V Holandsku sa spojili dve významné organizácie, aby prispeli k rozvoju udržateľnej leteckej dopravy. Špecialista na palivové články zepp.solutions podpísal dohodu o spolupráci s Holandským leteckým centrom NLR. Ich ambicióznym cieľom je vývoj nového typu systému palivových článkov a jeho využitie pri pilotovanom lete s použitím tekutého vodíka do roku 2026. O inovatívnom projekte informuje Electrive.

NLR má v pláne vybaviť svoje elektrické výskumné lietadlo Pipistrel Velis Electro systémom pohonu na báze tekutého vodíka. Práve zepp.solutions, odborník na vývoj a integráciu palivových článkov, prinesie do projektu kľúčovú odbornosť. Obe strany označujú túto spoluprácu za „kľúčový pilier“ ambície NLR uskutočniť demonštračný let už o dva roky.

Ako sa bude lietadlo meniť

Pipistrel Velis Electro dostane pod kokpitom nový priestor na inštaláciu vodíkového systému. Práve v tomto priestore bude umiestnený plánovaný systém palivových článkov od zepp.solutions. Aj keď technické detaily zatiaľ nezverejnili, zdôrazňujú, že projekt predstavuje konkrétny krok smerom k udržateľnému letectvu v rámci holandského výskumného ekosystému.

Partnerstvo nezahŕňa len vývoj samotného systému, ale aj jeho integráciu do lietadla Pipistrel a následné testovacie aktivity. Tento komplexný prístup umožní plné využitie znalostí a skúseností oboch strán, čím sa zvyšuje šanca na úspech demonštratívneho letu.

NLR

Význam a výzvy vodíkového pohonu

Podľa projektového manažéra NLR Arjena Kloostermana je hlavným cieľom získať praktické skúsenosti s vývojom a integráciou vodíkových komponentov a pohonov pre pilotované lietadlá.

„Okrem fyzickej integrácie sú najväčšími výzvami otázky letovej spôsobilosti a bezpečnosti, ktoré súvisia so zavedením vodíka na palubu lietadla. Celý proces až po demonštračný let v roku 2026 nám poskytne cenné znalosti a poznatky, ktoré poslúžia ako základ pre ďalší rozvoj tejto technológie v letectve. Spolupráca so spoločnosťou Zepp je pre nás zásadným krokom a významne prispeje k programu klimaticky neutrálneho letectva NLR,“ uviedol Kloosterman.

Zakladateľ zepp.solutions Jan Bot zdôraznil, že ich technológia palivových článkov už preukázala svoju hodnotu v rôznych odvetviach, no letectvo prináša nové výzvy. „Táto spolupráca je pre nás neuveriteľne cenná, pretože sa takto môžeme vzájomne učiť. Pri vývoji vodíkového systému pre Pipistrel spolu s NLR nielen demonštrujeme potenciál vodíka v letectve, ale získame aj dôležité poznatky, ktoré budú prospešné pre celý sektor,“ uviedol Bot.

NLR

Podpora zo strany vlády

Projekt je súčasťou programu „Aviation in Transition“, ktorý podporuje holandský Národný rastový fond. Zároveň je integrovaný do programu NLR zameraného na klimaticky neutrálne letectvo. Tento program má ambíciu priniesť inovácie, ktoré umožnia dosiahnuť klimatickú neutralitu leteckej dopravy najneskôr do roku 2050.

Spoločná vízia NLR a zepp.solutions tak ukazuje, že využitie vodíka v letectve môže byť jedným z kľúčových krokov smerom k ekologickej budúcnosti leteckej dopravy. S cieľom uskutočniť prvý pilotovaný let s pohonom na tekutý vodík už v roku 2026 Holandsko dokazuje, že odvaha spájať výskum a technológiu je cestou k prelomovým riešeniam.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP