Slovenský klimatológ: Elektromobily majú význam. Otepľovanie vyliečime len radikálnou zmenou
Na klimatické zmeny a globálne otepľovanie dopláca celý svet. Svedčia o tom aj najnovšie hodnotenia, z ktorých niektoré môžeme považovať za vôbec najdôležitejšie správy o stave klímy. Pracovali na nich stovky odborníkov z celého sveta a ukázali, že atmosféra sa nenachádza v tej práve najlepšej kondícii.
Aj keď sa mnohé startupy a technologické spoločnosti snažia nájsť riešenie, ako boj s klimatickou zmenou vyrovnať alebo zvrátiť, podľa niektorých odborníkov už môže byť neskoro. Naše rozhodnutia v najbližších rokoch vážne ovplyvnia budúcnosť ľudskej civilizácie a rozhodnú o tom, či bude ľudstvo prosperovať, alebo len živoriť. Nebezpečné následky dekád nespútaného uhlíkového znečistenia sú z krátkodobého hľadiska nezvratné.
Dôsledky týchto klimatických zmien však nezaznamenávame len vo svete, ale aj na Slovensku. Ako to všetko spolu súvisí, akú rolu v tom zohráva Slovensko a prečo ľudstvo radšej spácha kolektívnu samovraždu, ako by sa vzdalo svojho komfortu, objasnil klimatológ Pavol Nejedlík z Ústavu vied o Zemi SAV.
V rozhovore sa ďalej dozvieš:
- Ako je možné, že neustále narastá množstvo CO2 v atmosfére
- Prečo sú investície do novej infraštruktúry súvisiacej s fosílnymi palivami morálne a ekonomické šialenstvo
- Či prechod od spaľovacích motorov na elektromobily má zmysel
- Čo by sa dialo, ak by sa dohody o klíme ignorovali
- Aký vplyv by malo zvyšovanie spotreby fosílných palív na klímu
- Prečo je globálne otepľovanie rakovina, ktorá zatiaľ nebolí
Podľa najnovších hodnotení klímy je zníženie globálnych emisií treba urobiť prakticky okamžite, do troch rokov. Je niečo také možné?
Nie. Psychológia ľudí sa zdá byť taká, teda hlavne vo „vyspelej“ časti ľudstva, že spoločnosť radšej spácha hromadnú samovraždu, než by sa vzdala svojho komfortu.
Znižovanie emisií pri zachovaní komfortu je dlhodobý proces. Nemôžme jednoducho zastaviť dopravu, čo je jeden z najvýznamnejších producentov skleníkových plynov. A to sú tu ďalšie, najmä priemyselné a energetické činnosti, ktoré nezastavíme, pretože by to výrazne ohrozilo bežný chod ľudstva.
Keď už hovoríte o doprave, má prechod od spaľovacích motorov na elektrické v doprave v tomto smere význam?
Prechod na elektrický pohon má rozhodne význam. Príklady nemusíme hľadať veľmi ďaleko. Zoberme si len Slovensko, kde sa doprava ako taká podieľa zhruba 18 % na produkcii skleníkových plynov. To je rozhodne nezanedbateľná časť.
Väčšina tejto produkcie pritom pochádza práve z osobnej automobilovej dopravy. Ak by sa nám podarilo prejsť na čisto elektrické pohony, bol by to skutočne vynikajúci krok. Tu sa však naskytá aj otázka, odkiaľ by sme tú energiu, ktorú dodáme do auta, získavali. Pokiaľ by bola vyrobená z čistých zdrojov, teda bez nejakej vážnej produkcie skleníkových plynov, tak by takýto prechod jednoznačne mal význam.
Viac ako desatinu celkového množstva CO2 v atmosfére vypustili ľudia za posledných päť rokov. Je teda možné, že ani aktuálne ciele nebudú stačiť a globálne otepľovanie sa nepodarí zastaviť?
Ide o čas. Zastaviť globálne otepľovanie v priebehu niekoľkých generácií úplne nedokážeme a to myslím jednu generáciu ako 30 rokov. Dovolím si dokonca povedať, že v priebehu dvoch generácií sa stav atmosféry nijakým významným spôsobom k lepšiemu nezmení.
To ani intenzívnou aplikáciou redukčných aktivít produkcie skleníkových plynov, respektíve zastavením ich nadmernej a nekontrolovateľnej produkcie.
Ak si aj predstavíme, že 100 % obyvateľstva, vrátane politikov, by bolo ekologicky zmýšľajúcich a konajúcich, aj tak je predstava rýchleho dosiahnutia nulových emisií skleníkových plynov v antropogénnej činnosti len fikcia. Celá naša spoločnosť je aktuálne postavená na určitom systéme, kedy sú isté procesy zabezpečené energiou a v tom jednoducho bude pokračovať.
Ak by sme aj nejakým spôsobom dokázali zastaviť produkciu skleníkových plynov, ani to by ešte neviedlo k okamžitému zastaveniu globálneho otepľovania. Zotrvačnosť procesov v klimatickom systéme, ktorý okrem atmosféry zahŕňa aj hydrosféru, kryosféru, litosféru a biosféru je totiž prepojením interakcií všetkých týchto zložiek.
Vedeli by ste uviesť nejaký konkrétny príklad?
V tomto článku sa po odomknutí dozvieš
- Či nás zachráni prechod na elektromobilitu
- Prečo nemusia byť Čína či USA najväčšími producentmi skleníkových plynov a aký je iný uhol pohľadu
- Kam sa stratili odborníci, ktorí vplyv človeka na globálne otepľovanie spochybňovali
- Aké kroky pre ochranu klímy podniká Slovensko
- Čo ľudstvu hrozí, ak nezačneme konať – príde väčší problém, ako „teplo“ či „záplavy“
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Benefity v hodnote viac ako 100 €
Teraz čítajú
NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Remišová už hlási, že IT revolúcia je za rohom. Čítačka OP ustúpi, vieme čo prinesie Slovensko v mobile
ROZHOVOR Expert z firmy, ktorá robí s NATO: Naši ministri podcenili bezpečnosť. Radšej použijú WhatsApp alebo Signal
ROZHOVOR Hľadám cesty, ako využiť dáta v náš prospech. A baví ma to – hovorí dátový vedec z elektrární
Rozhovor s krypto obchodníkom: Pre nás nevadí, že trhy klesajú, najväčšie dno ešte len príde
PRIPOMIENKA Rozhovor so psychologičkou. Urobí ťa GTA agresívnejším a aký vplyv má na teba hranie hier?
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vojnový reportér na Ukrajine: Na Donbase o žiadnej genocíde nevedia, celá je fake a vymyslená
Chorvátsko, ale bez húfov turistov. Neprebádané raje Jadranu, o ktorých si netušil
Kedysi viedol útok na Donbas, dnes drsne kritizuje Kremeľ a jeho taktiku
Medzi Nitrou a Bratislavou videli trombu. Niekedy môže byť „zárodkom“ tornáda
Výrobca vakcíny, ktorú dostalo mnoho Slovákov, čelí žalobe. Pribudli stovky nakazených
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Policajtom došla trpezlivosť. Za mobil za volantom môžeš prísť o vodičák, prídu aj vyššie pokuty (+prehľad)
- Zákaz spaľovákov nie je najväčší problém. VW varuje, že trh zasiahne niečo ešte hrozivejšie
- Elektrický Airbus je vo vzduchu nonstop už 20 dní. Od základov prekope, ako funguje letectvo
- „Planétka s hmotnosťou 10 000 ton“ narazila do Zeme. Vedci vďaka nárazu objavili unikátne kryštály
- AKTUÁLNE: Zem zasiahne silná geomagnetická búrka. Pocíti ju aj tvoja technika
-
- Policajtom došla trpezlivosť. Za mobil za volantom môžeš prísť o vodičák, prídu aj vyššie pokuty (+prehľad)
- Zákaz spaľovákov nie je najväčší problém. VW varuje, že trh zasiahne niečo ešte hrozivejšie
- Hráčom padne sánka. Toto je doteraz najväčší únik detailov o GTA 6
- Elektrický Airbus je vo vzduchu nonstop už 20 dní. Od základov prekope, ako funguje letectvo
- Absolútny prúser: HBO vymazalo veľa atraktívneho obsahu, viaceré sú originály služby
-
- Policajtom došla trpezlivosť. Za mobil za volantom môžeš prísť o vodičák, prídu aj vyššie pokuty (+prehľad)
- Ostrý štart 2022. Netflix aj HBO vytasia nadupané novinky, toto všetko si pozrieš
- AKTUÁLNE: Ruská raketa dopadla na Zem, vymkla sa kontrole a nevedeli ju ovládať
- Zákaz spaľovákov nie je najväčší problém. VW varuje, že trh zasiahne niečo ešte hrozivejšie
- Elektrická Mazda má mizerný dojazd, automobilka poslala zákazníkom najbizarnejšiu radu desaťročia
Stranger Things zbúral svet a na Netflixe pokoril rekord. Niečo podobné dokázal iba jeden ďalší seriál
Slovenskí vedci vyvinuli unikátnu čističku vzduchu. Nepotrebuje filtre ani chemikálie
Z EÚ sa stane líder v oblasti technologických inovácií, pomôže nový program
Europoslanci schválili nové zákony o digitálnych službách a trhoch
AB Volvo prepustí ruských zamestnancov, trh však opustiť nechce
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vojnový reportér na Ukrajine: Na Donbase o žiadnej genocíde nevedia, celá je fake a vymyslená
Chorvátsko, ale bez húfov turistov. Neprebádané raje Jadranu, o ktorých si netušil
Kedysi viedol útok na Donbas, dnes drsne kritizuje Kremeľ a jeho taktiku
Medzi Nitrou a Bratislavou videli trombu. Niekedy môže byť „zárodkom“ tornáda
Výrobca vakcíny, ktorú dostalo mnoho Slovákov, čelí žalobe. Pribudli stovky nakazených
Copyright© 2022 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené