V skutočnom svete neexistujú a napriek tomu žnú v online prostredí obrovský úspech. Z virtuálnych influencerov sa stali v uplynulých rokoch obľúbené hviezdy sociálnych sietí, ktoré využívajú pre marketing aj najväčšie firmy sveta. Z roka na rok sa im darí stále lepšie a dodnes si vo svojich účtoch napríklad na Instagrame získali milióny sledovateľov.

Svet sociálnych sietí sa za posledné roky zmenil na obrovský marketingový priestor, kde môžu svoje produkty pretláčať medzi ľudí všetky spoločnosti. Veľkú pozornosť pritom sústredia nielen na reklamy, ale aj na influencerov, populárne a verejne známe osobnosti.

S modernými technológiami sa však zásadne zmenila aj táto oblasť marketingu a dnes už produkty či služby nepropagujú len ľudskí influenceri, čoraz častejšie túto úlohu zastávajú virtuálne výtvory podobajúce sa na ľudí.

Za virtuálnymi influencermi stoja celé štúdiá grafických dizajnérov, ktorí navrhujú a vytvárajú ich unikátny vzhľad tak, aby pôsobili prirodzene, no zároveň ich prispôsobujú vhodným spôsobom pre fotografie a príspevky ako z reálneho života ľudí.

Históriu začali písať ešte v minulom storočí, dnes máme takého influencera aj na Slovensku

Hoci sa to nemusí na prvý pohľad zdať, počiatky virtuálnych influencerov nájdeme ešte v 90-tých rokoch v Japonsku, kde vznikali prvé virtuálne postavičky ako Hatsune Miku. Tie sa z animovaných filmov z „anime“ žánru stali postupom času aj napríklad postavičkami v hlasových bankách Vocaloid, ktoré sú v krajine vychádzajúceho Slnka nesmierne populárne.

Dnes sa však stretávame s omnoho dokonalejším a prepracovanejším druhom virtuálnych postavičiek, ktoré mohli niektorí stretnúť už aj na Slovensku. Známou virtuálnou influencerkou, ktorá sa objavuje na slovenskom Instagrame, je Bejby blue, no vidieť sme ju mohli aj v hudobných videoklipoch či klipe natočenom pre Tatra Banku.

Ich tvorcovia využívajú špičkové technológie

Vytvorenie takejto virtuálne postavy pre online priestor pritom vyžaduje aj využitie špičkových technológií. Tvorcovia pri ich návrhu a vytváraní grafiky využívajú napríklad 3D skenovanie, technológiu motion-capture, ale aj CGI efekty ako pri videohrách alebo filmoch pre vytvorenie špeciálnych efektov. V takýchto profesionálnych štúdiách pritom pracujú na takýchto virtuálnych influenceroch aj desiatky ľudí.

Každý takýto virtuálny influencer je pritom navrhnutý a vytvorený podľa konkrétnych požiadaviek. Líšia sa nielen kvalitou grafického spracovania, ale aj pohlavím, vekom alebo tiež osobitým štýlom a charakterom, ktorý prezentujú verejnosti. Ich úlohou je pritom osloviť čo najviac ľudí, získať čo najviac followerov.

Efektívnejšia spolupráca nahráva marketingovým firmám

Tento „produkt“, ako môžeme neživých influencerov pomenovať, však prináša výhodu aj marketingovým firmám, pre ktoré je cenovo výhodnejší, ako bežní influenceri na sociálnych sieťach. Sponzorované príspevky v prípade známych osobností na Instagrame nebývajú vôbec lacnou záležitosťou. Mnohé známe tváre si za jednu fotku vypýtajú ohromne vysoké sumy.

V prípade neživých digitálnych influencerov sú ceny omnoho priaznivejšie (pre marketingové firmy), no vyťažia z toho aj ich tvorcovia. Obe strany sú spokojné a výsledkom je spolupráca, vďaka ktorej virtuálna postava na Instagrame môže produktom alebo službou osloviť státisíce alebo milióny ľudí po svete.

Každý takýto influencer má pritom aspoň niekoľko desiatok až stovky tisíc sledovateľov, v prípade tých najúspešnejších sa počet sledovateľov počíta v miliónoch. A práve to je obrovský benefit pre marketing. Takýchto príkladov nájdeme po svete desiatky. Biznis s virtuálnymi influencermi sa totiž náramne rozrástol.

Najpopulárnejší virtuálni influenceri zarábajú ročne milióny dolárov

Príkladom môže byť aj postava Seraphine od štúdia Riot Games, ktoré stojí za hrou League of Legends. Tá má svoje účty na Instagrame, Twitteri a SoundCloud, kde propaguje hudbu. Z jej účtu sa stal svetový „virál“, sleduje ho už vyše 450 000 ľudí.

Dosah jej vplyvu na ľudí je pritom obrovský. Denne osloví svojimi príspevkami podľa portálu Bloomberg až 8 miliónov ľudí. Mimochodom je tiež jednou z hrateľných postáv v League of Legends.

Ďalším dokonalým príkladom úspešného virtuálneho influencera je Lil Miquela, postava, ktorú na Instagrame sleduje vyše 2,8 milióna ľudí. Pýšiť sa môže titulom jedného z prvých, ak nie vôbec prvého virtuálneho influencera.

S takýmto počtom fanúšikov si potom získava aj veľkú pozornosť marketingových firiem. Za jeden príspevok na jej nástenke si v spolupráci zarobí aj 8500 dolárov. Doteraz mala spolupráce aj s tak známym značkami ako Calvin Klein alebo Prada. Podľa odhadov OnBuy zarobí Lil svojim tvorcom len za tento rok približne až 11,7 milióna dolárov.

Najpopulárnejší virtuálni influenceri sveta: 

  • Lil Miquela 
    • Sledovatelia na Instagrame: 2,8 miliónov
  • Noonoouri
    • Sledovatelia na Instagrame: 367 tisíc
  • Imma
    • Sledovatelia na Instagrame: 324 tisíc
  • Bermuda
    • Sledovatelia na Instagrame: 286 tisíc
  • Shudu
    • Sledovatelia na Instagrame: 209 tisíc
  • Blawko
    • Sledovatelia na Instagrame: 152 tisíc
Ich čas na výslní ešte len príde

Marketingové firmy tak našli dokonalý „nástroj“ pre propagáciu produktov a služieb. Virtuálny influencer sa nikdy neunaví, nikdy nezostarne, môže si udržať vysokú popularitu, no zároveň môže byť na viacerých miestach naraz. Nezáleží na tom, či bude propagovať nové auto z autosalónu v Európe alebo hotel v luxusnom rezorte na opačnom konci sveta. Stihne to naraz v ten istý deň.

Ba čo viac, virtuálny influencer môže byť kontrolovaný úplne a vždy sa prispôsobí predstavám zadávateľa reklamy. Hoci je momentálne na trhu len zhruba 125 takýchto virtuálnych postáv, posledných 50 z nich pribudlo na sociálne siete len za posledného 1,5 roka.

Trend sa však bude naďalej zlepšovať a podľa mnohých odborníkov majú ohromný potenciál presadiť sa pri oslovení najmä mladej „generácie Z“ (ľudia narodený zhruba od polovice 90. rokov do začiatku 21. storočia).

Nie je preto vôbec vylúčené, skôr pravdepodobné, že sa s virtuálnymi influencermi budeme stretávať v online priestore čoraz častejšie aj na Slovensku, aj keď sa mnohí s takýmito „nástrojmi“ marketingových firiem nemusia stotožňovať.

Ľudským influencerom rastie silná konkurencia

Koniec koncov, všetko má svoje pre a proti. To platí aj v prípade virtuálnych influencerov, ktorí môžu budú ovplyvňovaní aj požiadavkami trhu, teda ľudí a toho, čo od nich budú vyžadovať. Tvorcovia ich prispôsobujú tomu, čo ľudí zaujme najviac. Nejde pritom len o obyčajné scény pri propagovaní takého oblečenia, vôbec nie.

Vyvstávajú pochybnosti o etike a morálke

Stačí sa pozrieť do Japonska, kde tamojšia kultúra a požiadavky ľudí presvedčili tvorcov virtuálnych influencerov, aby z nich neraz spravili maloleté školáčky v školských uniformách, čo už môže pre zvyšok sveta hraničiť s pedofíliou (v Japonsku sú takéto postavičky účelovo vytvárané aj pre uspokojenie sexuálnych potrieb ľudí).

Virtuálny influencer vo svojej podstate „žije“ len v online priestore a sám nerozlišuje etické či morálne pravidlá. To, čo prezentuje na sociálnych sieťach, alebo iných platformách, mu vštepili tvorcovia – ľudia, ktorí nie sú neomylní.

Avšak práve dopyt po tom, čo si obecenstvo (rozumej sledovatelia) týchto umelo vytvorených influencerov vyžiada, bude mať zásadný vplyv na to, akým spôsobom a formou budú virtuálne postavičky na internete prezentované.

V časoch, kedy sa svet uchyľuje do online prostredia ešte viac ako doteraz, sú práve títo influenceri na vzostupe. Podľa doterajších predpokladov ich zlaté časy ešte len čakajú a zrejme nepotrvá dlho, kým sa ich počty na sociálnych sieťach znásobia.

Pošli nám TIP na článok



Tech