Dotykové displeje v autách dnes jasne dominujú. Automobilky ich zavádzajú najmä pre nižšie náklady a schopnosť riadiť množstvo nových technológií. Avšak, množstvo štúdií dokazuje, že presun ovládania všetkých funkcií na centrálnu obrazovku nie je práve najbezpečnejším riešením.

Okrem toho, pre mnohých vodičov predstavuje ďalšiu formu digitálnej únavy. Preto automobilky začínajú hľadať alternatívy, ako sa posunúť ďalej. Hyundai tvrdí, že budúcnosťou môže byť tvoje čelné sklo. O téme informoval Insideevs.

Evolúcia HUD systému

Hyundai Mobis, technologická divízia kórejského gigantu Hyundai, oznámili spoločne s nemeckou optickou spoločnosťou Zeiss, revolučný projekt – holografický displej na čelné sklo. Podľa vyjadrení spoločnosti by sa celé čelné sklo vozidla mohlo stať obrovskou, priehľadnou obrazovkou, ktorá bude zobrazovať dôležité informácie pre vodiča aj zábavu pre spolujazdcov.

Súčasné head-up displeje (HUD) v automobiloch nie sú novinkou – využívajú sa už od 80. rokov a poskytujú vodičovi základné údaje ako rýchlosť či navigačné pokyny. No riešenie od Hyundai Mobis a Zeiss má za cieľ túto technológiu značne posunúť vpred. Holografický displej by mal zobrazovať nielen základné informácie o jazde, ale aj ovládacie prvky multimédií, zábavy, či dokonca videohry priamo na skle.

Podľa konceptu zverejneného Hyundai Mobis by z čelného skla zmizol klasický centrálny displej a všetky potrebné informácie by boli premietané priamo na sklo. Vodič tak bude mať panoramatický prehľad o jazdných údajoch, zatiaľ čo spolujazdci by mohli sledovať filmy alebo videohovory na inej časti skla. Vďaka použitiu transparentnej holografickej fólie a projektora by vodiči a spolujazdci videli rozdielne informácie, pričom displej by neprekážal vo výhľade.

Hyundai

Bezpečnosť a komfort na prvom mieste

Jedným z najväčších prínosov tejto technológie je eliminácia množstva displejov a ovládacích prvkov na palubnej doske, čím sa interiér vozidla stane oveľa prehľadnejším a vzdušnejším. Hyundai Mobis ubezpečuje, že displej nebude rozptyľovať vodiča a bude priehľadný, aby nebránil v plnom výhľade. Dokonca existuje možnosť, že vodič bude môcť minimalizovať zobrazenie na úplné minimum, zobrazujúc len najdôležitejšie údaje.

Ako bude tento systém ovládaný, zatiaľ nie je presne jasné. Očakáva sa, že pôjde o kombináciu hlasových a gestových ovládacích prvkov, čo je trend, ktorý sledujú aj iní výrobcovia, vrátane BMW. Hlasové ovládanie sa neustále zlepšuje a predstavuje najbezpečnejší spôsob, ako vodičovi umožniť ovládanie funkcií bez toho, aby musel zložiť oči z cesty.

Hyundai a Zeiss berú tento projekt vážne. Vývoj prototypov je už v pokročilej fáze a ak všetko pôjde podľa plánu, prvé vozidlá s touto technológiou by mohli prísť na trh už v roku 2027. Zostáva však otázka, či sa táto technológia osvedčí a či skutočne zlepší bezpečnosť a pohodlie vodičov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú