Americká spoločnosť Radia z Colorada pracuje na projekte, ktorého výsledok môže priniesť náhradu za Rusmi zničené najväčšie lietadlo na svete. Tým bola ešte pred vojnou, ktorú Rusko rozpútalo, Mrija známa oficiálne ako An-225. Ako ale informuje portál Aviation Week, nové americké lietadlo má svojimi schopnosťami tento starší legendárny stroj ďaleko prekonať.

Už si vybrali zákazníkov

Nové mega-lietadlo ponesie názov WindRunner a má uniesť 72 575 kg, čo však nie je ani zďaleka jeho hlavnou schopnosťou. Tou je predovšetkým veľkosť nákladného priestoru s objemom až 7 700 m3, pričom An-225 dosahoval len 1 160 m3. Cieľom je prevážať nadrozmerné objekty, ktoré spôsobujú problémy pri doprave po zemi a Radia už vie, kto by mohol takéto lietadlo využiť.

Čoraz problematickejšími sa stávajú listy veterných turbín, ktoré sú stále väčšie a dosahujú dĺžku až 100 metrov. Napriek schopnosti prevážať tak veľké objekty má zvládať WindRunner pristávať aj na letiskách s dráhou dlhou len 1 800 metrov a ako vysvetľuje Radia na svojej webovej stránke, s maximálnym zaťažením dokáže stále preletieť až 2 000 km.

Radia

WindRunner sa tak môže stať zásadným pomocníkom pri budovaní pobrežných veterných elektrární, ktoré sú čoraz populárnejšie a dodávajú veľké množstvo elektrickej energie. Toto gigantické lietadlo už pozná aj svojich prvých dodávateľov komponentov a rozhodne nejde o projekt, ktorý sa chystá ostať len na papieri. Vývoj a testovanie však ukážu, či má firma na to, aby pretavila túto ideu do skutočnosti.

Jeden nedostatok sa predsa nájde

Aj keď bude z hľadiska svojich schopností a niektorých rozmerov WindRunner najväčším lietadlom, napríklad z hľadiska rozpätia krídiel ho prekonáva naďalej najväčší Roc, lietadlo skonštruované firmou Scaled Composites pre Stratolaunch. To bolo vytvorené s cieľom odpaľovať z neho malé vesmírne lietadlá.

Pomôže obnoviteľným zdrojom

WindRunner je primárny konštruovaný pre stavbu veterných turbín, čo naznačuje aj meno lietadla. To samozrejme neznamená, že si po uvedení do prevádzky Radia nenájde aj iných zákazníkov, ktorí budú potrebovať bezprecedentnú veľkosť nákladného priestoru. Ako dlho bude vývoj trvať a kedy sa dočkáme prvého plnohodnotného kusu zatiaľ jasné nie je, vývoj lietadiel je však nesmierne náročný a často ho skomplikujú aj nečakané problémy.

Radia

Ukrajina sa medzitým snaží o opätovné postavenie legendárneho Antonovu 225, ktorý zničilo ruské bombardovanie ešte v prvých mesiacoch vojny. Už ku koncu roka 2022 mala mať Ukrajina k dispozícii okolo 30 % potrebných komponentov, stav projektu však momentálne známy nie je a je jasné, že pre Ukrajinu nie je prioritou kvôli prebiehajúcej ruskej invázii.

Nový čip Ryzen 7 9800X3D benchmarky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú