Už roky sa zaujímaš o počítače a niekoľké zostavy si už aj postavil? Vyskúšaj svoje zrušnosti v ďalšom z našich kvízov zameranom práve na takúto oblasť technologickej histórie. Test obsahuje hneď niekoľko názvosloví, ktoré nejednému hráčovi z prelomu tisícročia vnesú slzu do oka.

Otestovali sme ťa už v histórii mobilov, priblížili sme si aj zlaté časy so sériou Need For Speed a niečo si sa naučil aj v kvíze zameranom na technologické kúsky tvoriace históriu. Ako v ich prípade, aj tu sa každou nesprávnou odpoveďou naučíš hneď niekoľko zaujímavých faktov, ktoré by si ako správny prívrženec počítačov mal už dávno vedieť.

3DMark už od nepamäti patrí medzi najzásadnejšie benchmarky výkonu počítačov. Vo verzii z roku 2001 autori ako testovací nástroj pretvorili legendárnu scénu z filmu do hernej grafiky. Akým filmom bol tento konkrétny test inšpirovaný?

Screenshot/YouTube/Diogo Santos
Správne! Nesprávne!

3DMark testuje naše počítače už od roku 1998. Scéna hutne pripomínajúca hru Max Payne v kulisách Matrixu demonštrovala vtedajšie vymoženosti vertex a pixel shaderu, kedy vynikla najmä, na tú dobu prelomová, zničiteľnosť prostredia. Veľkú rolu v tejto verzii zohrávala aj prítomnosť DirectX 8.0.

Crysis v roku svojho vzniku ponúkol hráčom extrémnu grafiku, ktorú však mal problém plnohodnotne rozbehnúť len máloktorý počítač. Zaujímavosťou tak je, že aj po takmer trinástich rokoch od vydania majú niektoré stroje s hrou problém. Prečo tomu tak je?

Steam
Správne! Nesprávne!

Výkonnosť procesora nie je závislá len od jeho maximálnej frekvencie a počtu jadier, ale aj jeho schopnosti prerátania procesov za jeden cyklus, nazvanom IPC (Instructions per cycle). Práve na tom staval Crytek pri vyvíjaní svojej prelomovej hry, kedy však zabudol zohľadniť potenciálny technologický pokrok, v ktorom sa síce zvyšuje počet jadier procesorov a ich frekvencia, no počet procesov za cyklus ostáva zmenený len minimálne. Jednoducho povedané, Crysis pobeží lepšie na desaťročnom dvojjadrovom procesore s vyšším IPC a taktom, ako na väčšine procesorov dnešnej doby.

Taktovanie procesorov už dlhé roky neodmysliteľné patrí k spôsobom, ako z procesora vytiahnuť ešte nezanedbateľné percentá výkonu navyše. Vieš však, v ktorom roku a aká spoločnosť ako prvá predstavila svetu pretaktovaný procesor?

www.commons.wikimedia.org
Správne! Nesprávne!

Prvý komerčne dostupný pretaktovaný procesor bol práve model 8088 od Intelu, ktorý v základe disponoval taktom 4,77 MHz. V priebehu nasledujúcich rokov však najmä samotný Intel posúval hranice výkonu tohto, na tú dobu vďaka nízkej cene obľúbeného, čipu až k hranici 8 MHz. Určité zdroje však naznačujú, že maximálna frekvencia Intelu 8088 prekročila aj magických 10 MHz.

Hry zasadené do 3D perspektívy začali naberať na popularite v polovici deväťdesiatych rokov. Dokážeš si spomenúť, ktorá karta bola úplne prvou grafickou jednotkou, podporujúcou plnohodnotné 3D?

www.videocardz.net
Správne! Nesprávne!

Za revolucionára na poli grafických kariet s podporou 3D je dlhé roky považovaný model od zaniknutej spoločnosti 3dfx, Voodoo 1 z roku 1996. Prvé Voodoo však bolo len 3D akcelerátorom, čo v jednoduchosti znamená, že k vykresľovaniu kompletných scenérií potrebovala táto karta sekundárny čip, schopný výpočtu všetkého ostatného pomimo 3D objektov. Rok pred jej vydaním však NVIDIA predstavila model NV1, ktorý disponoval schopnosťou vykresľovať grafiku zároveň v 2D a 3D, no kvôli jej pustej kompatibilite s hrami táto karta okamžite upadla do zabudnutia.

Aj keď je dnes už v modderskej komunite zapájanie viacerých grafických kariet naraz na ústupe, kedysi išlo o veľmi obľúbenú možnosť navýšenia grafického výkonu počítača. Ktorá spoločnosť prišla ako prvá s možnosťou prepojenia dvoch alebo viacerých grafických jednotiek?

Screenshot/YouTube/Digital Storm
Správne! Nesprávne!

Priekopník na poli 3D akcelerácie prerazil aj v roku 1998 s možnosťou prepojenia dvoch grafických jednotiek Voodoo2. Spoločnosť 3dfx však v roku 2000 odkúpila NVIDIA, ktorá na metódu linkovania dvoch kariet takmer okamžite zanevrela. Renesancia tak nastala až v roku 2004, kedy NVIDIA predstavila širokej verejnosti technológiu paralelného rátania algoritmu počítačovej grafiky, nám známemu ako Scalable Link Interface (SLI).

Pred rokom 1994 a klávesnicou Microsoft Natural chýbalo na klávesnici jedno zásadné tlačidlo. O akú, dnes už neodmysliteľnú súčasť klávesníc išlo?

Wikipedia
Správne! Nesprávne!

Znie to možno neuveriteľne, no klávesnice pred rokom 1994 nepoznali tlačidlo Win. Zatiaľ čo ostatné zásadné klávesy ako Control alebo Alt sa v tej dobe využívali na každom kroku, tlačidlo vyvolávajúce základné menu Windows sa začalo radikálne osádzať až s príchodom ergonomickej rady klávesníc Microsoft Natural. Mimochodom, odkaz týchto netradične tvarovaných modelov prežíva vďaka značke Surface doteraz.

Zatiaľ čo teraz plačeme nad absenciou USB-C na niektorých zariadeniach, pred rokom 2000 si len málokedy našiel na zadnej strane počítačov čo by len prvú generáciu USB. Historici si určite pamätajú dva PS/2 porty pre myš a klávesnicu. Dokážeš si spomenúť, akej farby tieto dva konektory boli?

Wikipedia
Správne! Nesprávne!

Dôvodom farebného rozlíšenia oboch portov je akákoľvek absencia rozlíšenia tvaru, takže sa kvôli potenciálnej zámene koncovky káblov klávesnice a myši dodávali v rovnakých farbách ako porty na zadnej strane počítača. Fialový a zelený konektor sa prvýkrát objavil na počítači IBM už v roku 1987. Ich nahradenie rozhraním USB snáď pripomínať nemusíme.

Postarší z nás si určite pamätajú na trampoty čistenia guľôčky v myške. Koniec deväťdesiatych rokov našťastie priniesol revolúciu v podobe optického snímača, ktorý spopularizoval najmä jeden konkrétny typ myši. Ktorý model je dodnes považovaný za prvú komerčne dostupnú myš s optickým snímačom?

Wikipedia
Správne! Nesprávne!

Microsoft patrí v mnohých oblastiach periférií medzi najväčšieho inovátora a inak tomu nie je ani u myší. Zatiaľ čo s myšlienkou optických snímačov sa zahrávali študenti MIT už v osemdesiatych rokoch, pravý prelom nastal až v roku 1999 s príchodom legendárneho modelu IntelliMouse. Podľa magazínu PC World je presne tento model považovaný za jeden z 50 najlepších technologických vynálezov všetkých čias.

DirectX je dnes už neoddeliteľnou súčasťou Windowsu. Na ktorom operačnom systéme sa tento multimediálny nástroj objavil prvýkrát?

Screenshot/YouTube/Digital Storm
Správne! Nesprávne!

DirectX je zbierkou aplikačných rozhraní, slúžiacich na programovanie softvéru a najmä hier pre operačné systémy od Microsoftu. Prvá verzia vznikla ako reakcia z prechodu architektúry na Windows 95 a odvtedy sme sa dočkali už dvanástich regulárnych verzií nástroja. Multimediálne rozhranie DirectX zohrávalo veľkú úlohu aj pri vývoji prvého Xboxu, keďže na tejto technológii bola architektúra konzoly postavená. S tým je spojené aj jej meno, keďže konzola sa mala pôvodne volať DirectX Box.

Prvotným zameraním rozhrania USB bolo zoštandardizovať rozličné porty periférií k počítačom. V roku 1999 však nastal zlom, kedy sa na trhu objavil prvý USB kľúč od spoločnosti IBM. Aká bola veľkosť tohto prvého, komerčne dostupného flash disku?

www.commons.wikimedia.org
Správne! Nesprávne!

Prenos dát na prelome tisícročia nebol taký bezmyšlienkovitý ako teraz. Kompaktné disky zažívali svoje najsvetlejšie chvíle, no rozhodne nešlo o najjednoduchšie prenášanie dokumentov. O nejakom cloude s extrémne pomalým internetom tej doby sme ani nevedeli. Našťastie inžinieri v IBM prišli s vynikajúcim a najmä priamočiarym nápadom, ktorý v roku 2000 začali na území Spojených štátov predávať za prijateľných 49 dolárov.

Pošli nám TIP na článok



Iné zariadenia