Automobilka Nissan sa ocitla na križovatke. Po tom, čo stroskotali rokovania o fúzii s Hondou, musí japonský výrobca hľadať nové spôsoby, ako sa vymaniť z finančných problémov a technologickej stagnácie. Dve potenciálne záchranné lode sa však už črtajú na obzore – technologický gigant Foxconn a investičná spoločnosť KKR. O týchto možnostiach píše AutoBlog.

Neúspešná fúzia s Hondou

Len dva mesiace po oznámení plánov na fúziu sa Nissan a Honda rozhodli ukončiť rozhovory. Hlavným dôvodom boli rozdielne pohľady na riadenie spoločnosti. Honda, ktorej trhová hodnota je päťnásobne vyššia než hodnota Nissanu, chcela zo svojho rivala urobiť dcérsku spoločnosť. To však Nissan odmietol, keďže by to znamenalo stratu jeho nezávislosti. Výsledkom bolo ukončenie rokovaní a návrat k neistote.

Pre japonskú automobilku to znamená ďalší problém v už tak náročnej situácii. Spoločnosť čelí poklesu predaja na kľúčových trhoch v USA a Číne, očakáva čistú stratu za fiškálny rok a musí pokračovať v drastických úsporných opatreniach, vrátane tisícok prepustených zamestnancov. Navyše, jej postavenie v segmente elektromobilov je oslabené a konkurencia v podobe Tesly, čínskej BYD či tradičných automobiliek sa posúva vpred oveľa rýchlejším tempom.

FonTech (úprava redakcie)

Technologický gigant s automobilovými ambíciami

Jedným z možných strategických partnerov pre Nissan je taiwanská spoločnosť Foxconn. Tento technologický gigant, známy najmä ako hlavný výrobca iPhonov pre Apple, sa v posledných rokoch intenzívne snaží preraziť aj v automobilovom priemysle. Jeho predseda Young Liu nedávno potvrdil, že Foxconn je otvorený spolupráci s Nissanom, aj keď vylúčil úplné prevzatie spoločnosti.

Foxconn už vedie rozhovory s Renaultom, dlhoročným francúzskym partnerom Nissanu, a dokonca zvažuje kúpu jeho podielu v japonskej automobilke. Takýto krok by mohol poskytnúť Foxconnu pevnejšie postavenie v automobilovom priemysle a zároveň by Nissan získal finančnú stabilitu a výrobnú expertízu, ktorú nevyhnutne potrebuje.

Taiwanská spoločnosť navyše už predstavila prototypy vlastných elektromobilov v rámci iniciatívy MIH Open Platform a jej výrobná zručnosť v oblasti elektroniky by mohla pomôcť Nissanom znížiť náklady a zvýšiť konkurencieschopnosť. Otázne však zostáva, či firma bez tradičných skúseností v automobilovom priemysle dokáže zvládnuť prechod na masovú výrobu áut.

Unsplash

Finančná injekcia a možná zmena vlastníckej štruktúry

Druhou možnosťou pre Nissan je investícia od americkej súkromnej kapitálovej spoločnosti KKR & Co. Podľa agentúry Bloomberg firma zvažuje vstup do Nissanu prostredníctvom kapitálového alebo dlhového financovania. KKR už má skúsenosti s investovaním v Japonsku a jej vstup do automobilového priemyslu by mohol signalizovať rastúci záujem zahraničných investorov o tento sektor.

Pre Nissan by mohla investícia zo strany KKR znamenať okamžitý prísun finančných prostriedkov bez nutnosti straty nezávislosti – čo bol hlavný problém pri rokovaniach s Hondou. Na druhej strane, súkromné investičné spoločnosti zvyčajne očakávajú výraznú kontrolu nad svojimi investíciami, čo by mohlo viesť k ďalším zmenám vo vedení Nissanu a jeho strategickom smerovaní.

ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP