Plusy

+ Poteší veteránov aj nových hráčov
+ Podrobný tutoriál
+ Známe herné mechaniky z predošlých dielov série
+ Vydarená optimalizácia aj pri veľkých bitkách
+ Množstvo nenútených a vydarených noviniek
+ Každá civilizácia je špecifická a vyžaduje prispôsobenie štýlu hry
+ Rôzna náročnosť hrania za jednotlivé civilizácie

Mínusy

- Až príliš jednoduchá kampaň
- Dôraz na arkádovosť nemusí vyhovovať všetkým
- Pri nižších detailoch sa na hru vyslovene nepekne pozerá

Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Značka Age of Empires patrí medzi legendy stratégií najmä vďaka svojim prvým dvom častiam. Všetko začalo v roku 1997, kedy vývojári z Ensemble Studios vydali prvotinu série, aby už o dva roky prišli s ikonickým pokračovaním Age of Empires II: The Age of Kings.

Hry si celé roky udržovali stálu hráčsku základňu, časom už ale grafické prevedenie ani niektoré herné mechaniky jednoducho nestačili. Preto prišlo v roku 2005 ďalšie, u hráčov nie až tak úspešné pokračovanie Age of Empires: III, zasadené do obdobia kolonizácie Ameriky, no až remaster prvého a druhého dielu v podobe Definite Editions opäť skutočne oživil záujem hráčskej komunity.

Microsoft sa preto rozhodol v rámci svojich plánov oznámiť prácu na novom Age of Empires IV a vývoj tentokrát prenechal štúdiu Relic Entertainment. Tímy tvorcov sa snažili priniesť novú hru postavenú na základoch Age of Empires II tak, aby si novinku užili RTS žánrom ostrieľaní veteráni, ako aj úplní nováčikovia.

V recenzii sa ďalej dozvieš:

  • Do akej miery ťažia tvorcovia z úspešného Age of Empires II
  • Na koho hra primárne cieli
  • Ako sa od seba líšia jednotlivé civilizácie
  • Prečo je Age of Empires IV pomerne historicky presná
  • Ako sa podarili príbehové kampane
  • V akom stave je optimalizácia hry

Hneď po spustení hry sa ponúka tutoriál zameraný najmä na nových hráčov. Skúseným fanúšikom série pravdepodobne nič nové nepovie, ale nováčikom jednoducho a v rýchlosti vysvetlí všetky základné mechaniky hry od zberu/ťažby surovín, cez budovanie armády, až po podmienky víťazstva na mapkách.

Tutoriál preto začína zberom jedla a prvou ťažbou dreva, kameňa či zlata a postupne prejde k prvým stretom vojakov. Hra sa snaží všetky prevádzané kroky vysvetľovať čo najpodrobnejšie pomocou rozprávača a titulkov. Nechýba ani prehľadná infografika v ľavom hornom rohu s aktuálnym stavom plnenia zadaných úloh.

Age of Empires IV je postavené na návrate ku koreňom hry Age of Empires II a tak je začiatok misií a zápasov úplne totožný s predchodcom, ale v podstate aj s celou sériou. Okolo radnice – hlavnej budovy mesta – stojí menší počet dedinčanov čakajúcich na rozkazy. Tí sa musia pustiť do rýchleho zháňania surovín aj výstavby nových budov urýchľujúcich produkciu, aby bolo čo najskôr možné začať produkovať prvých vojakov. Bohaté možnosti vylepšení pre efektívnejší chod mesta sú samozrejmosťou.

Oproti tretiemu pokračovaniu sa Age of Empires IV sústreďuje na obdobie stredoveku, čo bude vyhovovať hráčom obľubujúcim súboje na blízko. Luky sa preto objavujú už v ranných érach civilizácií, ale strelný prach bude k dispozícii až v pokročilejších dobách.

Hrateľných je celkovo osem civilizácií, medzi ktorými tradične nechýbajú Angličania, Francúzi či Svätá Rímska Ríša, ale aj exotická Čína a Mongolsko. Každá z civilizácií má svoje výhody a nevýhody prinášajúce do hry rozmanitosť. Relic Entertainment sa výrazne zamerali na čo najvernejšie spracovanie histórie a tak ponúkajú o každej z nich množstvo zaujímavých faktov.

Hrateľné frakcie sa zároveň líšia aj vývojovým stromom budov či jednotiek, ako aj obťažnosťou. Zatiaľ čo hra za Angličanov alebo Francúzov je jednoduchšia, Čína patrí k náročnejším civilizáciám, kde je dobré vedieť, ako pri pokroku postupovať. Fanúšikovia zložitejších prvkov sa určite vyhrajú v spomínaných vývojových stromoch, kde sa dá vopred naučiť, čo sa kedy oplatí vyskúmať/postaviť/naverbovať, ako aj stráviť hodiny času nad taktizovaním.

Pre hráčov bažiacich po zmajstrovaní akejkoľvek civilizácie sú k dispozícii aj samostatné tutoriálové videá. Sú spracované podrobne a poskytujú cenný zdroj informácií, vďaka ktorým sa je možné rýchlejšie zdokonaliť.

Microsoft/Xbox

Rusi napríklad získajú za lovenie zveri aj zlato, Čína má výhodu rýchlejšej výstavby štruktúr než iné frakcie a taký Delhi Sultanát má všetky nové technológie zadarmo, ale výskum trvá oveľa dlhšie. Každá z civilizácií disponuje niekoľkými takýmito výhodami, čo značne uľahčuje výber podľa preferovaného štýlu hrania. Niekomu vyhovuje rýchlejšia produkcia surovín, inému hráčovi sa môže hodiť agresívnejšia taktika zameraná na vojsko.

Dôraz na historickú presnosť je krásne vidieť aj na rozličnosti stavieb a vojenských jednotiek podľa kultúr. Pri výstavbe budov sa medzi nimi automaticky vytvárajú cestičky a mesto sa nádherne prepája, aby pôsobilo živšie a vierohodnejšie. Poteší aj fakt, že každý z národov rozpráva vlastným jazykom. Age of Empires IV pokrýva približne 500 rokov z histórie, k čomu prináša aj sériu dokumentárnych videí o predstavených civilizáciách, ako aj o zdrojoch, z ktorých tvorcovia čerpali.

Odlíšenie civilizácií je vítaným prvkom, ktorý ukazuje postupný vývoj od malých dediniek až po veľkomestá schopné poraziť nepriateľov rôznymi spôsobmi. Pre porovnanie – zatiaľ čo Angličania predstavujú tradičnejší prístup k civilizáciám, aké poznáme z predošlých dielov, Mongoli disponujú viacerými zaujímavými mechanikami ako pohyblivé budovy, ktoré si jednoducho zbalia a premiestnia na iné miesto. Na nostalgickú nôtu hrá aj pridanie slonov do hry za Delhi Sultanát.

Hra sa napriek tomu nevyhla ani generickým veciam, aby nadviazala na zaužívané mechaniky série. Základné jednotky ako bojovníci s kopijami, jednotky na diaľku alebo základní jazdci sú preto rovnaké pre všetkých.

Z pohľadu hrateľnosti ide o klasický prístup série Age of Empires zameraný na jednotlivé postavičky. Vojaci sa tak netvoria vo formáciách, ale po jednotlivcoch a to isté platí aj o dedinčanoch či iných druhoch jednotiek. Aj tu tvorcovia priamo odkazujú na predošlé časti série, čo nemusí vyhovovať každému.

Istú formu taktizovania je, samozrejme, možné dosiahnuť pri rýchlych výpadoch jednotiek na koňoch a následnom ústupe, ostreľovaní pomocou lukostrelcov zo zálohy alebo nasadením bojových slonov na demoralizáciu nepriateľa. Na druhej strane je k dispozícii pomerne veľké a dostačujúce množstvo jednotiek, ktoré v šikovných rukách dokážu vyhrať bitky aj proti presile.

Microsoft/Xbox

Stále platí, že kopije sú účinné proti koňom, lukostrelci sú v prednej línii zraniteľní a ťažká pechota vydrží viac, než by sa možno na prvý pohľad zdalo. Kto ale hľadá napríklad podobnosť so sériou Total War, bude sklamaný. Vojakom je síce možné zvoliť formáciu, v ktorej budú viesť útok alebo sa brániť, ale hra cieli skôr na arkádovosť než realistické spracovanie bitiek. Ovládanie je preto  intuitívne a miestami až príliš jednoduché. Preto je hneď od začiatku vhodné osvojiť si klávesové skratky pre efektívnejšie manažovanie mesta aj jednotiek. Pretože maličkosti rozhodujú.

Tu ale treba dodať, že niektoré detaily pri jednotkách veľmi tešia svojím zahrnutím do hry. Tvorcovia napríklad konečne umožnili jazdcom na koňoch viesť útok s kopijou a po prvotnom strete vytiahnuť meč a štít pre boj na blízko. Úplnou novinkou je pridanie prepadnutia. Dobre ukryté jednotky nepriatelia neuvidia a prekvapivý útok môže mať na nič netušiace obete zdrvujúci efekt.

Pretože tvorcovia zostali verní štyrom základným surovinám – jedlo, drevo, kameň a zlato – rozhoduje rýchlosť pridelenia úloh dedinčanom hneď od začiatku, ako aj najmenšie detaily pri budovaní. Pár hrami sa ale dá naučiť najefektívnejšia cesta, ako sa posúvať vpred lepšie než nepriatelia a získať výhodu na svoju stranu.

Zo začiatku sú stále najžiadanejšie práve jedlo a drevo, aby sa v neskorších dobách sa dostavil zvýšený dopyt po kameni a najmä zlate pri budovaní pokročilejších stavieb, skúmaní nových technológií a verbovaní lepších vojakov.

Malou a vítanou zmenou prešiel systém posúvania sa do novej éry. Aby bolo možné postúpiť na vyššiu úroveň pokroku, hráči si musia vybrať jeden z benefitov, ktorý bude následne ovplyvňovať progres civilizácie. Benefit je spojený s výstavbou unikátnej budovy, ktorá môže priniesť zvýšené tempo produkcie, zamerať sa na jednotky alebo napríklad vylepšiť produkciu jednotiek.

Microsoft/Xbox

Už tradične je možné hrať na malých aj veľkých mapách proti AI alebo v online multiplayeri. Obidve z možností umožňujú hranie až štvorčlenným spojenectvám hráčov, takže na jednej mapke sa môže stretnúť všetkých 8 dostupných civilizácií.

V hre proti umelej inteligencii sú na výber 4 obťažnosti od najľahšej, kde sa nepriatelia vyvíjajú veľmi pomaly a útočia len sporadicky, až po najťažšiu úroveň určenú len pre skúsených veteránov série. Rozohratá bitka potom prakticky do bodky plní popis zvolenej náročnosti, takže si na svoje prídu začiatočníci aj ostrieľaní hráči.

Žiaľ, v čase písania recenzie ešte pred oficiálnym vydaním hry, ktoré je naplánované na 28. októbra, nebolo možné odskúšať multiplayer. Rovnako tak sme nemali možnosť spustiť funkciu „Spectate“, ktorá bude inak slúžiť na sledovanie bitiek online.

Microsoft/Xbox

Využitie nájde u začiatočníkov aj pokročilejších hráčov, ktorí si tak môžu odsledovať nové taktiky, zvýšiť efektivitu budovania miest či jednotiek alebo si len tak oddýchnuť a baviť sa na hre priateľov. Do budúcnosti je sľúbená aj tvorba módov typická pre Age of Empires II, no aktuálne informácie hovoria o spustení až niekedy začiatkom roka 2022.

Okrem klasických mapiek nesmú chýbať ani 4 kampane s 35 misiami. Prvá kampaň sa venuje Normanom a na začiatku je aj jediná voľne hrateľná. Ďalšie kampane sa odomknú po dosiahnutí určitých skúseností a k dispozícii tak bude Storočná vojna, ťaženie Mongolov, aj vzostup Moskvy.

Ku každej kampani si Relic Entertainment pripravili kus histórie s podrobným výkladom dejín. Dokonca aj bitky sú neustále komentované tak, aby mali hráči prehľad o postupe jednotiek či pozadí samotných vojenských stretov.

O čosi horšie je to so samotnou hrateľnosťou kampaní, ktorá je až príliš jednoduchá. V podstate ide o príbehovú linku nepredstavujúcu príliš veľkú výzvu s cieľom ponúknuť rôznorodosť misií za cenu ľahšieho postupu hrou. Pozitívom je, že sa v kampani len nebojuje a dôraz sa kladie aj na zakladanie civilizácií či produkciu surovín.

Pokiaľ ide o optimalizáciu a grafické spracovanie, tak v rámci hry proti AI hra bežala krásne, plynulo a to aj pri väčšom počte jednotiek či masívnych stretoch jednotlivých frakcií. Age of Empires IV navyše umožňuje hrať aj v 4K rozlíšení. Pri vysokých detailoch ide o graficky príjemne spracovaný titul s množstvom detailov, ktoré vyniknú napríklad pri priblížení kamery nadol. Vyzdvihnúť musíme spracovanie krajiniek, ktoré svojou rozmanitosťou príjemne spestrujú zážitok.

horšie je hra spracovaná na stredných či nízkych detailoch, kde sú textúry výrazne okresané, miestami až škaredé, a približovanie pohľadu vôbec nie je oku lahodiace. Pre slabšie PC ale pravdepodobne jediná možnosť, ako sa do hry ponoriť a získať nejaké tie FPS navyše.

Zhodnotenie

Hra Age of Empires IV prešla od beta testovaní poriadny kus cesty a Relic Entertainment prináša nostalgiu aj nové herné mechaniky. Celkovo osem civilizácií sa od seba výrazne odlišuje, aby bol dosiahnutý čo najvernejší zážitok postavený na historických základoch.

Nových hráčov, ktorí so sériou ešte nemajú skúsenosti, prevedie základnými princípmi hry prehľadný tutoriál, fanúšikov histórie potešia videá zamerané na jednotlivé civilizácie. Skalní fanúšikovia série si na mapkách prídu na svoje, už horšie to bude s kampaňami.

Microsoft/Xbox

Tie sú vo svojej podstate obsahovo výživné, ale herne až príliš jednoducho štruktúrované. Neponúkajú tak zadosťučinenia hodné výzvy a hráčov len nechávajú prežiť historické ťaženia s cieľom niečo ich naučiť.

Budovanie mesta aj bitky sú podané prehľadne a do veľkej miery aj tradične, optimalizácia sa podarila na výbornú a hra jednoducho ponúka zážitok pre všetkých. Je ale na zvážení, do akej miery ju ocenia hráči zameraní na realistickejšie stratégie.

Svoje pri rozhodovaní o kúpe určite zohrá aj momentálne nedostupná tvorba módov, ktorá by mala prísť začiatkom budúceho roka a priviať ďalších zvedavých hráčov.

HODNOTENIE

7.5/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú