Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Sériu Grand Theft Auto asi netreba žiadnemu hráčovi predstavovať. Jedna z najúspešnejších a najpredávanejších herných značiek sa teší obrovskej popularite už od roku 1997, kedy vyšlo vôbec prvé GTA. Všetky časti ponúkajú hráčom možnosť stať sa kriminálnikom a ponoriť sa do otvoreného sveta plného násilia, krádeží, vydierania aj sexuálneho obsahu.

Kontroverzia sprevádza GTA už od svojich počiatkov a veľkou mierou tak prispela k celkovej obľube franšízy. Nekonečné možnosti plnenia misií alebo len obyčajného objavovania miest si hráči zamilovali a s nadšením očakávali každý nový diel. Od prvotnej dvojice hier v 2D prevedení prešli vývojári zo štúdia Rockstar poriadny kus cesty k 3D spracovaniu sveta v pokračovaní GTA 3.

Rockstar Games / úprava redakcie

Od zatiaľ posledného dielu GTA V ubehlo už skoro 8 rokov a tak je pochopiteľné, že nedočkavosť zo strany hráčov na ďalšie pokračovanie stále rastie. Rockstar sa ale s vydaním neponáhľa a medzičasom sa radšej zameriava na oživenie svojich ikonických hier z minulosti.

Podľa najnovších informácií sa chystajú remaster verzie klasík GTA 3, GTA: Vice City a GTA: San Andreas, čo veľa fanúšikov víta s obrovským nadšením. Pripomeňme si tak zaujímavosti a momenty, prečo sa k tejto skvelej trilógii oplatí aj po rokoch vrátiť.

1. Hlavná postava GTA 3 nikdy nemala v hre povedať ani slovo

Keď v štúdiu Rockstar plánovali GTA 3, rozhodnutie padlo na nemú hlavnú postavu. Kriminálnik Claude je tak počas celej hry úplne ticho a dôvod je pritom veľmi prostý. Rockstar riešili úplne iné problémy spojené s vývojom hry, napríklad aj 3D prevedenie, ktoré bolo vôbec prvým v celej sérii Grand Theft Auto. Vytvoriť množstvo cutscén s hovoriacou hlavnou postavou predstavovalo časovo náročnú úlohu a tak jednoducho stavili na tichého zločinca.

ZacCoxTV

2. Pôvodné grafické spracovanie GTA 3 mohlo vyzerať úplne inak

Keď hra vyšla v roku 2001, jej grafika ohromila väčšinu hráčov vďaka, na tú dobu, realistickému spracovaniu. GTA 3 bolo v začiatkoch vývoja ale úplne iné. Zámerom bolo zasadiť hru do oveľa viac kreslenejšieho a detsky pôsobiaceho vizuálu. Pôvodne mala hra hýriť farbami, čo sa nakoniec nestalo a tak si môžeme len domýšľať, ako by taká gangsterka vyzerala.

3. Teroristický útok na WTC mierne pozmenil smerovanie tvorcov

Séria Grand Theft Auto sa od svojich počiatkov nevyhla kontroverziám, pretože sa v hernom svete nebála násilia, kriminality, sexuálnych narážok ani bláznivých nápadov. Septembrový útok na Svetové obchodné centrum z roku 2001 prišiel len mesiac pred vydaním titulu GTA 3. Rockstar preto musel v hre urobiť rad zmien, ktoré ale podľa ich vlastných vyjadrení ani zďaleka neboli také drastické, ako sa domnievala verejnosť a predstavovali len 1 % z obsahu celej hry.

Nakoniec došlo len k pár kozmetickým úpravám na policajných autách v hre, mierne sa pozmenili rozhovory chodcov na ulici a rovnako boli upravené aj niektoré vstupy na rádiových staniciach ohľadom terorizmu. Tvorcovia k tomu úplne vypustili jednu plánovanú misiu odkazujúcu na terorizmus a takisto z hry zmizla aj dvojica zničených mrakodrapov.

4. Pre GTA 3 sa zvažoval multiplayer

Aj keď finálny produkt nakoniec obsahoval len singleplayerové misie, vývojári z Rockstaru sa pôvodne pohrávali s myšlienkou vytvoriť prepojený online svet. Súbory PC verzie hry ponúkajú množstvo referencií na multiplayer, no z myšlienky nakoniec vzišlo a tvorcovia sa rozhodli viac venovať pokračovaniu GTA: Vice City.

5. Ikonické lietadlo Dodo nikdy nemalo slúžiť na dlhé lety

GTA 3 je dodnes považované za priekopnícku hru s cieľom poskytnúť hráčom voľnosť pri jazdení po meste a strieľaní na všetko a všetkých naokolo. Už to bolo samo o sebe v tej dobe náročné na vývoj, no napokon padlo rozhodnutie ponechať v hre aj jedno lietadlo pomenované podľa nelietavého vtáka – Dodo.

Udržať ho vo vzduchu viac než pár sekúnd bol boj, ale pre tú zábavu to rozhodne stálo. Navyše, pocit zadosťučinenia, keď hráč preletel celú mapu a uvidel veci, ktoré mali zostať skryté, sa určite zapísal medzi pamätné herné okamihy na celý život. Teraz už nájdeme množstvo tutoriálov, ako lietadlo ovládať aj napriek zložitosti celého procesu.

6. Kultové zvuky zrazených ľudí vznikli mixom ovocia a kuraťa

Nie je pochýb o tom, že jednotlivé časti série Grand Theft Auto, najmä tie staršie, sa stali počas rokov kultovými. Či už ide o legendárne misie, dialógy, skvelé rádiové stanice alebo aj samotné zvuky v hre. Zrážane ľudí na aute sa stalo ikonickým aj pre zvuky, ktoré nešťastníci pri kontakte s autom vydávali. Tieto žalostné výkriky vznikli interakciou ovocia s kuraťom v kombinácii s digitálnym mixom.

7. GTA 3 z pohľadu prvej osoby

Po predošlých dvoch 2D hrách Grand Theft Auto a Grand Theft Auto 2 bolo tretie pokračovanie nielen prvým titulom vytvoreným v 3D, ale aj vôbec prvou hrou z pohľadu prvej osoby, pokiaľ išlo o rozhliadanie sa po okolí, mierenie zo zbrane M16 a odstreľovacej pušky, ako aj o riadenie auta.

Rovnako tak si hráči mohli premiérovo užiť hru z perspektívy tretej osoby, kedy kamera snímala dianie naokolo spoza postavy. Zaujímavosťou je, že v rámci všetkých ďalších hier spracovaných v 3D, ide o jediné pokračovanie zasadené do rovnakého roku, v akom hra vyšla, teda 2001.

8. Inšpirácia pre GTA hry prišla z rôznych kútov

V sérii Grand Theft Auto nájdeme desiatky odkazov na rôzne televízne projekty, filmy, udalosti z reálneho života aj hudbu. Tvorcovia v hre Grand Theft Auto 3 čerpali inšpiráciu najmä z filmu GoodFellas (Mafiáni) a seriálu Sopranovci.

GTA: Vice City už vo svojom názve nesie seriál, ktorý hru ovplyvnil najviac, a teda Miami Vice. Podobnosti tak nájdeme v hudbe z 80. rokov, obchode s drogami, autách aj v oblečení postáv. Na hernej rádiovej stanici Emotion 98.3 napríklad môžeme počuť inštrumentálnu skladbu Crockett’s Theme zo seriálu ako aj mnohé iné seriálové piesne. Rovnako tak cutscény a záverečné titulky obsahujú hudbu v štýle Jana Hammera, ktorý sa postaral aj o hudobnú zložku seriálu Miami Vice.

Okrem seriálu Miami Vice čerpali tvorcovia z Rockstaru inšpiráciu aj od svetoznámeho režiséra Quentina Tarantina. Jeho film Reservoir Dogs poslúžil ako predloha pre niektoré postavy aj príbehové linky. Rovnako aj referencie na kultovú snímku Scarface s Al Pacinom z roku 1983 sú v hre viditeľné najmä u postavy Tommyho Vercettiho, ktorému poslúžil ako predloha filmový Tony Montana.

YouTube

Podobne je na tom aj Grand Theft Auto: San Andreas, ktoré sa inšpirovalo hudbou aj prostredím z kriminálok 80. a 90. rokov. Najväčší vplyv mal v tomto prípade film Hrozba spoločnosti, ale aj Farby so Seanom Pennom a mnohé ďalšie. Príbeh GTA: San Andreas odzrkadľuje udalosti z 90. rokov odohrávajúcich sa v Los Angeles ako napríklad nepokoje v roku 1992, vojny pouličných gangov, korupčný škandál polície alebo kokaínový ošiaľ vo veľkých mestách v USA.

9. GTA ako zakázaná hra

Akú lepšiu reklamu by si mohli v štúdiu Rockstar priať, než zakázanie hry v niektorých krajinách? Publicita zadarmo sa jednoducho neodmieta a séria GTA s ňou má bohaté skúsenosti. Tak napríklad GTA 3 bolo tesne po vydaní zakázané v Austrálii kvôli násiliu aj sexuálnemu obsahu a podobne v štáte obišla aj hra San Andreas. Rovnaký osud postihol GTA 3 spolu s GTA: Vice City aj v Južnej Kórei, no v krajine boli neskôr hry opäť sprístupnené.

V Thajsku sú napríklad okrem digitálnej PC verzie Grand Theft Auto V od roku 2008 zakázané všetky tituly zo série. Svojho času bola aj v Nemecku zakázaná hra Vice City, no od roku 2012 bola hráčom znovu sprístupnená.

10. Rockstar si potrpí na profesionálny dabing

Štúdio Rockstar je známe pre svoj megalomanský prístup, pokiaľ ide o dabing ikonických aj vedľajších postáv. Neštíti sa najať známych hercov, komikov a dokonca ani rockové hviezdy. V trojici hier GTA 3, Vice City a San Andreas sa objavili také herecké mená Ray Liotta (Tommy Vercetti), Dennis Hopper (Steve Scott), Danny Trejo (Umberto Robina), Frank Vincent (Salvator Leone), Joe Pantoliano (Luigi Goterelli) alebo Samuel L. Jackson (Frank Tenpenny), speváci Phil Collins či Ice-T (Madd Dogg) či bývalá pornohviezda Jenna Jameson (Candy Suxxx).

Youtube/Amazon

Phil Collins bol vôbec prvou celebritou, ktorá si v sérii nadabovala svoju vlastnú postavu. Hráči ho mohli stretnúť v GTA: Vice City, kde sa ho snažili zachrániť pred zabijakom.

11. Práce na Vice City začali len mesiac po vydaní GTA 3

Hra GTA 3 zaznamenala obrovský celosvetový úspech a vývojári z Rockstaru na nič nečakali. Len mesiac po vydaní začali pracovať na pokračovaní Grand Theft Auto: Vice City, čo bol aj na tú dobu poriadne odvážny počin. Výsledný produkt bol pripravený už o rok neskôr.

12. Nadávka „fuck“ absentovala v hrách až do vydania Vice City

Aj napriek všadeprítomnému násiliu, kriminalite a sexuálnemu obsahu sa herná séria neponáhľala s uvedením najpoužívanejšej nadávky. Slovíčko „fuck“ sa vôbec po prvýkrát objavilo v hre GTA: Vice City aj to len na plagáte v prívese postavy Phila Cassidyho.

13. Predlohou skutočné metropoly

Nie je tajomstvom, že lokality v hre sú viac či menej inšpirované skutočnými miestami a mestami z Ameriky. Tak napríklad Liberty City z GTA 3 výrazne pripomína New York City. GTA: Vice City si za vzor zobralo Miami a v GTA: San Andreas je lokalita Los Santos založená na meste Los Angeles, Las Venturas čerpá z Las Vegas a San Fierro odkazuje na San Francisco.

14. GTA: San Andreas obsahuje ako jediné zo série výraznejšie RPG prvky

Rockstar sa v hre GTA: San Andreas pokúsil k otvorenému svetu implementovať aj niektoré RPG prvky ako napríklad hlad postavy, výdrž alebo silu, ktorú je možné dosiahnuť posilňovaním. Hráči so systémom nakoniec neboli úplne spokojní a vývojári od neho v neskorších pokračovaniach upustili. Náznaky niektorých RPG prvkov sa v oveľa menšej miere objavili aj v zatiaľ poslednej časti GTA V, no hru ani zďaleka nemožno považovať za RPG.

Microsoft

15. Mesto San Fierro nebolo zničené len tak

Hráčom GTA: San Andreas určite dlho vŕtalo hlavou, prečo je mesto San Fierro v niektorých častiach poničené. Ide o priamu spojitosť so skutočnými lokalitami, ktorými bola hra inšpirovaná. Los Santos, Las Ventura aj San Fierro, resp. ich predlohy, sa všetky nachádzajú v zlomovej oblasti San Andreas, ktorý už v minulosti spôsobil viacero veľkých zemetrasení. Dokonca o zemetrasení v hre informujú aj niektoré rozhlasové stanice.

GTA Wiki

16. Area 69 je odkazom na reálnu Oblasť 51 v Nevade

Zakázaná oblasť 69 (Area 69) je hernou verziou reálnej Oblasti 51 v štáte Nevada. Aj v tomto prípade ide o strážené územie základne s prísnym utajením, čo ale hráčov neodradilo od vniknutia do objektu. Prelet nad základňou okamžite vzbudí pozornosť policajných hliadok a nasleduje aj okamžitý útok bojovým systémom rakiet zem-vzduch. Tvorcovia svojej povesti zvrhlíkov nezostali nič dlžní a základni dali názov podľa sexuálnej pozície označovanej ako „69“.

17. GTA: San Andreas má druhú najväčšiu mapu zo série…

…hneď po GTA V. Aj teraz, 17 rokov od uvedenia na trh, pôsobí herný svet San Andreas obrovsky, no pri vydaní hry išlo o unikátny zážitok zložený z troch vyššie spomínaných miest. Od roku 2004 sa už síce veľkosť herných svetov posunula poriadne dopredu, ale spomienky na obrovskú mapu San Andreas zostávajú. Pre úplnosť len dodáme, že mapa má 38,2 kilometrov štvorcových a po vydaní bola najväčšou 3D mapou v hrách na svete, zatiaľ čo Los Santos z GTA V sa rozprestiera na 75,84 štvorcových kilometroch.

18. Najviac misií v celej sérii má GTA: San Andreas

Obrovský herný svet by ani zďaleka nepôsobil takým dojmom, keby tvorcovia do hry nezapracovali poriadnu porciu príbehových misií. Ani novšie GTA tituly sa nemôžu pochváliť takým číslom misií, ako práve San Andreas. Hra ponúka 100 hrateľných misií, pričom napríklad GTA V ich má „len“ 69.

19. Najpredávanejšia hra na konzolách PlayStation 2

Svojho času bolo GTA: San Andreas nezastaviteľné. Sony malo pre svoju konzolu PlayStation 2 mnoho skvelých titulov, ale žiaden sa v predajoch nepriblížil práve hre od Rockstaru. Grand Theft Auto: San Andreas sa predalo viac ako 18 miliónov kópií a pred druhým Gran Turismo 3: A-Spec si tak držalo pohodlný náskok viac ako troch miliónov predaných kusov.

20. Rádiové stanice v trilógii GTA

Hudba a rádiové stanice patria k tým záležitostiam, ktoré si hráči pamätajú aj po rokoch a radi sa k nim vracajú. Štýlové a tematické soundtracky robili aj z obyčajnej jazdy po meste o level vyšší zážitok a počet skladieb v rádiách sa hru od hry zvyšoval.

Grand Theft Auto 3 ponúka v rádiách 55 skladieb rôznych žánrov, aby tak lepšie priblížilo zážitok z počúvania. Vo Vice City to je až 103 piesní, San Andreas vo svojich rádiách prehráva dokonca viac než 150 skladieb, to všetko v kombinácii s hovoreným slovom moderátorov.

21. GTA mala byť pôvodne úplne inou hrou

Nebyť jednej chybičky v úplných začiatkoch, pravdepodobne by sme tu sériu GTA nemali vôbec. Reč je o hernom projekte Race’n’Chase, úplne prvom koncepte hry, ktorý sa neskôr stal prvotinou Grand Theft Auto.

Pôvodne išlo o hru zasadenú do otvoreného sveta, v ktorom si hráči mohli vyskúšať úlohu kriminálnika alebo policajta v rôznych módoch. Už zo samotného názvu pôvodného projektu bolo možné vytušiť, akým smerom sa tvorcovia chceli uberať (Race = rasa, Chase = naháňačka/prenasledovanie). Jeden rozkošný glitch v hre ale spôsobil, že sa policajné autá rozhodli kriminálnikov naháňať o čosi agresívnejšie, než bolo plánované a vývojárom sa to tak zapáčilo, že pôvodný plán mierne prekopali. Grand Theft Auto bolo na svete.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú