Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
Predaj automobilov v Európe je dnes ako balansovanie na tenkom lane. Každé rozhodnutie totiž so sebou nesie isté riziko. Kia, ktorá sa teší rastúcemu úspechu na európskom trhu, musí podľa vlastných slov manévrovať medzi dvoma tábormi: zákazníkmi, ktorí stále preferujú klasické spaľovacie motory, a čoraz prísnejšou legislatívou, ktorá tlačí automobilky k rýchlemu prechodu na elektromobilitu. Dilemu tejto automobilky priblížil portál Motor1.
Tlak Európskej únie
Podľa dát Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) mali elektromobily v prvých štyroch mesiacoch roka len 15,3 % podiel na európskom trhu. Zákazníci teda stále uprednostňujú tradičné autá, no EÚ zároveň zvyšuje tlak na automobilky, aby rýchlo znižovali emisie CO₂.
„Ak sa budeme príliš spoliehať na spaľovacie autá, riskujeme, že nesplníme emisné ciele a budeme musieť platiť pokuty. Ak príliš zatlačíme na predaj elektromobilov, poškodíme si ziskové marže,“ priznal viceprezident predaja Kia pre Európu Carlos Lahoz preto v rozhovore pre Automotive News Europe.
Automobilky naprieč kontinentom sa snažia vyrovnať s novými emisnými pravidlami, ktoré sa budú ešte viac sprísňovať. Volkswagen aj Renault už vyjadrili obavy, že v roku 2025 by mohli čeliť pokutám vo výške miliárd eur, ak prekročia nové emisné limity. Hoci EÚ poskytla istú úľavu a umožnila výrobcom počítať flotilové emisie ako priemer za roky 2025 až 2027, tlak zostáva obrovský.
Stellantis dokonca uviedol, že ich inžinieri trávia viac než štvrtinu pracovného času práve zabezpečením toho, aby vozidlá spĺňali všetky zákonné požiadavky. Pripomeňme si, že od roku 2035 bude možné v krajinách dodržiavajúcich legislatívu EÚ predávať už len bezemisné vozidlá, teda najmä elektromobily.
EV zatiaľ nie sú prím
Ale ani úplný prechod na elektromobily zatiaľ nie je reálnou cestou. Lahoz otvorene priznáva, že elektrické autá z pohľadu zisku stále nedokážu konkurovať tým so spaľovacím motorom. Hlavným dôvodom sú vysoké náklady na batérie, ktoré tlačia výrobné ceny EV modelov nahor.
Kia sa tak musí snažiť o krehkú rovnováhu: ponúkať dostatok elektrických aj spaľovacích áut, aby spĺňala emisné limity a zároveň si udržala zdravé marže. Výrobcovia môžu naďalej predávať benzínové a naftové vozidlá, no musia ich kompenzovať predajom plug-in hybridov a najmä elektromobilov, aby udržali celkový priemer emisií na prijateľnej úrovni.
Oproti konkurencii sú vpredu
Dilema, ktorú popísal Lahoz, však nie je výlučne problémom Kie. Prakticky každá veľká automobilka v Európe dnes čelí rovnakému paradoxu: vývoj elektromobilov budúcnosti je financovaný zo ziskov z dnešných spaľovacích modelov. Cenová parita medzi EV a klasickými autami stále neprišla, výnimkou sú najmä čínski výrobcovia, ktorí ťažia z nižších výrobných nákladov.
Napriek týmto výzvam sa Kia v Európe momentálne darí výborne. V prvých štyroch mesiacoch roka podľa ACEA dosiahla podiel 4,1 % na trhu EU+EFTA+UK, čím predbehla veľké mená ako Ford (3,4 %), Opel/Vauxhall (2,9 %), Citroën (2,8 %), Fiat (2,3 %) či SEAT (1,7 %). Dokonca prekonala aj svoju sesterskú značku Hyundai, ktorá mala 3,9 % podiel.
Kia teda síce musí balansovať medzi ziskom a reguláciami, no zatiaľ sa jej to darí lepšie ako mnohým iným. Otázkou zostáva, ako dlho sa jej podarí udržať túto rovnováhu bez toho, aby stratila krok s konkurenciou alebo s legislatívou.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
Nie je to len auto. Obľúbená automobilka ukázala nový elektromobil s geniálnou funkciou
Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jeden z najzákernejších typov rakoviny sa šíri alarmujúco rýchlo. Čísla do roku 2050 expertov zaskočili
Hrozí pokuta až 800 eur: Tisíce Slovákov netušia, že ich vodičák má skrytý „dátum spotreby“
Vojna na Ukrajine bude podľa všetkého čoskoro pozastavená, tvrdí Tusk
Plat 36 900 eur aj pre juniorov. Technologický gigant hľadá nových zamestnancov v Bratislave
Dovolenkový raj Slovákov zasiahla vlna západonílskej horúčky: 7 mŕtvych, krvné obmedzenia a varovanie pre turistov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
Európsky kódex pre AI rozdelil technologických obrov. Prichádza otvorený konflikt
Najpresnejší radar NASA je na orbite. Upozorní na zemetrasenia aj padnuté mosty
Veľká novinka pre majiteľov smart hodiniek. Najväčší operátor prichádza s užitočnou funkciou
EÚ zaskočila svet. Nečakaná krajina môže cez Rusko vyvážať uhlie napriek sankciám
Audi sa rúti dolu kopcom. Zisk sa prepadol o vyše 37 % a problémy nekončia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP