Koniec prekračovaniu rýchlosti. Oddnes majú autá povinný rýchlostný limiter, takto funguje
Včera 6. júla prišla do platnosti nová legislatíva, ktorá priniesla povinné zavádzanie Inteligentného rýchlostného asistenta (ISA) do nových vozidiel predávaných v EÚ a teda aj na Slovensku.
Portál NeoWin priblížil, ako bude tento nový bezpečnostný prvok vo vozidlách fungovať.
Systém ISA má v princípe fungovať podobne ako napríklad signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov. Vozidlo bude po novom povinne získavať dáta o maximálnej povolenej rýchlosti v danom úseku na základe GPS podkladov alebo kamery, ktorá číta dopravné značky.
Systém ISA bude podľa homologizačného protokolu povinne aktivovaný po každom naštartovaní.
Systém (určite k masívnej nevôli všetkých vodičov) bude na prekročenie povolenej rýchlosti podľa novej legislatívy upozorňovať vizuálne (upozornením na prístrojovej doske), aj zvukovo. O niečo menej otravnou alternatívou môže byť vibrovanie do plynového pedála.
Tým najextrémnejším riešením je postupné znižovanie rýchlosti samotným vozidlom po tom, čo vodič odignoruje všetky zvukové, vizuálne a haptické upozornenia. V tomto smere neexistuje presná direktíva, automobilky totiž môžu k návrhu systému pristúpiť vlastnou cestou. Rozhodne tak na trhu uvidíme niekoľko úplne odlišných riešení.
Môžeš sa ho zbaviť?
Určite ti teraz napadá jedna najzásadnejšia otázka – Môžeš sa systému zbaviť, nepoužívať ho alebo vypnúť?
Podľa návrhu by to naozaj malo byť možné, ale len rovnako, ako sa dnes zbavíš systému Štart-Stop vypínajúceho motor auta na križovatkách v snahe ušetriť mililitre paliva a gramy emisií na úkor vyššieho opotrebenia štartéra a batérie.
Inak povedané, po každom naštartovaní bude ISA povinne zapnutý a vodič, ktorý nechce pípanie, vibrácie či blikanie upozornení, ho bude musieť pravidelne vypínať.
Cieľom je zachrániť ľudské životy
Povinný inteligentný obmedzovač rýchlosti nebol zavedený preto, aby Európska únia iba naštvala vodičov. Priniesť má reálne výsledky a na cestách môže zachrániť obrovské množstvo ľudských životov.
Podľa štatistík Európskej únie sa môže zavedením a rozšírením nového inteligentného rýchlostného asistenta znížiť počet smrteľných nehôd až o 26 – 50 %, píše portál Mashable.
Avšak ešte nejakú dobu potrvá, než sa na cestách rozšíria nové automobily s týmto systémom. Legislatíva síce už vstúpila do platnosti, no systémom ISA zatiaľ musia byť vybavené všetky nové modelové rady, ktoré automobilky homologujú od dnešného dátumu. Pre všetky nové autá (aj tie predstavené skôr) bude systém povinný od júla 2024.
Rad povinnej výbavy bude oveľa širší
Ako však informuje TASR, rýchlostný asistent nie je jedinou novinkou, ktorá pribúda do povinnej výbavy od 6. júla. Vozidlám tiež pribudne predpríprava na alkohol tester, ktorý môže zabrániť štartovaniu vozidla, ak „nafúkaš“. V článku však vysvetľujeme, že otravného fúkania pred každou jazdou sa zatiaľ obávať nemusíš.
Nová povinná výbava v automobiloch od 1. júla 2022
Všetky cestné vozidlá (osobné automobily, dodávky, nákladné vozidlá, autobusy) musia dostať systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti, senzory alebo kamery na cúvanie, systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti, zariadenia na záznam údajov o udalostiach, ako aj signál núdzového zastavenia.
Pre osobné vozidlá a dodávky sú povinné ďalšie funkcie, ako sú systémy udržiavania v jazdnom pruhu a automatizovaného brzdenia.
Pre autobusy a nákladné vozidlá sú zas povinné technológie na lepšie rozpoznávanie možných mŕtvych uhlov, výstrahy na predchádzanie zrážkam s chodcami alebo cyklistami a systémy monitorovania tlaku v pneumatikách.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slováci stojaci za herným hitom hlásia novinku. Inšpirovali ju milované hry
Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Nočná mora vodičov. Elektromobilu od Xiaomi zlyháva kľúčový komponent, pribúdajú nehody (VIDEO)
Rusko si po rokoch priznalo porážku. Chce vlastný Falcon 9, ale neuvedomuje si kľúčovú vec
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Plastov sa zbavíme raz a navždy. Vedci vymysleli niečo, čo je ešte lepšie ako recyklácia
- Google to má spočítané, tvrdí Elon Musk. Jeho novinka má navždy nahradiť milovaný vyhľadávač
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Vedcov nechali s otvorenými ústami. Študenti postavili raketu, ktorou prekonali 20-ročný rekord
- Mala napájať celý svet. Videli sme zabudnutý plán, ako chceli veľmoci „dojiť“ elektrinu z Afriky (+detaily)
-
- Plastov sa zbavíme raz a navždy. Vedci vymysleli niečo, čo je ešte lepšie ako recyklácia
- Google to má spočítané, tvrdí Elon Musk. Jeho novinka má navždy nahradiť milovaný vyhľadávač
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Vedcov nechali s otvorenými ústami. Študenti postavili raketu, ktorou prekonali 20-ročný rekord
- Mala napájať celý svet. Videli sme zabudnutý plán, ako chceli veľmoci „dojiť“ elektrinu z Afriky (+detaily)
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Slováci o nich vôbec netušia. Expert prezradil tajné triky, ktorými ušetríš stovky eur na energiách
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Plastov sa zbavíme raz a navždy. Vedci vymysleli niečo, čo je ešte lepšie ako recyklácia
- Je 25-krát rýchlejšia než zvuk. Prekvapivá krajina odhalila raketu, ktorá zničí čokoľvek vo vzdialenosti 1 500 km
Bič na vodičov: Kamery s AI prichytili s telefónom v ruke i bez pásov
Klíme nepomôže, kričia aktivisti. Nový jadrový zdroj na Slovensku je pod paľbou kritiky
Vedci nechápu: V Afrike využívajú včely na kurióznu činnosť, ktorá mení kľúčovú oblasť
Musia zatiahnuť za brzdu. Nemecký automobilový gigant chystá výrazné obmedzenia
Bitcoin zažíva historický úspech prekonania hranice 98 0000 dolárov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené