Parlamentné voľby 2020 sú takmer tu a mnohé politické strany si snažia získať náklonnosť voličov nielen prostredníctvom svojich programov, ale najmä vďaka reklamám. Mocnými nástrojmi sú v takýchto prípadoch veľké platformy ako Google, či Facebook, kde inzerciu politických strán uvidia desiatky tisíc ľudí.

Pokiaľ však reklama poruší pravidlá služieb ako Google Ads, spoločnosť ju má právo zablokovať. Práve to sa stalo aj v uplynulých týždňoch. Na nevhodné reklamy doplatilo hneď viacero politických strán, avšak najčastejšie porušovala pravidlá Google strana Progresívne Slovensko.

Jednotlivé platformy, na ktorých sú reklamy inzerované, môžu zvážiť ich zakázanie na základe závažnosti porušenia ich vlastných pravidiel, ale aj zákonov. Inzerenti potom majú možnosť svoju reklamu opraviť a odoslať na schválenie, kedy im môže taký Google reklamu opätovne odobriť.

V uplynulých rokoch pritom rastie využívanie takýchto platforiem ako Facebook a Google práve za účelom politickej reklamy, ktorú vidíme pred voľbami takmer na každom kroku. Všetky informácie o politických reklamách zverejňuje vo svojich Informáciách o transparentnosti, ktoré aktualizuje každý týždeň.

Google zablokoval stovky politických reklám

Portál Živé.sk nedávno informoval o veľkom rušení reklám strany Smer-SD, ktorej Google zrušil až 30 reklám, medzi ktorými boli aj dve videá. Politické reklamy tejto strany sa Googlu nepozdávali a porušovali určité pravidlá. Na ne však doplatili aj niektoré ďalšie strany, ktorým boli zakázané reklamy vo forme videa, či bannerov.

Okrem kontroverzných reklám Smeru-SD podľa našich zistení Google zakázal aj na politické videá Slovenskej národnej strany (SNS), bannery strany Maďarská komunitná spolupatričnosť (MKS) a niekoľko videí  strany Mostu-Híd a OĽANO. Po Smere-SD má najviac zablokovaných reklám Demokratická strana, ktorej Google zrušil kvôli porušeniu pravidiel až 21 reklám od decembra 2019 doteraz. Opäť sa v týchto prípadoch jednalo o video reklamy na YouTube, ale aj bannery, ktorými strana porušila pravidlá platformy.

Screenshot/transparencyreport.google.com/Úprava redakcie

Absolútne najviac reklám však Google zablokoval strane Progresívne Slovensko, ktorej od začiatku decembra 2019 doteraz zablokoval vyše 200 reklám, medzi ktorými boli aj YouTube videá, no najviac zakázaných reklám strany tvorili bannery. Strana je v koalícii so slovenskou liberálno-konzervatívnou proeurópskou mimoparlamentnou politickou stranou (SPOLU). V prípade tejto strany však Google nezablokoval ani jednu reklamu. Strany si politické reklamy zadávajú na tejto platforme osobitne.

Čo musia reklamy dodržiavať?

Google a ďalšie veľké platformy sú dokonalým nástrojom na propagáciu rôznych reklám a pred voľbami aj tých politických. Každá reklama však musí dodržiavať určité pravidlá. Politické reklamy majú podľa spoločnosti propagovať politické strany alebo ich kandidátov, či ich politické záležitosti.

Pixabay (Úprava)

Platforma sa ale snaží vyhnúť reklamám, ktoré môžu byť svojim obsahom nevhodné a porušujú stanovené pravidlá. Politický obsah musí zároveň spĺňať aj zákonné podmienky pre konkrétnu krajinu, teda v tomto prípade Slovensko.

Politický obsah zahŕňa reklamy súvisiace s politickými organizáciami, politickými stranami, presadzovaním politických záujmov, peňažnými zbierkami a jednotlivými kandidátmi a politikmi,“ vysvetľuje vo svojich pravidlách Google.

Politické strany a kandidáti taktiež nesmú pri inzercii využiť iné typy zacielenia reklamy ako podľa veku, geografickej polohy a kontextové zacielenie (napr. podľa kľúčových slov). V praxi to znamená, že si politické strany nesmú pri reklamách v Google vyberať zacielenie podľa záujmu, demografických skupín (okrem veku a pohlavia) a podobne.

Svojimi reklamami taktiež nemôžu propagovať produkty alebo služby, nesmú propagovať nenávistné reklamy, zastrašujúci a obťažujúci obsah, obsah zameraný na vykorisťovanie iných, reklamy obsahujúce vulgarizmy a nadávky, či udalosti s citlivým charakterom, kedy by mohli v reklamách zneužiť napríklad tragickú udalosť. Po porušení pravidiel tak Google takéto reklamy zakáže a neobnoví ich, pokým inzerent chybu nenapraví.

Na porušenie pravidiel doplatil aj Harabin

Dôvody, prečo Google mnohé videá a bannery politických strán zakázal, spoločnosť detailne nepopisuje. Doteraz sme však mali možnosť vidieť viacero kontroverzných spotov a bannerov, v ktorých si politické strany zobrali na paškál aj lídrov konkurenčných strán. Vo výsledku tak mohla vzniknúť reklama, ktorá vo viacerých prípadoch porušila pravidlá Google.

Reklamy a rozšírenia, ktoré nedodržiavajú pravidlá služby Google Ads, môžu byť zamietnuté. Zamietnutá reklama sa nebude môcť zobrazovať, kým porušenie pravidiel nenapravíte a reklamu neschválime,“ píše sa v pravidlách Googlu. Pokiaľ by inzerent opakovane porušil pravidlá závažným spôsobom, môže dôjsť k zablokovaniu a pozastaveniu jeho účtu, pričom sa prestanú zobrazovať aj všetky jeho reklamy.

Nedávno sa tak stalo v prípade YouTube kanálu Štefana Harabina, ktorý je lídrom politickej strany Vlasť, informoval Denník N. YouTube pozastavil jeho kanál, ktorý však neskôr znova sprístupnil. Dôvodom dočasného zablokovania malo byť porušenie autorských práv.

K zablokovaniu došlo v štvrtok 20. februára, no v nasledujúci deň YouTube blokovanie zrušil. Podobný scenár sa však odohral ešte aj v roku 2018, kedy bolo Štefanovi Harabinovi zablokované video na YouTube aj Facebooku, informuje portál HNOnline.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú