Konečne, už nemusíš mať ruky na volante. Autonómnu jazdu novej úrovne spúšťa prvá krajina EÚ
Podľa mnohých vizionárov patrí budúcnosť samojazdiacim autám, no od tohto momentu sme ešte na míle ďaleko. Automobilky sa však drobnými krôčikmi približujú k tomuto ambicióznemu cieľu. Zásadný krok teraz učinil Mercedes, ktorý v Nemecku začal ponúkať asistenta jazdy 3. úrovne, o novinke informuje portál InsideEVs.
Za plnohodnotného autopilota môžeme považovať až poslednú zo šiestich úrovní autonómnej jazdy. V tomto štádiu zvláda vozidlo všetky úkony miesto vodiča, no aj tretia úroveň dokáže za určitých podmienok úplne prevziať kontrolu nad autom.
Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
V kolóne už aj bez rúk na volante
Mercedes sprístupní autopilota 3. úrovne zákazníkom v Nemecku 17. mája. Funkcia bude pochopiteľne dostupná iba pri dvojici vlajkových modelov, teda modeloch EQS a novej triedy S.
Systém DRIVE PILOT vyjde majiteľov klasického „S-ka“ na rovných 5 000 €, majitelia EQS si budú musieť priplatiť o niečo viac, teda 7 430 €. Ako informuje Green Car Congress, technológia dokáže úplne prevziať vedenie nad vozidlom za určitých špecifických podmienok.
Funguje iba na vyhovujúcich diaľničných úsekoch a do rýchlosti 60 km/h. Z toho vyplýva, že DRIVE PILOT tretej úrovne je určený predovšetkým na jazdu v kolóne. V týchto podmienkach si ale dokáže poradiť aj s neočakávanými situáciami zo strany ostatných vodičov. Systém navyše číta dopravné značenia a na základe toho mení jazdný pruh či upravuje rýchlosť.
Bez LiDARu by to nešlo
Aby si mohol zákazník technológiu vôbec sprístupniť, musí mať zakúpený balík Driving Assistance Package, ktorý na vozidlo pridáva LiDAR senzor a niekoľko ultrazvukových senzorov.
Tie kooperujú s kamerami okolo celého vozidla a starajú sa o bezchybné fungovanie autopilota tretej úrovne. Paradoxom je, že práve Tesla, ktorá je považovaná za priekopníka v autonómnom riadení, LiDAR senzor vo svojich autách úplne zavrhla.
„Každý, kto sa spolieha na LIDAR, je odsúdený na zánik. Sú to drahé senzory, ktoré sú zbytočné. Je to ako mať veľa drahých doplnkov. Ako keď je jeden z nich zlý, no vy ich máte veľa, je to smiešne, uvidíte,“ uviedol pred 3 rokmi Elon Musk.
Napriek silnej kritike od najväčšieho vizionára modernej doby dokázal práve Mecedes-Benz so svojim systémom využívajúcim LiDAR poraziť na domácej pôde Teslu, ktorá je v oblasti autonómneho riadenia veľkým favoritom.
Riadenie využije precízne dáta z mnohých zdrojov a snímačov
Neprekvapivo sa však Drive Pilot nespolieha len na tento špičkový senzor, pre svoje fungovanie a autonómne riadenie 3. stupňa využíva tiež kameru v zadnom skle a mikrofón, čo využíva pre detekciu sirén a svetiel záchranných zložiek.
Okrem tohto bude systém monitorovať aj vlhkosť a šmykľavosť vozovky pomocou špeciálneho senzoru umiestneného v podbehu kolesa, aby dokázal čo najlepšie analyzovať jazdné podmienky.
K tomu mu pomôže digitálna HD mapa, ktorá poskytne systému Drive Pilot všetky kritické informácie o profile a geometrii cesty, ako aj dáta obsahujúce dopravné značenie alebo informácie o prácach na ceste či dopravných nehodách.
Vďaka týmto informáciám tak bude môcť autonómne riadenie robiť počas jazdy na ceste rozhodnutia, ktoré zaistia bezpečnú jazdu pre celú posádku.
Vodiči by si však nemali pliesť 3. level autonómneho riadenia s tým najvyšším, pri ktorom nie je zo strany vodiča potrebný žiaden zásah. Tretí level totiž stále vyžaduje, aby vodič sledoval okolie pri jazde a v prípade potreby mohol do riadenia zasiahnuť.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Poplach v parlamente: Do podateľne NR SR prišla podozrivá obálka
Slávna kozmetická značka sa topí v sťažnostiach. Slováci márne čakajú na svoje online nákupy, firma ich ignoruje
Prelomová dohoda: Británia spúšťa výrobu obranných dronov pre Ukrajinu
Prekvapivé odhalenie: Tieto potraviny urýchľujú demenciu o desiatky rokov, ukazuje rozsiahly výskum
50-tisíc úmrtí ročne prinútilo vládu konať. Španielsko zavádza najprísnejší zákaz v Európe
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP