Japonci idú proti prúdu. Z ikonického auta nebude elektromobil, dostane nový štvorvalec
Mazdu MX-5, známejšiu ako Miata, by sme mohli pokojne nazvať výnimkou potvrdzujúcou pravidlo. Väčšina áut, ktoré sú na trhu už celé desaťročie, čelí vlnám kritiky – či už kvôli zastaranému dizajnu, technológii alebo výkonu. No Miata si drží svoj kultový status a fanúšikovia z radov nadšencov športovej jazdy o nej stále hovoria s láskou a rešpektom. Niet sa čomu čudovať, keďže tento drobný roadster od Mazdy naďalej ponúka čistý, analógový zážitok z jazdy, aký v modernej dobe plnej digitálnych asistentov len tak nenájdeš. Ma tému upozornil web Motor1.
Aj napriek tomu, že aktuálna generácia ND je tu už od roku 2015, Japonci sa nikam neponáhľajú. Miata má totiž pred sebou ešte pár rokov života, ND3 verzia debutovala len v roku 2024. A kým sa dočkáme úplne novej generácie, máme pred sebou niekoľko sľubných náznakov, ktoré dávajú dôvod na optimizmus. Masashi Nakayama, generálny manažér dizajnérskej divízie Mazdy, pre Road & Track potvrdil, že cieľom pri vývoji novej generácie MX-5 je znížiť hmotnosť ešte viac než doteraz.
Mazda chce, aby nový model vážil pod 1 000 kilogramov, čo je skutočne ambiciózny cieľ. Pre porovnanie, špeciálna verzia 990S, ktorá sa predáva len v Japonsku, má hmotnosť 990 kg, no je osadená menším 1,5-litrovým motorom, ktorý sa v USA vôbec neponúka.
Zbohom turbo aj automat
Ak si vysoký a dúfaš, že nová generácia prinesie viac miesta v kabíne, asi ťa sklameme. Nakayama otvorene priznal, že Miata ostane malým autom a jej dĺžka neprekročí štyri metre. To znamená, že veľkostne bude veľmi blízka súčasnému modelu, ktorý má 3,91 metra. Inžinieri by teda museli prísť s kúzlom, aby zlepšili priestor bez toho, aby narastol celkový objem karosérie.
Po motorickej stránke sa opäť môžete pripraviť na čistokrvný atmosférický zážitok. Mazda sa znovu rozhodla vyhnúť turbom, a miesto toho vyvíja nový motor – 2,5-litrový štvorvalec s názvom Skyactiv-Z. Ten bude fungovať na princípe lambda jedna, čo znamená ideálny pomer vzduchu a paliva, čím sa dosahuje efektívnejšie spaľovanie, nižšie emisie a lepšia spotreba. Ryuichi Umeshita, technický riaditeľ Mazdy, naznačil, že výkon bude veľmi dobrý a rovnako aj spotreba. Súčasná Miata dosahuje 181 koní, no v Japonsku je dostupná aj verzia s výkonom 197 koní. V prípade, že by Mazda ostala pri dvojlitri a zároveň prešla na nový spaľovací systém, výkon by vraj klesol, čo nechceli riskovať – preto sa rozhodli pre väčší objem.
A čo je asi najväčšou správou pre tradičných fanúšikov – spojka zostáva. Nová Miata bude stále dostupná s manuálnou prevodovkou, čo je v dnešnom svete čoraz vzácnejší jav. Aj keď pribúdajú asistenčné systémy a automatizované riešenia, Mazda sa drží toho, čo jej zákazníci milujú.
Otáznik však stále visí nad elektrifikáciou. Plne elektrická Miata by bola síce zaujímavým experimentom, no Japonci priznávajú, že by bola podstatne ťažšia. Preto sa momentálne o takejto verzii len diskutuje. Reálnejšie vyzerá možnosť mild-hybridného riešenia, ktoré by nemalo zásadne ovplyvniť hmotnosť auta. Plug-in hybrid či full hybrid by už boli skôr kontraproduktívne, keďže by narušili základnú filozofiu ľahkého a zábavného auta.
Nová Miata teda príde až po roku 2027, keďže práve vtedy plánuje Mazda predstaviť prvý model so Skyactiv-Z motorom – a to bude hybridný CX-5. Dovtedy bude aktuálna generácia ND stále kraľovať vo svete analógovej radosti z jazdy, ktorú si fanúšikovia tak obľúbili. A ak sa Mazda podarí priniesť 2,5-litrový motor aj do Európy, možno sa znovu dočkáme skutočného športového drobca, ktorý dokáže splniť aj prísne emisné normy, bez toho, aby stratil svoj charakter.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
Elektromobil nabijeme za 4 minúty. Európska firma hlási obrovský pokrok v rozbehnutom projekte
Spoluzakladateľ Tesly má plán, ako poraziť Čínu. Odpad z batérií mení na „strategickú zbraň“
Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Slovenská nemocnica špičkou európskej medicíny: Nová technológia priniesla revolúciu v liečbe zákerných ochorení
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Gates o budúcnosti práce: AI vyrieši krízu, ktorú roky nikto nevedel zvládnuť
Zákaz sa nekoná. EÚ sa bojí prázdnych zásobníkov a ostáva pri ruskom plyne
Svetové laboratóriá čelia výzve. Musia ochrániť kľúčové genetické dáta pred kyberútokmi
OpenAI predstavilo nový model, ktorý láka na polovičné ceny. Ľudom testuje trpezlivosť
Ukrajina tlačí na Spojené štáty. Zelenskyj chce tieto zbrane zbrane, nie „prázdne slová“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Slovenská nemocnica špičkou európskej medicíny: Nová technológia priniesla revolúciu v liečbe zákerných ochorení
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené