Japonci idú proti prúdu. Z ikonického auta nebude elektromobil, dostane nový štvorvalec
Mazdu MX-5, známejšiu ako Miata, by sme mohli pokojne nazvať výnimkou potvrdzujúcou pravidlo. Väčšina áut, ktoré sú na trhu už celé desaťročie, čelí vlnám kritiky – či už kvôli zastaranému dizajnu, technológii alebo výkonu. No Miata si drží svoj kultový status a fanúšikovia z radov nadšencov športovej jazdy o nej stále hovoria s láskou a rešpektom. Niet sa čomu čudovať, keďže tento drobný roadster od Mazdy naďalej ponúka čistý, analógový zážitok z jazdy, aký v modernej dobe plnej digitálnych asistentov len tak nenájdeš. Ma tému upozornil web Motor1.
Aj napriek tomu, že aktuálna generácia ND je tu už od roku 2015, Japonci sa nikam neponáhľajú. Miata má totiž pred sebou ešte pár rokov života, ND3 verzia debutovala len v roku 2024. A kým sa dočkáme úplne novej generácie, máme pred sebou niekoľko sľubných náznakov, ktoré dávajú dôvod na optimizmus. Masashi Nakayama, generálny manažér dizajnérskej divízie Mazdy, pre Road & Track potvrdil, že cieľom pri vývoji novej generácie MX-5 je znížiť hmotnosť ešte viac než doteraz.
Mazda chce, aby nový model vážil pod 1 000 kilogramov, čo je skutočne ambiciózny cieľ. Pre porovnanie, špeciálna verzia 990S, ktorá sa predáva len v Japonsku, má hmotnosť 990 kg, no je osadená menším 1,5-litrovým motorom, ktorý sa v USA vôbec neponúka.
Zbohom turbo aj automat
Ak si vysoký a dúfaš, že nová generácia prinesie viac miesta v kabíne, asi ťa sklameme. Nakayama otvorene priznal, že Miata ostane malým autom a jej dĺžka neprekročí štyri metre. To znamená, že veľkostne bude veľmi blízka súčasnému modelu, ktorý má 3,91 metra. Inžinieri by teda museli prísť s kúzlom, aby zlepšili priestor bez toho, aby narastol celkový objem karosérie.
Po motorickej stránke sa opäť môžete pripraviť na čistokrvný atmosférický zážitok. Mazda sa znovu rozhodla vyhnúť turbom, a miesto toho vyvíja nový motor – 2,5-litrový štvorvalec s názvom Skyactiv-Z. Ten bude fungovať na princípe lambda jedna, čo znamená ideálny pomer vzduchu a paliva, čím sa dosahuje efektívnejšie spaľovanie, nižšie emisie a lepšia spotreba. Ryuichi Umeshita, technický riaditeľ Mazdy, naznačil, že výkon bude veľmi dobrý a rovnako aj spotreba. Súčasná Miata dosahuje 181 koní, no v Japonsku je dostupná aj verzia s výkonom 197 koní. V prípade, že by Mazda ostala pri dvojlitri a zároveň prešla na nový spaľovací systém, výkon by vraj klesol, čo nechceli riskovať – preto sa rozhodli pre väčší objem.
A čo je asi najväčšou správou pre tradičných fanúšikov – spojka zostáva. Nová Miata bude stále dostupná s manuálnou prevodovkou, čo je v dnešnom svete čoraz vzácnejší jav. Aj keď pribúdajú asistenčné systémy a automatizované riešenia, Mazda sa drží toho, čo jej zákazníci milujú.
Otáznik však stále visí nad elektrifikáciou. Plne elektrická Miata by bola síce zaujímavým experimentom, no Japonci priznávajú, že by bola podstatne ťažšia. Preto sa momentálne o takejto verzii len diskutuje. Reálnejšie vyzerá možnosť mild-hybridného riešenia, ktoré by nemalo zásadne ovplyvniť hmotnosť auta. Plug-in hybrid či full hybrid by už boli skôr kontraproduktívne, keďže by narušili základnú filozofiu ľahkého a zábavného auta.
Nová Miata teda príde až po roku 2027, keďže práve vtedy plánuje Mazda predstaviť prvý model so Skyactiv-Z motorom – a to bude hybridný CX-5. Dovtedy bude aktuálna generácia ND stále kraľovať vo svete analógovej radosti z jazdy, ktorú si fanúšikovia tak obľúbili. A ak sa Mazda podarí priniesť 2,5-litrový motor aj do Európy, možno sa znovu dočkáme skutočného športového drobca, ktorý dokáže splniť aj prísne emisné normy, bez toho, aby stratil svoj charakter.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
K Zemi mieri záhadný objekt poháňaný jadrovým pohonom, tvrdí astronóm z Harvardu. Pripúšťa mimozemský pôvod
Fyzioterapeuti odporúčajú 7 cvikov, ktoré predpovedajú dlhovekosť. Posilňujú svaly a znižujú riziko osteoporózy
Meteorológovia v pohotovosti: Mohutný hurikán Erin mieri do Európy. Jeho silu pocítime aj na Slovensku
Antikoncepcia prepisuje „mapu mozgu“. Nová štúdia odhalila, že tabletky znižujú našu jedinečnosť
Populárna potravina z tvojej kuchyne zlepšuje kvalitu spánku a zdravie srdca: Stačí 1 kus denne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
- Benzín a nafta sú minulosťou. Čerpacia stanica prestala predávať fosílne palivá, nabiješ tu už len elektromobil
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
Japonci prišli s prelomovým objavom: Budúcnosť ľudí s Downovým syndrómom sa dá zvrátiť
Ministerstvo investícií spúšťa novú výzvu pre digitalizáciu. Uchádzači si môžu siahnuť až na 2,2 milióna eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP