Konečne, už nemusíš mať ruky na volante. Autonómnu jazdu novej úrovne spúšťa prvá krajina EÚ
Podľa mnohých vizionárov patrí budúcnosť samojazdiacim autám, no od tohto momentu sme ešte na míle ďaleko. Automobilky sa však drobnými krôčikmi približujú k tomuto ambicióznemu cieľu. Zásadný krok teraz učinil Mercedes, ktorý v Nemecku začal ponúkať asistenta jazdy 3. úrovne, o novinke informuje portál InsideEVs.
Za plnohodnotného autopilota môžeme považovať až poslednú zo šiestich úrovní autonómnej jazdy. V tomto štádiu zvláda vozidlo všetky úkony miesto vodiča, no aj tretia úroveň dokáže za určitých podmienok úplne prevziať kontrolu nad autom.
Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
V kolóne už aj bez rúk na volante
Mercedes sprístupní autopilota 3. úrovne zákazníkom v Nemecku 17. mája. Funkcia bude pochopiteľne dostupná iba pri dvojici vlajkových modelov, teda modeloch EQS a novej triedy S.
Systém DRIVE PILOT vyjde majiteľov klasického „S-ka“ na rovných 5 000 €, majitelia EQS si budú musieť priplatiť o niečo viac, teda 7 430 €. Ako informuje Green Car Congress, technológia dokáže úplne prevziať vedenie nad vozidlom za určitých špecifických podmienok.
Funguje iba na vyhovujúcich diaľničných úsekoch a do rýchlosti 60 km/h. Z toho vyplýva, že DRIVE PILOT tretej úrovne je určený predovšetkým na jazdu v kolóne. V týchto podmienkach si ale dokáže poradiť aj s neočakávanými situáciami zo strany ostatných vodičov. Systém navyše číta dopravné značenia a na základe toho mení jazdný pruh či upravuje rýchlosť.
Bez LiDARu by to nešlo
Aby si mohol zákazník technológiu vôbec sprístupniť, musí mať zakúpený balík Driving Assistance Package, ktorý na vozidlo pridáva LiDAR senzor a niekoľko ultrazvukových senzorov.
Tie kooperujú s kamerami okolo celého vozidla a starajú sa o bezchybné fungovanie autopilota tretej úrovne. Paradoxom je, že práve Tesla, ktorá je považovaná za priekopníka v autonómnom riadení, LiDAR senzor vo svojich autách úplne zavrhla.
„Každý, kto sa spolieha na LIDAR, je odsúdený na zánik. Sú to drahé senzory, ktoré sú zbytočné. Je to ako mať veľa drahých doplnkov. Ako keď je jeden z nich zlý, no vy ich máte veľa, je to smiešne, uvidíte,“ uviedol pred 3 rokmi Elon Musk.
Napriek silnej kritike od najväčšieho vizionára modernej doby dokázal práve Mecedes-Benz so svojim systémom využívajúcim LiDAR poraziť na domácej pôde Teslu, ktorá je v oblasti autonómneho riadenia veľkým favoritom.
Riadenie využije precízne dáta z mnohých zdrojov a snímačov
Neprekvapivo sa však Drive Pilot nespolieha len na tento špičkový senzor, pre svoje fungovanie a autonómne riadenie 3. stupňa využíva tiež kameru v zadnom skle a mikrofón, čo využíva pre detekciu sirén a svetiel záchranných zložiek.
Okrem tohto bude systém monitorovať aj vlhkosť a šmykľavosť vozovky pomocou špeciálneho senzoru umiestneného v podbehu kolesa, aby dokázal čo najlepšie analyzovať jazdné podmienky.
K tomu mu pomôže digitálna HD mapa, ktorá poskytne systému Drive Pilot všetky kritické informácie o profile a geometrii cesty, ako aj dáta obsahujúce dopravné značenie alebo informácie o prácach na ceste či dopravných nehodách.
Vďaka týmto informáciám tak bude môcť autonómne riadenie robiť počas jazdy na ceste rozhodnutia, ktoré zaistia bezpečnú jazdu pre celú posádku.
Vodiči by si však nemali pliesť 3. level autonómneho riadenia s tým najvyšším, pri ktorom nie je zo strany vodiča potrebný žiaden zásah. Tretí level totiž stále vyžaduje, aby vodič sledoval okolie pri jazde a v prípade potreby mohol do riadenia zasiahnuť.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
Dočkali sme sa. Toto lacné SUV ide do elektriny a zachová si všetko, čo na ňom milujeme
Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Aktuálne: Z liečebne utiekol nebezpečný muž. Polícia žiada, aby sa ho ľudia nesnažili zadržať
Generácia Z valcuje pracovný trh: Slovenskí zamestnávatelia priznávajú, že na takýchto ľudí neboli pripravení
Marek robí remeslo, ktoré ovláda len 7 Slovákov: Jeho kúsky stoja aj 300 €. „Kvalitný výbrus môže trvať 6 hodín“ (ROZHOVOR)
Štát pošle takmer 200 € automaticky: Rodičia malých školákov si prilepšia
SHMÚ varuje viaceré okresy: Slovensko po vlne horúčav zasiahnu búrky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Slovenská vláda chce AI pod kontrolou. Vymenovala vlastného splnomocnenca
Po veľkom výpadku sa Praha opäť rozsvietila. Chaos však zanechal následky
ZSSK čelí kritike: Tisíce študentov prichádzajú o nárok na bezplatnú dopravu
Na toto sme čakali. Banku zmeníš aj z obývačky. Nový systém je spustený
Vláda urobila poriadok s online zmluvami. Nový zákon ochráni spotrebiteľov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP