Aktualizované 15. decembra 2024:

Nissan oznámil významné zmeny vo svojom vedení. Spoločnosť sa snaží čeliť pretrvávajúcim finančným stratám, narastajúcemu dlhu a zastaranému portfóliu produktov. Od 1. januára 2024 sa novým finančným riaditeľom (CFO) stane Jeremie Papin, ktorý nahradí Stephena Ma. Ten preberie vedenie operácií v Číne. Výraznou zmenou je aj návrat Christiana Meuniera, bývalého šéfa značky Jeep, ktorý bude viesť divíziu Nissan Americas. O opatreniach informoval AutoBlog.

Klesajúce zisky a drastické opatrenia

Nissan v posledných rokoch bojuje s dramatickým poklesom ziskov, ktorý je spôsobený slabým predajom a nedostatočným vývojom hybridných a elektrických vozidiel. Spoločnosť bola nútená prepustiť 9 000 zamestnancov a znížiť výrobné kapacity o 20 %. V rámci svojej prognózy tiež znížila odhad ročného prevádzkového zisku o 70 %, čo odráža vážnosť problémov, ktorým čelí.

Analytici však varujú, že zmeny vo vedení nemusia stačiť. Podľa senior analytika Bloombergu Tatsua Yoshidu sú problémy Nissanu hlboko zakorenené v neefektívnom vedení, slabej produktovej ponuke a nedostatočnej predajnej stratégii. „Zmena CFO je krok správnym smerom, no nerieši fundamentálne problémy spoločnosti,“ tvrdí Yoshida.

Staronové tváre

Jeremie Papin, nový CFO, má bohaté skúsenosti so spoločnosťou Nissan, vrátane vedenia aliancie s Renaultom a Mitsubishi. Od roku 2021 pôsobil ako predseda Nissan Americas, kde sa snažil stabilizovať tento kľúčový trh. Návrat Christiana Meuniera, ktorý má za sebou úspešné vedenie luxusnej značky Infiniti a operácií v Kanade a Brazílii, prináša nádej na oživenie americkej divízie.

Zmeny zasiahli aj ázijské operácie. Asako Hoshino, ktorá viedla operácie v Japonsku a juhovýchodnej Ázii, bude nahradená Shoheim Yamazakim. Ten predtým zastával pozíciu šéfa operácií v Číne.

Odlesk zašlej slávy

Súčasné problémy Nissan dramaticky kontrastujú s érou bývalého predsedu Carlosa Ghosna, ktorý začiatkom 2000-tych rokov transformoval spoločnosť, znížil náklady a uviedol na trh niekoľko úspešných modelov. Dnes sa Nissan spolieha na zastaraný produktový rad a agresívne predajné zľavy, ktoré však oslabujú jeho globálnu konkurencieschopnosť.

Hoci zmeny vo vedení prinášajú nádej na zmenu, odborníci upozorňujú, že spoločnosť potrebuje zásadnejšiu transformáciu. Nissan bude musieť nielen aktualizovať svoje portfólio, ale aj prispôsobiť svoju stratégiu rýchlo sa meniacemu automobilovému priemyslu, kde dominujú elektromobily a nové technológie. Zostáva otázkou, či tento „nový“ Nissan dokáže prekonať tieň minulosti a znovu zaujať miesto medzi lídrami trhu.

Aktualizované 7. decembra 2024:

Rozhodnutie Nissanu staviť všetko na elektrické vozidlá a vynechať z tohto plánu hybridy, by mohlo vážne ohroziť budúcnosť tejto japonskej automobilky. Podľa správy od agentúry Reuters je táto stratégia hlavným dôvodom súčasných finančných problémov spoločnosti, ktoré by mohli ukončiť pôsobenie Makota Uchidu na poste generálneho riaditeľa. Na tému poukázal portál Motor1.

Hybridy úplne odignoroval

Po odznení pandémie COVID-19 sa generálny riaditeľ Makoto Uchida rozhodol orientovať Nissan výlučne na elektrické vozidlá, čím sa odklonil od hybridnej technológie. Tento krok bol považovaný za inovatívny, no podľa zdrojov agentúry Reuters z vnútra spoločnosti vyvolal vážne obavy medzi manažérmi, najmä pokiaľ ide o trh v USA, kde je dopyt po hybridoch stále vysoký.

Je to výhovorka, ale až do [novembra] minulého roka sme nedokázali predvídať rýchly nárast dopytu po hybridoch,” priznal Uchida podľa Reuters.

Straty na globálnej úrovni

V Číne sa predaje Nissanu prepadli o 13,1 %, čo ešte viac prehĺbilo problémy spoločnosti. Tieto výsledky viedli k dramatickému poklesu prevádzkového zisku spoločnosti – v prvej polovici fiškálneho roka 2024 klesol o 90 %, zatiaľ čo čistý príjem padol o 94 %.

Na záchranu spoločnosti Uchida oznámil sériu reforiem a opatrení na znižovanie nákladov, no je otázne, či to bude stačiť.

Návrat k hybridom?

Nissan plánuje predstaviť 16 nových hybridných pohonných jednotiek do roku 2027, čo by mohlo pomôcť zmierniť straty a zaplniť medzeru na trhu. Tento krok však závisí od toho, či sa spoločnosti podarí udržať na trhu dostatočne dlho na to, aby tieto plány zrealizovala.

Pôvodný článok:

Nissan čelí jednej z najväčších kríz vo svojej histórii. Pokles predaja, obrovské finančné straty a oslabujúce partnerstvo s Renaultom tlačia automobilku na hranu. Ako informuje Forbes, Nissan má len 12 až 14 mesiacov na to, aby sa udržal nad vodou. Situácia je natoľko vážna, že ak sa nezlepší, môže byť rok 2025 pre túto japonskú automobilku posledným.

Drastický pokles ziskov

Nissan už znížil svoju predpoveď ročného zisku o 70 %, zo 3,25 miliardy dolárov na 975 miliónov dolárov. Aby toho nebolo málo, Renault, ktorý kedysi zachránil Nissan pred bankrotom, znížil svoj podiel v spoločnosti z 46 % na menej ako 36 %. Na záchranu situácie Nissan plánuje drastické opatrenia – predaj tretiny svojho podielu v Mitsubishi, zníženie globálnej pracovnej sily o 9 000 zamestnancov a zníženie počtu výrobných liniek z 25 na 20.

Podľa nemenovaného manažéra Nissan hľadá „kotvového investora“ – pravdepodobne banku alebo poisťovaciu skupinu, ktorá by mohla automobilku stabilizovať. O záujem už prejavili známe finančné spoločnosti, ako Effissimo Capital Management či Oasis Management Group, no ich zásahy by mohli byť pre Nissan riskantné.

Nissan

Alternatívou je nový strategický partner. Jedným z kandidátov je Honda, ktorá už spolupracuje s Nissanom a Mitsubishi na zdieľaní technológií pre elektromobily. No bývalý predseda Nissanu, Carlos Ghosn, vidí možnú spoluprácu ako „maskované prevzatie“. Podľa neho by Honda prevzala Nissan aj Mitsubishi a postavila sa do čela aliancie.

Predháňa ich aj Čína

Jedným z problémov pre japonské automobilky je aj čoraz väčší vplyv čínskych spoločoností, ktoré zaplavujú viaceré kľúčové trhy oveľa lacnejšími a často lákavejšími autami, pričom zásadne krajina napreduje aj v oblasti elektromobility. Ak japonské značky nezmenia svoju stratégiu a nebudú schopné konkurovať cenovo dostupnými a inovatívnymi elektromobilmi, riskujú stratu svojho historického postavenia.

Má predsa len aj úspechy

Napriek ťažkostiam má Nissan aj úspechy. V USA je model Rogue v prvej desiatke najpredávanejších áut a do septembra 2024 sa predalo už 189 000 kusov. V Európe sú zase Qashqai a Juke stále populárne, pričom Qashqai bol v roku 2022 najpredávanejším autom vo Veľkej Británii.

Tieto modely dokazujú, že Nissan vie vytvárať úspešné produkty. Kľúčom k prežitiu je však obnova portfólia a uvedenie nových, atraktívnych modelov, ktoré by oslovili zákazníkov podobne ako Qashqai či Rogue. A i keď je situácia naozaj vážne, nič zatiaľ nie je stratené a pre Nissan nejde o prvú podobnú situáciu.

Jediným rastúcim regiónom bolo pre Nissan, prekvapivo, Mexiko, ako sme informovali v nedávnom článku. Tam produkcia stúpla o viac ako 12 %. Napriek tomuto zlepšeniu z Mexika však celkové čísla naznačujú pretrvávajúce výzvy pre automobilku.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP