V texte boli použité materiály TASR.

Európska komisia (EK) v stredu oznámila, že v rámci prebiehajúceho vyšetrovania dospela k záveru, že hodnotový reťazec elektrických vozidiel na batérie v Číne ťaží z nespravodlivých schém dotácií, čo ohrozuje záujmy výrobcov elektromobilov v EÚ.

Vyšetrovanie preskúmalo aj pravdepodobné dôsledky a vplyv čínskych opatrení na dovozcov, používateľov a spotrebiteľov elektromobilov v EÚ. V dôsledku toho sa EK obrátila na čínske orgány, aby preskúmali možné spôsoby riešenia zistených problémov spôsobom zlučiteľným s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

V tejto súvislosti EK vopred zverejnila úroveň dočasných vyrovnávacích ciel, ktoré by uvalila na dovoz batériových elektromobilov (BEV) z Číny. Ak by rokovania s čínskou stranou neviedli k účinnému riešeniu, dočasné vyrovnávacie clá by sa zaviedli od 4. júla formou záruky (vo forme, o ktorej rozhodnú colné orgány v každom členskom štáte). Vyberali by sa iba vtedy, ak a keď sa uložia konečné clá.

„Záplava“ čínskych elektromobilov sa zatiaľ nekoná

Európska komisia začne vo štvrtok (7.3.) colnú registráciu dovozu čínskych elektrických vozidiel (EV). To znamená, že tento dovoz môžu zasiahnuť clá, ak vyšetrovanie Európskej únie (EÚ) neskôr dospeje k záveru, že čínski výrobcovia dostávajú nespravodlivé dotácie.

Výrobcovia z EÚ by mohli utrpieť škodu, ktorú by bolo ťažké napraviť, ak by čínsky dovoz pokračoval týmto zrýchleným tempom pred ukončením vyšetrovania.

Voči lacným elektrickým autám z Číny sa snažia brániť aj Spojené štáty, ktoré sa snažia prísť na to, ako ich udržať mimo krajiny. Kritici volajú po férovom obchode a tvrdia, že ide o porušenie medzinárodných dohôd. Dôvodom je opäť ochrana domácej ekonomiky, keďže sú náklady na výrobu v Číne oveľa nižšie.

Jednotlivé clá, ktoré by eurokomisia uplatňovala na troch čínskych výrobcov, by boli: spoločnosť BYD: 17,4 %; Geely: 20 %; SAIC: 38,1 %.

Tí výrobcovia BEV z Číny, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní EK, ale neboli zaradení do vzorky pre vyrovnávacie clá, by podliehali priemernému váženému clu vo výške 21 %. Všetci ostatní výrobcovia BEV v Číne, ktorí nespolupracovali pri vyšetrovaní, by podliehali zostatkovému clu vo výške 38,1 %.

Komisia začala vyšetrovať dovoz batériových elektrických vozidiel vyrábaných v Číne v októbri 2023. Akékoľvek vyšetrovanie sa musí ukončiť najneskôr do 13 mesiacov od jeho začatia a dočasné vyrovnávacie clá môže EK zverejniť do deviatich mesiacov od začatia vyšetrovania (najneskôr do 4. júla). Konečné opatrenia sa majú uložiť do štyroch mesiacov po uložení dočasných ciel.

Informácie o zamýšľaných úrovniach dočasných ciel EK poskytuje všetkým zainteresovaným stranám vrátane výrobcom z Únie, dovozcom a vývozcom a ich zastupujúcim združeniam, čínskym vývozcom a výrobcom a ich zastupujúcim združeniam, ako aj členským štátom EÚ. Komisia tak koná v súlade s postupmi stanovenými v základnom antisubvenčnom nariadení EÚ.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú