Austrálska spoločnosť Hypersonix Launch Systems z Brisbane má ambiciózny cieľ. Chce postaviť prvé znovupoužiteľné hypersonické lietadlo na svete poháňané vodíkom, ktoré dokáže letieť až 12-násobkom rýchlosti zvuku. Startup, ktorý zamestnáva približne 45 odborníkov v oblasti inžinierstva, výroby a testovania, získal čerstvých 46 miliónov dolárov v investičnom kole Series A. Financie pochádzajú od National Reconstruction Fund Corporation (NRFC), Queensland Investment Corporation (QIC) a skupiny medzinárodných obranných investorov.

„Toto financovanie je pre nás zásadným míľnikom, pretože sa pripravujeme na spustenie prvého vodíkom poháňaného hypersonického lietadla na svete,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Matt Hill. „Fakt, že za nami stojí austrálsky štátny investor, je silným signálom dôvery. Ukazuje, že budujeme čisté, znovupoužiteľné letecké systémy, ktoré spĺňajú potreby národnej bezpečnosti aj víziu budúceho priemyslu.“

Motor, ktorý mení pravidlá

Základom technológie Hypersonixu je motor SPARTAN, plne 3D tlačený nadzvukový prúdový motor bez pohyblivých častí, ktorý namiesto klasického leteckého paliva spaľuje vodík. Ten produkuje nulové emisie CO₂ a zároveň umožňuje opakované využitie a nízku údržbu lietadla. SPARTAN dokáže dosiahnuť rýchlosť až Mach 12, čo znamená približne 14 800 kilometrov za hodinu.

„SPARTAN nie je len pohonný systém. Je to prelom v oblasti znovupoužiteľného hypersonického letu. Budujeme platformu, ktorá je čistá, ekonomická a navrhnutá pre reálne podmienky,“ vysvetľuje spoluzakladateľ a technologický riaditeľ Dr. Michael Smart, bývalý výskumník NASA a profesor na University of Queensland.

Dr. Smart venoval výskumu scramjetov celé desaťročia a Hypersonix založil práve s cieľom preniesť akademické poznatky do praxe. Vďaka 3D tlači a vodíkovému pohonu má jeho riešenie výhodu nielen v efektivite, ale aj v udržateľnosti a výrobe. A to je faktor, ktorý si čoraz viac všíma aj obranný priemysel.

hypersonické vodíkové lietadlo
Hypersonix

Austrália chce hrať prím v hypersonickom pretekoch

Významnou udalosťou je aj fakt, že NRFC po prvý raz investoval do obranného sektora, konkrétne 10 miliónov dolárov z celkovej sumy. Generálny riaditeľ fondu David Gall zdôraznil, že ide o strategické rozhodnutie. „Vidíme obrovský potenciál v podpore austrálskych firiem, ktoré budujú suverénne kapacity a zároveň majú globálne uplatnenie v oblasti hypersonických technológií,“ tlmočil víziu.

Spoločnosť Hypersonix má pred sebou niekoľko kľúčových testov. Najbližším krokom bude let hypersonického vozidla DART AE, poháňaného motorom SPARTAN, ktorý prebehne v rámci programu HyCAT pod záštitou amerického ministerstva obrany a NASA. Raketa Rocket Lab HASTE odštartuje z amerického letového strediska NASA Wallops Flight Facility vo Virgínii a cieľom misie je dosiahnuť prvý udržaný hypersonický let na svete s pohonom na zelený vodík.

Nová éra čistej rýchlosti

Ďalším projektom spoločnosti bude lietadlo VISR, osemmetrový znovupoužiteľný systém určený na prieskum, doručovanie nákladu a testovanie vesmírnych technológií. Poháňať ho budú štyri motory SPARTAN, pričom konštrukcia využije vysokoteplotné keramické kompozity.

Podľa bývalého ministra pre vedu a priemysel Arthura Sinodinosa, ktorý je dnes predsedom predstavenstva Hypersonixu, ide o projekt s obrovským strategickým významom. „Austrália musí podporovať práve takéto firmy, ak chce patriť medzi lídrov budúcich odvetví.“

Hypersonix sa tak stáva symbolom austrálskej ambície presadiť sa v hypersonickom vývoji popri mocnostiach ako USA, Čína či Rusko. Kombinácia vodíkového pohonu, znovupoužiteľnosti a lokálnej výroby dáva projektu nielen technologický, ale aj ekologický rozmer. „Kľúčom k rozvoju hypersoniky je schopnosť lietať často a cenovo dostupne. A práve to umožňuje náš prístup – čistejšie, rýchlejšie a efektívnejšie lety než kedykoľvek predtým,“ uzavrel Dr. Smart.

Čítajte viac z kategórie: Ekológia

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP