Hrozí nám blackout? Štúdia ukazuje, čo stane, keď začneme nabíjať 100 miliónov elektromobilov
V súvislosti s väčším rozmachom elektromobility sa vynára otázka, či exponenciálny nárast počtu elektrických áut zvládne súčasná elektrická sieť. Nová štúdia EY-Eurelectric odhaľuje, že v tomto smere sa absolútne nemáme čoho obávať, súčasná sieť dokáže bezpečne nabíjať cez 100 miliónov elektrických áut.
Problémom podľa novej štúdie nie je sieť ako taká, ako skôr infraštruktúra nabíjacích staníc, ktorá bude musieť v najbližších rokoch rásť podstatne rýchlejším tempom, než tomu bolo doteraz.
Štúdia odhaľuje, že v roku 2035 bude po cestách v Európe jazdiť zhruba 130 miliónov elektrických áut oproti súčasným 3,3 miliónom. Rozmach nabíjacích staníc má nastať predovšetkým v rezidenčných oblastiach.
Podľa štúdie je potrebné do roku 2035 vybudovať až 65 miliónov nabíjačiek, z čoho má byť až 85 % v obytných zónach a iba 4 % pozdĺž diaľnic.
Plánovanie je dôležité
Aj keď podľa odborníkov súčasná sieť nápor elektromobilov znesie, práve rozumné plánovanie nabíjacej infraštruktúry bude nevyhnutné. Tú je potrebné navrhovať tak, aby vedela regulovať zvýšené dopyty pri vyššom počte súčasne sa nabíjacích elektromobilov.
Nekontrolované nabíjanie totiž môže viesť k veľkým odchýlkam napätia a tým narušiť stabilitu elektrickej siete. Eurelectric vo svojej štúdii prináša niekoľko tipov, ako správne postupovať pri budovaní nových nabíjačiek.
Odporúča inštalovať inteligentné nabíjačky, ktoré by boli medzi sebou prepojené a dokázali by tak medzi sebou komunikovať a riadiť nabíjací výkon tak, aby nedošlo k deformácii siete.
Rozumným riešením je tiež inštalácia zariadení na skladovanie energie, kde by sa energia mimo špičky mohla ukladať a následne, počas maximálnej záťaže, by sa z tejto energie čerpalo.
Slovensko sa na elektrickú budúcnosť pripravuje
A ako je to u nás? Spoločnosť ZSE Energia plánuje v obci Nižná v okrese Piešťany vybudovať veľkokapacitné batériové úložisko. Jeho úlohou bude v každom momente dňa zachovávať rovnováhu medzi energetickou výrobou a spotrebou a eliminovať tak výkyvy v energetickej sieti.
Celkové investičné náklady na vybudovanie energetického batériového úložiska odhaduje spoločnosť na 24 až 32 miliónov eur. ZSE Energia ráta s výstavbou úložiska v roku 2024 a s jeho využívaním od roku 2025.
„Vďaka flexibilite a rýchlej reakcii batériového úložiska je možné pomáhať eliminovať výkyvy v energetickej sieti a zachovávať tak jej bezpečný chod. Riešenie dokáže plniť viacero funkcií, akými sú podporné služby, optimalizácia odchýlky v sieti či podpora rozvoja obnoviteľných zdrojov,“ uvádza sa v zámere pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Batériové úložisko bude mať inštalovaný výkon 35 MW a kapacitu 35 MWh.
Nárast celkovej spotreby energie je zanedbateľný
K téme preťaženia elektrickej siete sa nám v rozhovore vyjadril aj Marek Rolinec, HSE manažér spoločnosti InoBat:
Pri téme preťaženia siete uvediem príklad: ak by sme v roku 2030 mali na Slovensku zaregistrovaných 140 000 elektrických vozidiel, ktoré najazdia ročne priemerne 12 000 kilometrov, znamenalo by to vyššiu spotrebu elektrickej energie o približne 1,1 %, čo nie je žiadnym ohrozením pre bezpečnosť energetickej siete.
Marek Rolinec je takisto zástancom toho, že rozvoj elektrickej siete musí ísť ruka v ruke s rozvojom elektromobility ako takej:
Boli prípady, kedy niektoré krajiny ako napríklad Nemecko či Francúzsko avizovali ohrozenie stability energetickej siete z dôvodu rozmachu elektromobility. Našťastie sa to zaobišlo bez „blackoutu“. Osobne vnímam tieto „nebezpečné udalosti“ pozitívne, pretože vyvolali širokú diskusiu v odborných kruhoch a bolo vypracovaných množstvo štúdii, ako zabezpečiť rozmach elektromobility a neohroziť stabilitu energetickej siete.
Ak bude rozvoj elektromobility postupovať systémovo, ruka v ruke s rozvojom infraštruktúry a v odôvodnených prípadoch posilňovaním energetických zdrojov, pričom sa pristúpi aj k flexibilnému spôsobu nabíjania elektrických vozidiel, blackoutu sa neobávam.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
SUV s dušou stíhačky. Tento „hyper hybrid” má technológie a pohon, o akých sa ti nesnívalo (RECENZIA)
Rozpoznal chodca, aj tak ho zrazil. Systém Tesly opäť zlyhal, Musk je optimista (VIDEO)
VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Telo si pamätá, myseľ zabúda.“ Psychologička približuje, prečo bez fyzickej blízkosti chradnú telo aj duša
Chceš ísť do penzie skôr? Na žiadosť o predčasný dôchodok ti zostáva už len pár týždňov
Unikli viac ako 2 milióny tajných dokumentov: Odhalili zvyky vojakov a Putinove nezničiteľné zbrane
Zomrel Marián Mikloško, zakladajúci člen KDH a dlhoročný predseda v Nitrianskom kraji
„Prekročil červenú čiaru,“ reaguje Zdechovský na vyjadrenia Fica. Pellegrini kritizuje slovník premiéra (REAKCIE)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- SUV s dušou stíhačky. Tento „hyper hybrid” má technológie a pohon, o akých sa ti nesnívalo (RECENZIA)
-
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- SUV s dušou stíhačky. Tento „hyper hybrid” má technológie a pohon, o akých sa ti nesnívalo (RECENZIA)
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
Podceňujeme online situáciu. Slováci oproti Čechom zaostávajú v dôležitom parametri
Kyberútočníci spustili vlnu falošných AI nástrojov. Malvér šíria cez sociálne siete
Ušetrí ti množstvo času. Gmail dostal zaujímavú AI funkciu
Je rýchlejšia než internet. Umelá inteligencia zmení všetko, či chceš alebo nie
Budúcnosť firiem je digitálna. Tu sú hlavné dôvody a riešenia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Telo si pamätá, myseľ zabúda.“ Psychologička približuje, prečo bez fyzickej blízkosti chradnú telo aj duša
Chceš ísť do penzie skôr? Na žiadosť o predčasný dôchodok ti zostáva už len pár týždňov
Unikli viac ako 2 milióny tajných dokumentov: Odhalili zvyky vojakov a Putinove nezničiteľné zbrane
Zomrel Marián Mikloško, zakladajúci člen KDH a dlhoročný predseda v Nitrianskom kraji
„Prekročil červenú čiaru,“ reaguje Zdechovský na vyjadrenia Fica. Pellegrini kritizuje slovník premiéra (REAKCIE)
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené