam ste sa posunuli?
V podstate sa za ten čas nič nezmenilo, stále sa venujeme 3D grafike a animácii. Žartujem :-), samozrejme posun vnímame. Dovolím si povedať, že sme vďaka jednému významnému klientovi experti na podmorské scenérie.
Podobne ako technológie pri nakrúcaní filmov napreduje aj vývoj CGI animácií a menia sa trendy v tomto odvetví. Aké novinky má v tomto smere štúdio k dispozícii?
Minulý rok sme investovali do inerčného systému Motion Capture. Dá sa povedať, že patrí medzi najlepšie na svete a robilo sa ním množstvo známych filmov. Výhoda takéhoto systému je, že nie je závislý na ateliéry či špeciálnych svetlách. Snímať pohyb viete kdekoľvek v exteriéri. Momentálne testujeme jeho možnosti a pár animácií nájdete aj na našom webe.
Okrem toho sa 2 roky venujeme vývoju vlastnej VR hry Deadness, v ktorej sme tiež využili Motion Capture a verím, že tento rok ju dokončíme. VR oblasť je malá odbočka, kde sa snažíme využiť naše skúsenosti v oblasti CGI, zároveň nás fascinuje a otvára nám nové možnosti. Tiež nám za 2 roky pribudlo do portfólia množstvo nových 3D charakterov, z ktorých najnáročnejší vzhľadom na stavbu tela, kostry a operenia bola sova.
Reklamy sú čoraz silnejším prostriedkom pre mnohé veľké spoločnosti a vídame ich skutočne všade. Čo robí Alien Studio inak ako ostatní, aby výsledný projekt zožal úspech a odlíšil sa od mnohokrát nudnej reklamy?
V prvom rade si myslím, že to, či je reklama nudná alebo nie, závisí od konceptu a najmä režiséra, mnohokrát aj klienta. Ak nemáme dobrý koncept, ani 3D to nezachráni. Každopádne, náš najväčší potenciál sú ľudia v Aliene, ktorí sú vo svojom obore najlepší.
Nemôže byť 3D grafik expert na všetko – na modelovanie, textúrovanie, kostrenie, charakterovú či časticovú animáciu, nastavenie scén, atmosféry alebo výsledný kompoziting. A v tom sa snažíme odlíšiť. Ľudia sú naša najväčšia investícia a momentálne pokrývame expertom každý jeden hore uvedený odbor 3D produkcie.
Na konte máte mnoho projektov a možno bude ťažké nájsť spomedzi nich ten najlepší. Ak by si ale mal vybrať najúspešnejšiu tvorbu štúdia za posledný rok, čo by to bolo?
Ťažko sa určuje, ktorý je najlepší. Do každého spotu vkladáme rovnaké nadšenie. Tešíme sa napríklad, že taký dlhodobý koncept ako O2 sa dá stále posúvať. Ale ak by som mal vyzdvihnúť jeden spot, tak by to bol Knauf Insulation, ktorý bol procesne najnáročnejší a vyžadoval si cca 5 mesiacov intenzívnej práce.
Pri tak kvalitných projektoch si zákazníci zrejme Alien Studio predchádzajú. Ktorý klient si však vyžadoval najzložitejšiu zákazku v poslednej dobe?
Najzložitejšia zákazka, ktorá otestovala naše možnosti, bol už spomínaný spot pre Knauf Insulation. Hercov natočených na green screen-e sme kombinovali s CGI prostredím a aby to nebolo také „jednoduché“, pri zložitejších kamerových jazdách mali priamu interakciu s digitálne vytvoreným charakterom. Preto bolo veľmi dôležité zladiť najmä svetelne reálny obraz s umelo vytvoreným tak, aby výsledok pôsobil presvedčivo.
Mohol by si nám tiež prezradiť, koľko času v priemere zaberie produkcia jedného projektu?
Nedá sa to spriemerovať. Záleží od náročnosti modelovania, scény, či sa vyrába nový charakter a či to bude operený vták alebo rybka v akváriu. Preto to môže byť mesiac aj 5.
V minulom roku získala spoločnosť významné ocenenie Zlatý klinec za vianočnú reklamu pre známeho operátora, ktorý pôsobí aj u nás na Slovensku. Aký je tvoj pohľad na tento úspech?
Túto cenu sme získali spolu s agentúrou Oliver, ktorá zastrešuje koncepty pre O2. Samozrejme každé ocenenie nás teší, motivuje a zároveň zaväzuje do lepších a uveriteľnejších animácií.
Silu CGI animácií dokazujú aj mnohé obľúbené seriály a filmy. Len nedávno sme boli svedkami premiéry Avengers: Endgame a finále Game of Thrones. Ako hodnotíš CGI v týchto prípadoch? Pustilo by sa Alien Studio do obdobného projektu?
Oba projekty boli veľkolepé, aj keď ja osobne som bol po technickej stránke viac nadchnutý Game of Thrones, ktorý sa snažil byť viac „naturálnejší“ a vizuálne efekty neboli nasilu pretláčané. Draci boli v tomto seriáli ukážkou dokonale zvládnutého remesla a pre nás veľkou inšpiráciou. Napríklad na vizuálnych efektoch Avengers: Endgame sa podieľali najväčšie štúdia na svete ako ILM, Weta Digital, Framestore, Digital Domain atď., čo spolu tvorí viac ako 2000 špecialistov.
V Aliene je celkovo 16 ľudí, takže sa bavíme o úplne iných produkciách. Technologicky je naša výroba vizuálnych efektov napríklad v Knauf Insulation veľmi podobná ako produkcia napr. v Game of Thrones, ale v počte trikových záberov, obsiahlosti a detailnosti 3D scén či 3D charakterov je to samozrejme niekde úplne inde a tam už potrebujete 2000 ľudí.
K produkcii kvalitného projektu je iste zapotreby aj poriadna technika s dostatkom výpočtovej sily. Ako často štúdio vylepšuje svoj „arzenál“ technického vybavenia?
Počítačové vybavenie každého človeka sa rieši cca každé 3-4 roky a najmä podľa toho, kto aký výkon vyžaduje. Čo sa týka software, ten okrem stabilných programov rozširujeme priebežne podľa aktuálnych požiadaviek produkcie. Na druhej strane sme stále nútení vzhľadom na krátke časy produkcií využívať veľké výpočtové výkony zahraničných render fariem.
Na záver by sme radi vedeli o tvojich víziách a budúcnosti Alien Studio. Aké sú teda plány do budúcnosti?
Plány sú jednoduché. V prvom rade sa udržať na trhu, zvyšovať neustále laťku kvality, využiť potenciál Alienu na vlastných projektoch, viac preniknúť do oblasti VR. Tým pádom sa otvárajú neskutočné možnosti real time animácií v hernom engine a ich využitie v komerčnej sfére bez nutnosti čakania na render.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Toto auto absolútne nedáva zmysel, no napriek tomu je to najzábavnejší plug-in hybrid, aký som kedy testoval
Kotle a tepelné čerpadlá padnú do úzadia. Prichádza inovácia, ktorá ti môže kúrením zarobiť peniaze
ROZHOVOR s analytikom: Bitcoin by som teraz nekupoval. Prichádza úplne nová éra kryptomien
ROZHOVOR: Pokračovanie filmu MIKI bude brutálnejšie. Černák trval na tom, aby sme z neho nespravili hrdinu
ROZHOVOR Rozhovor s ťažiarom kryptomien: Netreba mať veľké oči, len za elektrinu platím 3000 €
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené