Elektronický šport je na scéne už niekoľko rokov. Aj keď sa stále veľa ľudí nevie stotožniť s označením šport, pravdou je, že väčšina profesionálnych hráčov musí dodržiavať takmer rovnaké pravidlá v rámci prípravy ako klasický športovci. Samotné hranie hry je len malou časťou celého cyklu.

Môže sa zdať, že esport je tu len niekoľko posledných rokov, avšak jeho prvé počiatky možno datovať už od príchodu prvých hier. Prvá väčšia súťaž sa odohrala v roku 1972 na pôde Stanfordskej univerzity, kde hráči súťažili v hre Spacewar a cieľom bolo dosiahnuť čo najvyššie skóre. O niekoľko rokov neskôr, konkrétne v 1980 Atari usporiadalo turnaj, v ktorom si sily zmeralo približne 10 000 hráčov. Tí medzi sebou súperili v hre Space Invaders a víťazom sa stal ten, ktorého skóre bolo najvyššie.

Tumblr: Turnaja Atari sa zúčastnilo viac ako 10 000 hráčov

O rok neskôr vznikla organizácia Twin Galaxies, ktorá patrila vôbec medzi prvé a sústredila sa na sledovanie hráčov v hrách Donkey Kong či Space Invaders a prekonávanie svetových rekordov. O rozmach hier sa v 80. rokoch postaralo hlavne Nintendo, ktoré so svojou konzolou NES cielilo na bežné domácnosti.

Následne sa usporiadali Majstrovská sveta (1990, pod záštitou Nintendo), ktoré sa konali takmer po celých Spojených štátoch. Následné finále sa odohralo v San Diegu v Kalifornii. Táto udalosť vydláždila cestu gamingu aký poznáme dnes. S rozmachom PC hier a internetu sa umožnilo hráčom hrať proti sebe bez ohľadu na to, v ktorej časti sveta sa nachádzali.

Vzostup hier

Deväťdesiate roky minulého storočia boli impulzom pre čoraz väčšie zvyšovanie popularity hrania hier. Programátori a herné štúdia sa sústredili viac na tvorbu hier, ktoré by sa dali hrať na LAN-kách a vznikli tým hry ako Quake, DOOM či Starcraft. Jeden z ikonických turnajov sa nazýval Quake’s Red Annihilation, ktorého sa zúčastnilo približne 2000 hráčov. Finále sa dalo pozerať dokonca aj prostredníctvom televízií a víťaz Dennis “Thresh” Fong si ako výhru odniesol Ferrari 328 GTS, ktoré patrilo programátorovi hry Quake.

O pár rokov neskôr vznikla hra Quake III, ktorá už bola priamo uspôsobená tomu, aby sa hrala ako multiplayer. Rok 1999 priniesol ešte niečo, a to hernú pecku Counter-Strike, ktorá je dodnes jednou z najpopulárnejších hier vôbec.

Esportový boom

Prelom tisícročí bol pre esport zlatým obdobím. Vznikali nové online služby, internet bol dostupnejší a príchod nových hier spôsobil, že už pred takmer 20-timi rokmi sa veľa ľudí začalo v hraní hier angažovať. Odvetvie lákalo aj sponzorov, čo umožnilo vznik rôznych organizácií ako Fnatic, Dignitas či Optic Gaming. Bolo to tiež obdobím masívnych LAN párty, ktoré sa vo veľkom počte konali aj na Slovensku. Išlo o krásne časy plné nezabudnuteľných momentov, na ktoré sa dobre spomína.

Forum/Bodybuilding.com

Preskočíme pár rokov a dostaneme sa takmer do súčasnosti. V roku 2010 sa do popredia dostali MOBA hry ako League of Legends, Dota 2 a spustili so sebou lavínu. Takmer okamžite sa začali usporadúvať turnaje obrovských rozmerov, čo je odzrkadlením predovšetkým veľkou základňou hráčov (niekoľko desiatok miliónov). Dodnes patria turnaje v týchto hrách medzi najviac sledované a tiež aj najviac dotované. Prize Pool tu dosahuje niekoľko miliónov dolárov, čo sú sumy, na aké si neprídu ani viacerí profesionálni športovci.

Súčasnosť a budúcnosť

A aká je dnes situácia? No pre esport viac než dobrá. Ako ukazujú tieto grafy, prize money v najväčších turnajoch je väčšia než v prípade Tour de France, U.S. Open či Daytona 500. V počte divákov je pritom rozdiel ešte väčší. Pre porovnanie, minuloročný Wimbledon sledovalo 9,44 milióna ľudí, pričom finále LOL v roku 2017 až 106,2 milióna divákov. Rozdiel je neuveriteľný veľký.

evolúcia elektronického športu
ESL

Dá sa pritom predpokladať, že tieto čísla budú z roka na rok narastať a kým v minulosti profesionálny hráči museli mať ďalšiu prácu, aby sa uživili, dnes im stačí držať si svoju formu. Jednotlivé turnaje sa dotujú čoraz viac a dokonca sa hovorí o tom, aby sa toto odvetvie zaviedlo aj ako olympijský šport.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú