O tom, že za kvalitnými hrami, ktoré sa s prehľadom môžu porovnávať s hrami od najväčších svetových vývojárov, nemusíme chodiť ďaleko, nás pravidelne presviedčajú napríklad poľskí susedia v podobe CD Projekt Red (Zaklínač, Cyberpunk 2077) alebo štúdia Techland, ktoré má aktuálne plné ruky s vydaním očakávaného Dying Light 2.

Ešte pred najväčším videoherným boomom však vo svete však dokázali preraziť ikonické tituly z dielne našich západných susedov.

Sleep Team, Bohemia Interactive, či Illusion Softworks – títo vývojári majú spoločné jedno – započali herné série, ktoré sa minimálne v našich končinách stali legendárnymi. Niektoré z nich natrvalo skončili už pred mnohými rokmi, no sú tu výnimky, ktorým sa darí do dnešného dňa a dokonca ich čakajú pokračovania.

Hidden & Dangerous

YouTube/satu tt

Notoricky známa strieľačka Hidden & Dangerous z dielne Illusion Softworks dokázala už v roku 1999 priniesť hlboký taktický systém, keďže pred každou misiou si si vytvoril tím štyroch vojakov z jednotky SAS, vybavil ich pomocou bohatého arzenálu rôznych zbraní a predmetov a nakoniec naplánoval trasu k cieľu.

Výber vojakov bol kľúčový, pretože každý z nich oplýval inými vlastnosťami ako rýchlosť, nosnosť nákladu, či presnosť streľby. Autori po vydaní hru rozšírili v podobe datadisku Fight for Freedom o nové zbrane, misie a dokonca kooperačný režim pre viac hráčov.

V roku 2003 prišlo pokračovanie Hidden & Dangerous 2 vyvíjané rovnakou spoločnosťou. Zlepšenie oproti predchodcovi bolo viditeľné najmä pri realistickejších prostrediach a fyzike, vďaka ktorej sa náboje odrážali od rôznych povrchov a boli schopné prestreliť cez tie mäkšie ako napríklad drevo.

Vylepšenia sa tiež dočkala vizuálna stránka, ktorá sa odzrkadlila na detailoch zbraní a vozidiel. Autori tiež pridali jednoduchý RPG systém, rozšírený zbraňový arzenál a samozrejmosťou bola aj nová kampaň, ktorú si si však mohol zahrať iba sám bez pomoci kamarátov. K dvojke bol po roku vydaný datadisk Sabre Squadron, ktorý rozšíril základnú hru o deväť nových misii, niekoľko zbraní a máp pre multiplayer.

Aj napriek veľkej obľube u hráčov sme sa oficiálneho pokračovania nedočkali. Dôvodom môže byť fakt, že po transformácii Illusion Softworks na 2K Czech štúdiu jednoducho značka nezapadala do strategických plánov.

Na internete kolujú aj petície za pokračovanie, avšak zatiaľ si hráči musia vystačiť iba s prídavkami od komunity. Oficiálna podpora režimu pre viac hráčov bola ukončená v roku 2012, ale napriek tomu hra naďalej žije na súkromných serveroch.

Polda

Pankrácov príbeh sa začal písať v roku 1998, kedy tvorcovia zo Sleep Teamu položili základný kameň azda najúspešnejšej českej adventúry – Polda. Na hre pracoval iba päťčlenný tým, aj napriek tomu ale išlo o vydarený počin, ktorému pomohol aj premakaný český dabing plný známych hercov, ktorý zabezpečilo štúdio Zima Software. V koži Pankráca, mladého policajta, ktorému prepožičal svoj hlas Luděk Sobota, si sa pokúšal rozlúsknuť často až absurdné prípady a cestou si narazil na mnoho zábavných dialógov a logických úloh.

Po prvej časti Sleep Team odstúpilo od projektu po prehranom súdnom spore a tak ďalších päť častí vzniklo pod taktovkou štúdia Zima Software. Takmer v každej z nich ťa čakal nejaký sci-fi prvok – v druhej časti figurovala spoločnosť na klonovanie ľudí, vo štvrtej a piatej aj návšteva rôznych historických období pomocou stroja času.

Zároveň vo štvrtej časti autori prešli z čistého 2D štýlu na hybrid 2D a 3D, ktorý bol v adventúrach často využívaný a prenesený bol aj do piatej časti. Po šestke bolo ohlásené pokračovanie a po následnej dlhej odmlke autori v roku 2020 založili crowdfundingovú kampaň na financovanie nového dielu. Pôvodným cieľom bolo vyzbierať 400 000 českých korún (približne 16 500 €) no nakoniec z toho bolo takmer štvornásobne viac, vďaka čomu autori ohlásili vydanie hry na rok 2022.

Vietcong

Keď niekto vysloví slovné spojenie „česká strieľačka“, medzi prvými hrami, ktoré ťa napadnú je určite Vietcong. Autori dokázali priniesť dokonalú atmosféru krvavej vojny vo Vietname, rôznorodé misie a bohatý arzenál zbraní. Ku hre neoddeliteľne patril český dabing a dnes už legendárne hlášky hlavných postáv, ktoré si nedávali servítku pred ústa.

Vietcong vznikol v roku 2003 ako projekt štúdia Pterodon a do dnešného dňa sa mu podarilo predať viac ako milión kópii hry. Po roku prišiel prvý vydarený datadisk nesúci názov Fist Alpha, ktorý priniesol úplne novú kampaň so 14 novými misiami a niekoľko máp do hry pre viac hráčov.

V nasledujúcom roku ešte autori doplnili malé rozšírenie Red Dawn. Zaujímavosťou je, že aj dnes do Vietcongu pribúdajú fanúšikovské módy v podobe nových kampaní či máp.

Po úspechu prvej časti sa štúdiá Pterodon a 2K Czech spojili a v roku 2005 priniesli pokračovanie tejto ikonickej hry. Autori tu ukázali nový engine s prirodzenejšou fyzikou a vylepšenou vizuálnou stránkou. Bohužiaľ ani to nestačilo a dvojka sa nedokázala dotiahnuť na svojho predchodcu.

Aj napriek tomu, že v hre boli dostupné dve kampane, bola jej vyčítaná krátka herná doba či grafika, ktorá v dobe vydania už nedokázala konkurovať prichádzajúcim titulom. V tom istom roku štúdio Pterodon kvôli nepresvedčivým predajom ukončilo činnosť a žiadneho ďalšieho pokračovania sa už hráči nedočkali.

Operace Flashpoint  / ARMA

O tom, že vývojári od našich českých bratov sa vyžívajú v armádnom prostredí, svedčí aj vysoko taktický kúsok, ktorý sa časom pretransformovala na jeden z najprepracovanejších vojenských sandbox všetkých čias – sériu ARMA.

Operace Flashpoint bola v roku 2001 prelomovým dielom pre tvorcov z Bohemia Interactive vďaka rozľahlosti mapy, voľnosťou ako splníš cieľ misie a dovtedy nevídaným množstvom použiteľnej armádnej techniky.

Hra ťa v každej misii postavila do kože jednej postavy zo štvorčlennej jednotky NATO bojujúcej so vzbúreneckou odnožou sovietskej armády. Vďaka Operaci Flashpoint bol v austrálskej pobočke českého vývojára vytvorený vojenský simulátor Virtual Battlespace, ktorý používala na cvičenie svojich jednotiek aj americká armáda. Do hry po čase pribudli aj dva datadisky – Red Hammer a Resistance.

Po úspechu jednotky bolo len otázkou času, kedy príde pokračovanie, avšak to sa stalo realitou až v roku 2009 ako projekt vývojára Codemasters, ktorý bol distribútorom prvého titulu. Hra dostala vcelku dobré hodnotenia, kde recenzenti vyzdvihli bojovú atmosféru či kooperačný mód pre štyroch hráčov. Naopak, kritizovaná bola pre jej jednoduchú grafiku, krátku kampaň a iba štyri multiplayerové mapy.

Ukončenie série prišlo s poslednou časťou s názvom Red River, ktorá na plnej čiare pohorela. Negatíva v tomto prípade jasne zatienili silné stránky hry a kritika padla najmä na  prázdne prostredia v kombinácii so zlou hrateľnosťou. Počas obdobia, v ktorom si Codemasters lámali zuby na Flashpointe, si Bohemia Interactive urobila meno vo svete vďaka jeho duchovnému nástupcovi, sérii ARMA.

Dostali sme tri plnohodnotné hry a každé pokračovanie ponúkalo viac a viac realistickosti, lepší vizuál a rozširovanie už aj tak bohatého arzenálu armádnych technológii. ARMA 3 síce nemala najlepší úvod, ale autori zabrali a pomocou pravidelných patchov z nej dokázali vytvoriť hru, ktorú sa, aj napriek staršiemu veku, oplatí zahrať aj dnes.

V decembri minulého roka Bohemka odhalila nový Enfusion engine, ktorý má poháňať novú Armu 4. O tej zatiaľ nie je nič známe a pravdepodobne ju čaká ešte niekoľko rokov vývoja, aj keď autori môžu prekvapiť a z času na čas vydať aspoň malý teaser, ktorý nám aspoň priblíži prostredie či nejaké nové herné mechaniky.

Bulánci

Sleep Team

Ďalšia česká hra je známa najmä tým, že bola nainštalovaná snáď na všetkých počítačoch základných a stredných škôl. Aj napriek tomu, že Bulánci neboli najväčšou či najprepracovanejšou hrou, tieto krvilačné vankúše ťa dokázali zabaviť na dlhé hodiny svojou extrémne návykovou hrateľnosťou pri pohľade z vtáčej perspektívy.

Čítal si už? 
Milovali sme ich kvôli českému dabingu. Toto je 10 legendárnych hier, na ktoré nejde zabudnúť

V móde pre jedného hráča si kosil počítačom ovládaných nepriateľov na šiestich mapách a oproti hre pre viac hráčov,tu boli k dispozícii aj rôzne predmety, ktoré ti dokázali v boji priniesť taktickú výhodu. Pravá zábava ťa však čakala až v multiplayeri, kde si si užil prestrelky až s tromi ďalšími kamarátmi.SleepTeam Labs, vývojárske štúdio stojace za Bulánkami, podporovalo hru aj po vydaní – vytvorili editor vlastných úrovní a hru následne preniesli aj na mobily.

Len minulý rok vývojári oznámili plány na vytvorenie pokračovania a o prostriedky pomocou crowdfundingovej kampane požiadali samotných hráčov. Tí absolútne zbúrali očakávania tvorcov – cieľová méta totiž predstavovala 500 000 českých korún (približne 20 500 €), nakoniec však vyzbierali viac než 7 miliónov českých korún (288-tisíc €).

Sleep Team

Tešiť sa môžeš na kompletnú 3D prerábku s plnohodnotnou kampaňou, ktorú môžeš hrať buď sám alebo s kamošom. Vďaka sume, ktorú sa podarilo vyzbierať, autori sľubujú, že do hry pri vydaní prinesú mimo nových levelov a mnohých ďalších noviniek aj vychytávky ako crossplatformový multiplayer, battle royale mód, či futbalovú minihru.

Pokračovanie Bulánkov môžeme podľa predbežných informácií očakávať pravdepodobne niekedy v lete tohto roka a predvedie sa nám na PC, konzolách a neskôr aj na obrazovkách smartfónov.

Mafia

V našich končinách snáď neexistuje hráč, ktorý by nepoznal tento český herný klenot. Z dielne Illusion Softworks prišla v roku 2002 hra Mafia: The City of Lost Heaven, ktorú ani nie je potrebné predstavovať a svojím veľkým, aj keď stále naratívnym mestom, ktoré priam dýchalo 30. rokmi minulého storočia, bola schopná konkurovať aj kráľovi videohier rovnakého žánru – sérii GTA.

Hra ťa posadila na zadok realistickosťou a následne už iba priklincovala ku stoličke svojím premakaným príbehom. O český dabing sa tu postarali také herecké esá ako Marek Vašut, Petr Rychlý či Antonín Molčík.

S vydaním pokračovania si borci z rovnakého štúdia, ktoré bolo medzi časom premenované na 2K Czech, dali načas a Mafia II prišla až v roku 2010. Aj napriek tomu, že sa nedokázala dotiahnuť na svojho predchodcu, slávila veľký úspech.

Implementácia fyziky, systému krytia a vytvorenie úplne nového mesta Empire Bay s novými postavami hre zaručilo, že dokázala ísť s dobou. V tom istom roku vyšli aj tri väčšie datadisky k základnej hre – Joe’s Adventures, ktorý rozšíril Joeov príbeh a Betrayal of Jimmy spolu s Jimmy’s Vendetta, ktoré už sledovali príbeh nájomného vraha Jimmyho.

FonTech

Po dlhšej dobe nám bola ohlásená Mafia 3, ktorá však už bola vyvíjaná v americkom štúdiu Hangar 13. Novozaložené štúdio nám dodalo prinajlepšom priemernú hru, ktorá stratila charakteristické znaky pôvodných dielov. Otvorené mesto s ikonami symbolizujúcimi misie na mape až príliš pripomínalo konkurenčné GTA a nekonečne sa opakujúce misie zaistili, že hra bola v hernej komunite prijatá vlažne.

Štúdio Hangar 13 stálo v roku 2020 aj za remakom pôvodnej hry. Išlo o kompletnú prerábku prvej hry do enginu z Mafie 3. Úprav sa dočkalo celé mesto, vrátane názvov niektorých ulíc, príbeh bol jemne upravený a pribudol režim krytia, či moderný systém streľby. Vo svete hra dosiahla výborné hodnotenia a pozitívom bol aj návrat väčšiny pôvodných českých dablérov. Spolu s remakom pôvodnej Mafie vyšli aj vylepšené edície oboch pokračovaní pre PC, PS4 a Xbox One.

Súbežne s vydaním remakeu prvej hry sa na internete objavili dohady o tom, že Mafia 4 by už mohla byť vo vývoji, opäť v štúdiu Hangar 13. V hre vraj preberieme úlohu skorumpovaného policajta v rozmedzí 40. až 80. rokov minulého storočia.

Kingdom Come: Deliverance

Warhorse Studios

Posledná hra v zozname začínala rovnako, ako niekoľko z predchádzajúcich – v crowdfundingovej kampani. Pomyselný otec Mafie, Dan Vávra, prišiel s historickou hrou Kingdom Come na Kickstarter, kde chcel vyzbierať aspoň 480 000 eur, aby mohlo jeho novozaložené štúdio Warhorse začať s vývojom tohto stredovekého RPGčka.

Nakoniec vyzbieral viac ako 1,2 milióna eur, vďaka čomu si si v hre užil motion capture, autentickú stredovekú hudbu a mohol si sa dokonca zúčastniť aj pravého rytierskeho turnaja. Hra bola zasadená do roku 1403 a ocitol si sa v koži Jindřicha zo Skalice, ktorý bol po útoku nepriateľskej armády donútený opustiť svoj domov. Následne sa už začína cesta za hľadaním pravdy v drsnom historickom prostredí.

Oproti iným RPGčkam si tu nenašiel žiadnu mágiu, pretože hra sa skôr vyznačovala realistickosťou, vynikajúcim príbehom a originálnym súbojovým systémom. V pozadí hlavnej dejovej linky, v ktorej si sa zameriaval na svoju rytiersku kariéru, ťa čakalo aj 54 rôznorodých vedľajších úloh.

Hra v dobe vydania spôsobila rozruch, pretože sa začali ozývať hlasy zo zahraničia a pýtali sa, prečo sa v hre nenachádzajú aj príslušníci iných etník, ktoré okrem nepriateľských Kumánov nemali zastúpenie. Sám Dan na to zareagoval odpoveďou, že ostatné rasy vyradili, pretože v dobe, kedy sa hra odohráva, jednoducho žiadne iné etniká na území Čiech neboli.

Steam

Od vydania základnej hry v roku 2018 sa jej podarilo predať úctyhodné štyri milióny kópii a v tom istom roku bola vyhlásená za najlepšiu hru svetoznámeho herného festivalu Gamescom. Počas nasledujúceho roku prišli až štyri datadisky, ktoré do hry priniesli úplne nové príbehy so starými aj novými spoločníkmi.

Na ceste je aj český dabing, na ktorý hráčska komunita založila finančnú zbierku a bude plný zvučných mien. Do dnešného dňa sa už podarilo vyzbierať viac ako milión českých korún a do hry si ho budeš môcť stiahnuť, podľa oficiálnej stránky, ešte v prvej polovici tohto roku.

Vďaka úspechu, ktorý tvorcom priniesla ich prvá hra, bolo Warhorse Studios v roku 2019 odkúpené rakúskou spoločnosťou Koch Media. Štúdio už ukončilo práce na prvej časti a aj keď pokračovanie zatiaľ oficiálne potvrdené nebolo, očakáva sa, že vzhľadom na úspech pôvodnej hry sa ho určite dočkáme.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú