Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
Predaj automobilov v Európe je dnes ako balansovanie na tenkom lane. Každé rozhodnutie totiž so sebou nesie isté riziko. Kia, ktorá sa teší rastúcemu úspechu na európskom trhu, musí podľa vlastných slov manévrovať medzi dvoma tábormi: zákazníkmi, ktorí stále preferujú klasické spaľovacie motory, a čoraz prísnejšou legislatívou, ktorá tlačí automobilky k rýchlemu prechodu na elektromobilitu. Dilemu tejto automobilky priblížil portál Motor1.
Tlak Európskej únie
Podľa dát Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) mali elektromobily v prvých štyroch mesiacoch roka len 15,3 % podiel na európskom trhu. Zákazníci teda stále uprednostňujú tradičné autá, no EÚ zároveň zvyšuje tlak na automobilky, aby rýchlo znižovali emisie CO₂.
„Ak sa budeme príliš spoliehať na spaľovacie autá, riskujeme, že nesplníme emisné ciele a budeme musieť platiť pokuty. Ak príliš zatlačíme na predaj elektromobilov, poškodíme si ziskové marže,“ priznal viceprezident predaja Kia pre Európu Carlos Lahoz preto v rozhovore pre Automotive News Europe.
Automobilky naprieč kontinentom sa snažia vyrovnať s novými emisnými pravidlami, ktoré sa budú ešte viac sprísňovať. Volkswagen aj Renault už vyjadrili obavy, že v roku 2025 by mohli čeliť pokutám vo výške miliárd eur, ak prekročia nové emisné limity. Hoci EÚ poskytla istú úľavu a umožnila výrobcom počítať flotilové emisie ako priemer za roky 2025 až 2027, tlak zostáva obrovský.
Stellantis dokonca uviedol, že ich inžinieri trávia viac než štvrtinu pracovného času práve zabezpečením toho, aby vozidlá spĺňali všetky zákonné požiadavky. Pripomeňme si, že od roku 2035 bude možné v krajinách dodržiavajúcich legislatívu EÚ predávať už len bezemisné vozidlá, teda najmä elektromobily.
EV zatiaľ nie sú prím
Ale ani úplný prechod na elektromobily zatiaľ nie je reálnou cestou. Lahoz otvorene priznáva, že elektrické autá z pohľadu zisku stále nedokážu konkurovať tým so spaľovacím motorom. Hlavným dôvodom sú vysoké náklady na batérie, ktoré tlačia výrobné ceny EV modelov nahor.
Kia sa tak musí snažiť o krehkú rovnováhu: ponúkať dostatok elektrických aj spaľovacích áut, aby spĺňala emisné limity a zároveň si udržala zdravé marže. Výrobcovia môžu naďalej predávať benzínové a naftové vozidlá, no musia ich kompenzovať predajom plug-in hybridov a najmä elektromobilov, aby udržali celkový priemer emisií na prijateľnej úrovni.
Oproti konkurencii sú vpredu
Dilema, ktorú popísal Lahoz, však nie je výlučne problémom Kie. Prakticky každá veľká automobilka v Európe dnes čelí rovnakému paradoxu: vývoj elektromobilov budúcnosti je financovaný zo ziskov z dnešných spaľovacích modelov. Cenová parita medzi EV a klasickými autami stále neprišla, výnimkou sú najmä čínski výrobcovia, ktorí ťažia z nižších výrobných nákladov.
Napriek týmto výzvam sa Kia v Európe momentálne darí výborne. V prvých štyroch mesiacoch roka podľa ACEA dosiahla podiel 4,1 % na trhu EU+EFTA+UK, čím predbehla veľké mená ako Ford (3,4 %), Opel/Vauxhall (2,9 %), Citroën (2,8 %), Fiat (2,3 %) či SEAT (1,7 %). Dokonca prekonala aj svoju sesterskú značku Hyundai, ktorá mala 3,9 % podiel.
Kia teda síce musí balansovať medzi ziskom a reguláciami, no zatiaľ sa jej to darí lepšie ako mnohým iným. Otázkou zostáva, ako dlho sa jej podarí udržať túto rovnováhu bez toho, aby stratila krok s konkurenciou alebo s legislatívou.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Elektrickú verziu nikto nekupoval. Fiat vracia na trh ikonický model so spaľovákom, jeho cena zarazí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuta až 300 eur za jednu hubu: Lov na dubáky ťa môže vyjsť drahšie než luxusná večera
Organizátorka festivalu Lovestream prezradila prekvapenie: Tajným hosťom bude svetová hviezda
Masívny útok Ruska: Západ Ukrajiny zasiahlo cez 700 dronov. Poľsko nasadilo stíhačky
NAJNOVŠÍ PRIESKUM: PS a Smer klesajú, Fico volá po spájaní. Do parlamentu ide 8 strán
„Ak pôjdeš na Ukrajinu, zbombardujem Moskvu“: Kremeľ pravdivosť Trumpovho varovania nevylúčil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
Zúfalstvo v ruskej armáde: Do boja posielajú zaprášené tanky, ktoré si pamätajú Brežneva
Európska krajina investovala do ekologických riešení 41 miliárd eur, obeť štátnych dotácií padla
Kritické suroviny pre high-tech odvetia narazili na vážny problém. Môže zaň Čína, bude horšie
Slováci prepadli pri výbere auta novému trendu. Čísla hovoria za všetko, pozor však na riziká
AI pretransformuje spoločnosť, tvrdí odborník. Varuje pred kľúčovou chybou, ktorú robíme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP