Nová Kia EV3 boduje dojazdom aj komfortom. No jej najväčší problém ťa privádza do šialenstva
Kia sa na poli elektromobility etablovala ako sebavedomý hráč, ktorý sa nebojí posúvať hranice dizajnu a technológií. Po veľkých a úspešných modeloch EV6 a EV9 prichádza s kompaktnejším crossoverom EV3, ktorý má ambíciu stať sa jedným z kľúčových modelov pre európsky trh. Po týždni strávenom za volantom vrcholnej verzie GT-Line Long Range môžem povedať, že ide o mimoriadne podarený elektromobil. Má však niekoľko vlastností, ktoré jeho inak vynikajúci dojem zbytočne kazia.
Dizajn, ktorý priťahuje pohľady
Kia EV3 je ako zmenšená verzia svojej vlajkovej lode EV9, a to je kompliment. Futuristický, hranatý dizajn s vertikálnymi svetlometmi a charakteristickou svetelnou linkou „Tiger Face“ vyzerá na ceste skvele a priťahuje zvedavé pohľady. Verzia GT-Line tento dojem ešte umocňuje agresívnejšie tvarovanými nárazníkmi a lesklými čiernymi doplnkami.
Pri bližšom pohľade si však všimneš detaily, ktoré potešia aj zamrzia. Medzi tie šikovné patrí napríklad zadný stierač elegantne ukrytý pod veľkým strešným spojlerom, ktorý zároveň zlepšuje aerodynamiku. Menej praktické je umiestnenie nabíjacieho portu v pravom prednom blatníku. Pri niektorých verejných nabíjačkách alebo domácich wallboxoch to môže znamenať nepohodlné naťahovanie kábla. Zatiaľ čo dizajn je vec vkusu, lesklý čierny lak na lemoch karosérie verzie GT-Line je magnetom na škrabance a nečistoty.
Kvalita a ergonómia s drobnými prešľapmi
Po usadnutí do interiéru ťa privíta priestor, ktorý pôsobí moderne, vzdušne a prekvapivo kvalitne. Kvalita spracovania je naozaj na výbornej úrovni a nemám jej čo vytknúť. Palubná doska s trojicou displejov (dva 12,3-palcové a jeden menší 5-palcový pre klimatizáciu) vyzerá efektne, no tu som narazil na prvý ergonomický problém. Práve prostredný, 5-palcový displej vyhradený pre klimatizáciu, sa ukázal ako problematický. Pri mojom bežnom nastavení polohy sedadla a volantu mi veniec volantu prakticky celý tento displej zakrýval, čo výrazne sťažovalo rýchlu kontrolu alebo úpravu nastavení klimatizácie počas jazdy.
Našťastie, Kia si zachovala zdravý rozum a ide proti prúdu v odstraňovaní fyzických ovládačov. Prítomnosť samostatných tlačidiel na ovládanie teploty a rýchlosti ventilácie je na nezaplatenie. Rovnako ma potešili aj samostatné tlačidlá na vyhrievanie a ventilovanie sedadiel priamo na dverách – jednoduché, intuitívne a bezpečné.
Samotné sedadlá sú kapitolou samou o sebe. Sú mimoriadne pohodlné a sieťované opierky hlavy sú zrejme to najkomfortnejšie, čo dnes na trhu nájdeš, hneď po legendárnych vankúšikoch v Mercedese triedy S. Vpredu je miesta na rozdávanie. Pri prvom usadnutí za volant som však trochu bojoval s naštartovaním. Štartovacie tlačidlo je totiž rafinovane ukryté na páčke voliča jazdných režimov pod volantom. Bol to však len problém prvého zoznámenia, ktorý sa asi po 30 sekundách hľadania vyriešil a viac sa neopakoval.
Menej nadšenia už panuje na zadných sedadlách. Hoci je tu dostatok miesta na kolená, sedí sa pomerne vysoko a vzpriamene, čo v kombinácii so zvažujúcou sa strechou znamená menej priestoru nad hlavou pre vyššie postavy. Kufor ponúka solídny objem 460 litrov, doplnený o 25-litrový „frunk“ pod prednou kapotou. Po sklopení sedadiel vzniká takmer rovná plocha a objem narastie na 1250 litrov.
Jazda: Komfort na prvom mieste
Kia EV3 GT-Line Long Range je poháňaná jedným elektromotorom na prednej náprave s výkonom 150 kW (204 k) a krútiacim momentom 283 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy nie je ohromujúce, ale na bežné jazdenie a bezpečné predbiehanie je to viac než dosť.
Charakter auta je jednoznačne zameraný na komfort. Auto je príjemne mäkké a podvozok vo všeobecnosti excelentne filtruje nerovnosti, dokonca aj na väčších 19-palcových kolesách verzie GT-Line. Riadenie je presné a auto sa ľahko ovláda v meste, no nečakaj žiadnu športovú spätnú väzbu ani agilitu v zákrutách. Toto auto jednoducho nebolo stavané na ostrú jazdu. Tú možno prinesie plnohodnotná GT verzia, no GT-Line je predovšetkým o pohodlí a relaxe za volantom.
S predným pohonom sa spája jeden neduh typický pre výkonnejšie elektromobily – pri prudšej akcelerácii, najmä na mokrej vozovke, majú predné kolesá tendenciu prešmykovať. Daždivé podmienky som však počas testu nemal, preto neviem potvrdiť, ako dobre či zle sa s prešmykovaním pasujú asistenčné systémy. V čom však Kia absolútne exceluje, je systém rekuperácie. Pomocou pádiel pod volantom si môžeš nastaviť jej intenzitu alebo ju úplne vypnúť. Najviac návykový je však režim i-Pedal, ktorý umožňuje ovládanie auta jedným pedálom až do úplného zastavenia.
Otravné pípanie, ktoré ťa dovedie do šialenstva
A teraz sa dostávame k najväčšiemu a najotravnejšiemu problému Kie EV3. Tým sú jej asistenčné systémy, respektíve ich zvukové prejavy. Ak mám autu niečo vyslovene vytknúť, tak je to neustále pípanie a upozorňovanie na všetko. Výstraha nezapnutých pásov a najmä upozornenie na prekročenie rýchlosti majú azda najnepríjemnejší zvuk spomedzi všetkých automobiliek.
Absolútnym vrcholom je však systém sledovania pozornosti vodiča. Malá kamera nad volantom neustále sleduje tvoje oči. Stačí len o trochu dlhší pohľad do spätného zrkadla, na stredový displej alebo len pár sekúnd nepozornosti a auto na teba začne okamžite pípať, aby si sa venoval riadeniu. Ak si náhodou tento snímač nechtiac zakryješ rukou na volante, opäť sa ozve pípanie, že funkcia nie je dostupná. Je to nesmierne frustrujúce a počas testu ma to privádzalo do zúfalstva. Samozrejme, tieto systémy sa dajú vypnúť, no musíš to urobiť zakaždým po naštartovaní auta cez menu v infotainment systéme, čo je zdĺhavé a otravné.
Dojazd a nabíjanie: Tu Kia exceluje
Srdcom verzie Long Range je batéria s využiteľnou kapacitou 81,4 kWh, ktorá sľubuje dojazd až 605 kilometrov podľa cyklu WLTP (na 17-palcových kolesách). Reálne hodnoty sú však, ako vždy, závislé od jazdného štýlu a podmienok.
V meste, kde elektromobilom svedčí častá rekuperácia, som dokázal jazdiť za vynikajúcich 15 kWh/100 km. To pri plne nabitej batérii teoreticky znamená dojazd približne 542 kilometrov. Naopak, na diaľnici pri tempomatovej rýchlosti 135 km/h si EV3 potiahla 21,8 kWh/100 km. V takomto režime by som prešiel zhruba 373 kilometrov, čo je stále veľmi solídna hodnota na bezproblémové diaľkové cestovanie.
EV3 je postavená na 400-voltovej architektúre, takže neponúka ultra-rýchle nabíjanie ako jej väčší súrodenci. Maximálny nabíjací výkon je 128 kW, čo v praxi znamená nabitie z 10% na 80% za približne 31 minút. Nabíjacia krivka je pomerne plochá, čo znamená, že auto si drží vysoký výkon po dlhú dobu. Nechýba ani funkcia obojsmerného nabíjania (V2L), vďaka ktorej môžeš z auta napájať externé spotrebiče alebo dokonca domácnosť (V2H).
Zhodnotenie
Kia EV3 je bezpochyby jeden z najlepších kompaktných elektromobilov na trhu. Ponúka atraktívny dizajn, vynikajúcu kvalitu spracovania, špičkový komfort a hlavne pôsobivý reálny dojazd. Rozhodne však nepatrí k tomu najlacnejšiemu, čo si v danej triede na Slovensku môžeš kúpiť.
Nová Kia EV3 je nesmierne štýlové auto. Sleduj galériu
Cenníková cena základnej verzie s 58 kWh batériou je stanovená na 39 690 eur, zatiaľ čo mnou testovaná vrcholná verzia GT-Line s 81,4 kWh batériou má cenníkovú cenu 54 690 eur. Kia však aktuálne ponúka bonus 4 000 eur, vďaka ktorému sa finálne akciové ceny dostávajú na 35 690 eur za základnú verziu a 50 690 eur za GT-Line. Aj po odrátaní bonusu však nájdeš konkurenciu, ktorá vychádza cenovo lepšie.
Celkový dojem z tohto podareného elektromobilu tak najviac kazia dve veci: vyššia základná cena aj po bonuse a extrémne otravné asistenčné systémy. Ak by Kia dokázala skrotiť ich zvukové prejavy, bol by to takmer dokonalý balík. Aj takto ide o auto, ktoré má obrovský potenciál osloviť masy, ak si ochotný akceptovať jeho cenu a naučíš sa žiť s jeho neustálym pípaním.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Samá rozozná poruchu a opraví sa. Vedci z celej Európy vyvíjajú batériu, ktorá navždy zmení autá
Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rodinný dom s pozemkami a garážou za rozprávkovú cenu, štát predáva prebytočný majetok
Hrabina: „Ukrajinci nevedia zvrátiť situáciu na fronte.“ Najväčšiu šancu mali v roku 2022 (PREHĽAD)
Cholera sa po desaťročiach vrátila. Žena nikam necestovala, prípad znepokojuje lekárov
Horúčavy útočia na Slovensko: Meteorológovia vydali výstrahy pred vysokými teplotami v týchto okresoch
Skrytá daň za neskoršie materstvo: Tridsiatnička zaplatí za rovnaké poistenie o desiatky eur viac ako mladšia žena
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Samá rozozná poruchu a opraví sa. Vedci z celej Európy vyvíjajú batériu, ktorá navždy zmení autá
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Slováci tankujú za viac. V susedných krajinách ušetríš aj desiatky eur
Internetové nákupy na Slovensku explodovali. Takéto tempo nikto nečakal
Zločinci majú nový nástroj. Kyberkriminalita prešla do fázy, ktorá desí expertov. Straty budú v miliardách
Umelá inteligencia nepotrebuje tvoju ľudskosť. Týmto častým spôsobom kazíš jej odpovede
EÚ chystá zákon, ktorý si posvieti operátorov. Vo vesmíre ich prinúti robiť túto vec
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP