35 rokov. Presne toľko času uplynulo od chvíle, keď prvý Ford Explorer vyrazil dobýjať svet offroadový svet. Teraz, keď sa z parkovísk vytráca burácanie V8 a ulice začínajú zaplavovať kilowatty tichých elektromotorov, prichádza Explorer, ako ho ešte nepoznáš. Táto ikona, ktorá v minulosti dobýjala nespevnené cesty a dlhé americké diaľnice, prichádza s batériou namiesto nádrže a elektromotormi miesto spaľovacieho motora.

Ak by si ale s týmto spojením očakával nejaké kompromisy, si na omyle. Explorer si ponechal svoj drsný šarm, ku ktorému pridal technológie 21. storočia. S výkonom až 340 koní a papierovým dojazdom cez 500 km dokazuje, že aj minimálne na tom papieri je nový Explorer hodný svojho mena. Poďme sa však pozrieť, či táto elektrická legenda dokáže nadviazať na slávnu minulosť – alebo ju dokonca prekonať.

V recenzii sa dozvieš:

  • Aký je reálny dojazd Ford Explorer EV v rôznych jazdných podmienkach
  • Ako rýchlo sa nabíja batéria z 10 na 80% kapacity
  • Čo je to „My Private Locker“ a ako funguje 14,6″ posuvný displej
  • Aké sú rozmery a objem batožinového priestoru vozidla
  • Koľko stojí základná verzia a aké sú príplatky za dodatočnú výbavu

Srdcom elektrického Ford Explorer v najvyššej výbave sú dva elektromotory s celkovým výkonom 250 kW (340 koní) a impozantným krútiacim momentom 679 Nm. Táto sila sa prenáša na všetky štyri kolesá, čo zabezpečuje nielen vynikajúcu trakciu, ale aj pôsobivé zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy. To je na 2,5-tonové SUV skutočne pozoruhodný výkon.

Mário Šimovič/FonTech

Energiu dodáva batéria s využiteľnou kapacitou 79 kWh, ktorá sľubuje dojazd až 532 km podľa normy WLTP. V reálnych podmienkach je to samozrejme o niečo menej, no o tom až neskôr. Jedným z najväčších highlightov je prítomnosť rýchleho DC nabíjania s výkonom až 185 kW, čo umožňuje dobiť batériu z 10 na 80 percent za približne 26 minút. Batéria sa dá predhriať cez samostatné tlačidlo v menu nabíjania a vďaka tomu som aj v mínusových teplotách dosiahol maximálny nabíjací výkon ihneď, ako som prišiel na nabíjačku.

Mário Šimovič/FonTech

Nabitie z 10 na 80 percent je preto reálne dokonca aj v zimných podmienkach, čo mám sám otestované. Je však nutné priplatiť si za tepelné čerpadlo, ktoré nie je v základe ani v tom najvyššom stupni výbavy a vyjde ťa na niečo málo vyše 1 000 €.

Mário Šimovič/FonTech

Explorer s dĺžkou 4 468 mm, šírkou 1 871 mm a výškou 1 630 mm sa radí medzi kompaktnejšie elektrické SUV vo svojej triede. V porovnaní s konkurenciou je o niečo menší ako Tesla Model Y (4 751 x 1 921 x 1 624 mm) či Kia EV6 (4 680 x 1 880 x 1 550 mm). Rozmermi má bližšie k Volkswagenu ID.4 (4 584 x 1 852 x 1 631 mm).

Mário Šimovič/FonTech

Explorer však vyniká veľkorysým rázvorom 2 767 mm, ktorý je len o málo kratší ako u väčšej Kie EV6 (2 900 mm). Vďaka tomu je interiér mimoriadne priestranný, i keď celkové rozmery a aj auto samotné je pôsobí na pohľad kompaktne. S objemom batožinového priestoru 450 litrov (resp. 1 422 litrov po sklopení sedadiel) zaostáva za Teslou Model Y (854 litrov) či Volkswagenom ID.4 (543 litrov). Celkovo však Explorer predstavuje zaujímavý kompromis medzi kompaktnými rozmermi a priestrannosťou interiéru.

Mário Šimovič/FonTech

Vďaka úpravám podvozku – tučnejším stabilizátorom, progresívnejším pružinám a špeciálne naladeným tlmičom – sa Explorer odlišuje od „sesterských“ modelov ako VW ID.4 či Škoda Enyaq. Riadenie je priamočiarejšie, s väčšou spätnou väzbou, a adaptívny podvozok DCC v prémiových verziách citeľne mení „športovosť“ celého auta. Dá sa povedať, že Explorer je zatiaľ najšportovejším SUV na platforme MEB, čo je paradox, keďže auto dostalo názov podľa offroadovej legendy.

Nie je to len prezlečený Volkswagen. Ford Explorer všetkým vytrel zrak

Auto ale nezaostáva ani v teréne, práve naopak, aj tu si vedie lepšie, než väčšina modelov na platforme MEB. Ford zvýšil svetlú výšku na 193 mm a prepracoval trakčný systém pre lepšiu kontrolu na nestabilnom povrchu. Elektronika dokáže rýchlo prerátať rozloženie krútiaceho momentu medzi nápravami, čo oceníš v blate alebo na štrku.

Napriek teplotám pod nulou (test pri -3 °C) si Explorer udržal solídnu efektivitu:

  • Mesto (kratšie trasy): 24 kWh/100 km → teoretický dojazd 329 km
  • Diaľnica 120 km/h: 24,5 kWh/100 km → dojazd 322 km
  • Diaľnica 135 km/h: 26,4 kWh/100 km → dojazd 299 km

Dovolím si tvrdiť, že v kombinovaných podmienkach, kde budú aj nejaké tie okresky, dokáže v zime bez problémov dosiahnuť dojazd 350 km. V lete to pokojne môže byť cez 400 km.

Mário Šimovič/FonTech

Srdcom interiéru je revolučný 14,6-palcový vertikálny displej SYNC Move, ktorý sa plynule posúva hore a dole – v najvyššej polohe odhalí uzamykateľný priestor „My Private Locker“ pre cennosti (napr. peňaženku alebo kľúče). Veľmi užitočná vychytávka. Keď je totiž auto zamknuté, displej sa nedá zodvihnúť. Centrálny displej dopĺňa 12,3-palcovýdigitálnyprístrojový panel a v tej najvyššej výbave aj head-up displej.

Mário Šimovič/FonTech

Stredová „Mega konzola“ poskytuje až 17-litrový flexibilný úložný priestor, vhodný na uloženie rôznych predmetov vrátane veľkej fľaše vody či laptopu. Obsahuje odnímateľný organizér, lakťovú opierku, držiaky na nápoje a celkovo 4 USB-C porty. Prémiový audiosystém Bang & Olufsen zahŕňa soundbar orientovaný na vodiča, 10 reproduktorov a subwoofer s celkovým výkonom 480 W. Tento systém je štandardom pre výbavu Premium a musím povedať, že ide o jednu z najlepších audiosústav, aké som v aute zažil.

Mário Šimovič/FonTech

Soundbar na vrchu prístrojovej dosky je navyše mimoriadne štýlový, po jeho obvode sa nachádza LED pásik. ktorý v noci dotvára elegantnú kulisu. Bohužiaľ pre VW, aj v z hľadiska interiéru pôsobí Ford Explorer prémiovejšie.

Zhodnotenie

Je teda Ford Explorer 21. storočia hodný svojho mena? Absolútne áno. Napriek vyššej spotrebe v zime (24–26 kWh/100 km) a menšiemu batožinovému priestoru dominuje nad koncernovou, respektíve platformovou konkurenciou asi vo všetkých ďalších smeroch. Prémiový interiér s posuvným displejom, výnimočným zvukom B&O a megakonzolou sú dôkazom, že praktickosť a elegancia môžu fungovať v symbióze. Ak hľadáš elektrické SUV, ktoré dynamické a ktoré sa nestratí ani v teréne, Explorer je tou správnou voľbou.

No a aká je jeho cena? Testovaný model v najvyššej výbave so zopár kúskami príplatkovej výbavy vyšiel na niečo málo cez 55 000 €. Základ s menšou, 52 kWh batériou ale môžeš mať už od 38 000 €.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP