Konečne, už nemusíš mať ruky na volante. Autonómnu jazdu novej úrovne spúšťa prvá krajina EÚ
Podľa mnohých vizionárov patrí budúcnosť samojazdiacim autám, no od tohto momentu sme ešte na míle ďaleko. Automobilky sa však drobnými krôčikmi približujú k tomuto ambicióznemu cieľu. Zásadný krok teraz učinil Mercedes, ktorý v Nemecku začal ponúkať asistenta jazdy 3. úrovne, o novinke informuje portál InsideEVs.
Za plnohodnotného autopilota môžeme považovať až poslednú zo šiestich úrovní autonómnej jazdy. V tomto štádiu zvláda vozidlo všetky úkony miesto vodiča, no aj tretia úroveň dokáže za určitých podmienok úplne prevziať kontrolu nad autom.
Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
V kolóne už aj bez rúk na volante
Mercedes sprístupní autopilota 3. úrovne zákazníkom v Nemecku 17. mája. Funkcia bude pochopiteľne dostupná iba pri dvojici vlajkových modelov, teda modeloch EQS a novej triedy S.
Systém DRIVE PILOT vyjde majiteľov klasického „S-ka“ na rovných 5 000 €, majitelia EQS si budú musieť priplatiť o niečo viac, teda 7 430 €. Ako informuje Green Car Congress, technológia dokáže úplne prevziať vedenie nad vozidlom za určitých špecifických podmienok.
Funguje iba na vyhovujúcich diaľničných úsekoch a do rýchlosti 60 km/h. Z toho vyplýva, že DRIVE PILOT tretej úrovne je určený predovšetkým na jazdu v kolóne. V týchto podmienkach si ale dokáže poradiť aj s neočakávanými situáciami zo strany ostatných vodičov. Systém navyše číta dopravné značenia a na základe toho mení jazdný pruh či upravuje rýchlosť.
Bez LiDARu by to nešlo
Aby si mohol zákazník technológiu vôbec sprístupniť, musí mať zakúpený balík Driving Assistance Package, ktorý na vozidlo pridáva LiDAR senzor a niekoľko ultrazvukových senzorov.
Tie kooperujú s kamerami okolo celého vozidla a starajú sa o bezchybné fungovanie autopilota tretej úrovne. Paradoxom je, že práve Tesla, ktorá je považovaná za priekopníka v autonómnom riadení, LiDAR senzor vo svojich autách úplne zavrhla.
„Každý, kto sa spolieha na LIDAR, je odsúdený na zánik. Sú to drahé senzory, ktoré sú zbytočné. Je to ako mať veľa drahých doplnkov. Ako keď je jeden z nich zlý, no vy ich máte veľa, je to smiešne, uvidíte,“ uviedol pred 3 rokmi Elon Musk.
Napriek silnej kritike od najväčšieho vizionára modernej doby dokázal práve Mecedes-Benz so svojim systémom využívajúcim LiDAR poraziť na domácej pôde Teslu, ktorá je v oblasti autonómneho riadenia veľkým favoritom.
Riadenie využije precízne dáta z mnohých zdrojov a snímačov
Neprekvapivo sa však Drive Pilot nespolieha len na tento špičkový senzor, pre svoje fungovanie a autonómne riadenie 3. stupňa využíva tiež kameru v zadnom skle a mikrofón, čo využíva pre detekciu sirén a svetiel záchranných zložiek.
Okrem tohto bude systém monitorovať aj vlhkosť a šmykľavosť vozovky pomocou špeciálneho senzoru umiestneného v podbehu kolesa, aby dokázal čo najlepšie analyzovať jazdné podmienky.
K tomu mu pomôže digitálna HD mapa, ktorá poskytne systému Drive Pilot všetky kritické informácie o profile a geometrii cesty, ako aj dáta obsahujúce dopravné značenie alebo informácie o prácach na ceste či dopravných nehodách.
Vďaka týmto informáciám tak bude môcť autonómne riadenie robiť počas jazdy na ceste rozhodnutia, ktoré zaistia bezpečnú jazdu pre celú posádku.
Vodiči by si však nemali pliesť 3. level autonómneho riadenia s tým najvyšším, pri ktorom nie je zo strany vodiča potrebný žiaden zásah. Tretí level totiž stále vyžaduje, aby vodič sledoval okolie pri jazde a v prípade potreby mohol do riadenia zasiahnuť.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najväčšia záhada ľudstva odhalená: Po 4500 rokoch konečne vieme, ako Egypťania postavili pyramídy
Lekári varujú: Bežné návyky Slovákov môžu spustiť mozgovú príhodu skôr, ako čakáš
Dopravný analytik pre Startitup o zrážke vlakov: Fotografie naznačujú, že jeden vlak stál až za návestím
Robert Kiyosaki varuje: „Najväčší krach trhov v histórii ešte len príde“
Medveď vystrašil rybára v obľúbenej rekreačnej oblasti: Obce bijú na poplach, poľovníci sú v teréne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP