Vedci identifikovali potencionálny problém so senzormi, ktoré používali staršie modely elektrických vozidiel Tesla. Len malý kúsok klasickej elektrikárskej pásky stačí, aby Tesla prečítala značku 35 míľového rýchlostného limitu ako 85 míľ za hodinu.

Portál Gizmodo nedávno priniesol informáciu, že v rámci 18 mesačného pozorovania spoločnosti McAfee pracovali výskumníci Shivangee Trivedi a Mark Bereza na preskúmaní spôsobu, akým by mohlo byť strojové učenie využité v prípade autonómnych vozidiel. Zároveň však zistili, že senzory používané v starších modeloch Tesla môžu zle prečítať aj jemne upravené značky rýchlostných limitov.

Zobraziť celú galériu (2)
Kamerový senzor spoločnosti MobilEye, ktorý bol využívaný v starších modeloch vozidiel Tesla. Zdroj: McAfee Advanced Threat Research

Ide hlavne o staršie vozidlá Tesla Model S a Model X ešte z roku 2016, ktoré využívali kamery vyrobené spoločnosťou MobilEye na registráciu značiek rýchlostných limitov. Testy spomínaných výskumníkov ukázali, že aj jemná úprava značky 35 míľového rýchlostného limitu (~56 km/h) zapríčiní jej nesprávnu identifikáciu.

Zobraziť celú galériu (2)
Upravená značka 35 míľového rýchlostného limitu. Zdroj: McAfee Advanced Threat Research

Malý kúsok elektrikárskej pásky stačí na prekročenie rýchlosti o 50 míľ za hodinu

Zistilo sa, že malý 5 centimetrový kúsok čiernej elektrikárskej pásky, prilepený horizontálne na stredný pruh číslovky 3 značky 35 míľového rýchlostného limitu, vedie k zlej interpretácii na 85 míľový rýchlostný limit (~136 km/h). Dôležité je však aj spomenúť, že takéto pozmenenie značiek bolo z diaľky ťažko rozoznateľné aj pre človeka.

„Dokonca ani pre trénované oko to nevyzerá podozrivo alebo škodlivo a mnohí, ktorí [zmenenú značku] videli, si neuvedomili, že sa vôbec znamenie zmenilo. Iba tento malý kúsok pásky bol potrebný na to, aby najvyššie predikcie kamery MobilEye zaregistrovali značku s 85 míľovým limitom,“ píšu vedci.

Nakoniec určili, že so zapnutými funkciami Speed ​​Assist a Tesla Automatic Cruise Control môžu úpravy značiek spôsobiť, že auto zrýchli a prekročí samotný rýchlostný limit. Ide však len o staršie vozidlá využívajúce staršiu generáciu kamier MobilEye. Novšie modely Tesla už používajú aktualizované kamery a podľa výskumníkov v súčasnosti „vôbec“ nepodporujú rozpoznávanie dopravných značiek.

Spoločnosti sa za výskum poďakovali, no úpravy zatiaľ neplánujú

Vedci spoločnosti McAfee pred zverejnením výsledkov výskumu kontaktovali spoločnosti Tesla a MobilEye. Tie sa za výskum poďakovali, no zároveň neposkytli žiadne plány pre riešenie problému na existujúcej platforme. Aktuálne je totižto na cestách mnoho týchto vozidiel, no stále platí, že ide o asistenčné systémy a vodiči musia byť aj napriek ich potencionálne 100 % fungovania ostražití.

Hovorca spoločnosti MobilEye pre portál Gizmodo v reakcii na uvedené skutočnosti tiež povedal, že „fonty dopravných značiek určujú regulačné orgány, a preto sa pokročilé systémy asistencie vodiča (ADAS) zameriavajú predovšetkým na ďalšie náročnejšie prípady ich použitia a tento systém bol navrhnutý najmä na podporu ľudských vodičov – nie autonómneho riadenia vozidiel.“

Zároveň dodal, že technológia autonómnych vozidiel sa nebude spoliehať len predikciu snímačov, ale bude tiež podporovaná rôznymi inými technológiami a dátami, ako je napríklad mapovanie s využitím viacerých zdrojov. Týmto sa má zabezpečiť redundancia vstupných dát a zdrojov, čím sa dosiahne robustnejšie riešenie.

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie informácie zo sveta technológií

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.

Elektromobilita