Japonci idú proti prúdu. Z ikonického auta nebude elektromobil, dostane nový štvorvalec
Mazdu MX-5, známejšiu ako Miata, by sme mohli pokojne nazvať výnimkou potvrdzujúcou pravidlo. Väčšina áut, ktoré sú na trhu už celé desaťročie, čelí vlnám kritiky – či už kvôli zastaranému dizajnu, technológii alebo výkonu. No Miata si drží svoj kultový status a fanúšikovia z radov nadšencov športovej jazdy o nej stále hovoria s láskou a rešpektom. Niet sa čomu čudovať, keďže tento drobný roadster od Mazdy naďalej ponúka čistý, analógový zážitok z jazdy, aký v modernej dobe plnej digitálnych asistentov len tak nenájdeš. Ma tému upozornil web Motor1.
Aj napriek tomu, že aktuálna generácia ND je tu už od roku 2015, Japonci sa nikam neponáhľajú. Miata má totiž pred sebou ešte pár rokov života, ND3 verzia debutovala len v roku 2024. A kým sa dočkáme úplne novej generácie, máme pred sebou niekoľko sľubných náznakov, ktoré dávajú dôvod na optimizmus. Masashi Nakayama, generálny manažér dizajnérskej divízie Mazdy, pre Road & Track potvrdil, že cieľom pri vývoji novej generácie MX-5 je znížiť hmotnosť ešte viac než doteraz.
Mazda chce, aby nový model vážil pod 1 000 kilogramov, čo je skutočne ambiciózny cieľ. Pre porovnanie, špeciálna verzia 990S, ktorá sa predáva len v Japonsku, má hmotnosť 990 kg, no je osadená menším 1,5-litrovým motorom, ktorý sa v USA vôbec neponúka.
Zbohom turbo aj automat
Ak si vysoký a dúfaš, že nová generácia prinesie viac miesta v kabíne, asi ťa sklameme. Nakayama otvorene priznal, že Miata ostane malým autom a jej dĺžka neprekročí štyri metre. To znamená, že veľkostne bude veľmi blízka súčasnému modelu, ktorý má 3,91 metra. Inžinieri by teda museli prísť s kúzlom, aby zlepšili priestor bez toho, aby narastol celkový objem karosérie.
Po motorickej stránke sa opäť môžete pripraviť na čistokrvný atmosférický zážitok. Mazda sa znovu rozhodla vyhnúť turbom, a miesto toho vyvíja nový motor – 2,5-litrový štvorvalec s názvom Skyactiv-Z. Ten bude fungovať na princípe lambda jedna, čo znamená ideálny pomer vzduchu a paliva, čím sa dosahuje efektívnejšie spaľovanie, nižšie emisie a lepšia spotreba. Ryuichi Umeshita, technický riaditeľ Mazdy, naznačil, že výkon bude veľmi dobrý a rovnako aj spotreba. Súčasná Miata dosahuje 181 koní, no v Japonsku je dostupná aj verzia s výkonom 197 koní. V prípade, že by Mazda ostala pri dvojlitri a zároveň prešla na nový spaľovací systém, výkon by vraj klesol, čo nechceli riskovať – preto sa rozhodli pre väčší objem.
A čo je asi najväčšou správou pre tradičných fanúšikov – spojka zostáva. Nová Miata bude stále dostupná s manuálnou prevodovkou, čo je v dnešnom svete čoraz vzácnejší jav. Aj keď pribúdajú asistenčné systémy a automatizované riešenia, Mazda sa drží toho, čo jej zákazníci milujú.
Otáznik však stále visí nad elektrifikáciou. Plne elektrická Miata by bola síce zaujímavým experimentom, no Japonci priznávajú, že by bola podstatne ťažšia. Preto sa momentálne o takejto verzii len diskutuje. Reálnejšie vyzerá možnosť mild-hybridného riešenia, ktoré by nemalo zásadne ovplyvniť hmotnosť auta. Plug-in hybrid či full hybrid by už boli skôr kontraproduktívne, keďže by narušili základnú filozofiu ľahkého a zábavného auta.
Nová Miata teda príde až po roku 2027, keďže práve vtedy plánuje Mazda predstaviť prvý model so Skyactiv-Z motorom – a to bude hybridný CX-5. Dovtedy bude aktuálna generácia ND stále kraľovať vo svete analógovej radosti z jazdy, ktorú si fanúšikovia tak obľúbili. A ak sa Mazda podarí priniesť 2,5-litrový motor aj do Európy, možno sa znovu dočkáme skutočného športového drobca, ktorý dokáže splniť aj prísne emisné normy, bez toho, aby stratil svoj charakter.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ponúkajú rýchle tankovanie aj dlhý dojazd. Stellantis stopol vodíkové plány, má na to jasné dôvody
Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy
Z 0 na 100 za 3,2 sekundy a zvuk motora V8. Hyundai odhalil svoj nový pretekársky elektromobil (+VIDEO)
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
Vedci šokovali svet. Dramaticky zlepšili životnosť batérií elektromobilov pomocou dreva
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Telo má vlastný systém na likvidáciu rakoviny,“ hovorí popredný lekár. Takto ho aktivuješ
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti zabezpečí pasívny príjem
Odstávka obľúbenej banky Slovákov: V jeden deň nepôjde internet banking, web ani aplikácia
Trump chystá zásadný odkaz Rusku. Veľké vyhlásenie má prísť v tento dátum
Pivo na Pohode: Zlatý Bažant predstavil vlastnú zónu aj menu na mieru, takto to vyzerá
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP