Geoblocking bol celkom bežnou praktikou predajcov na internete nielen na Slovensku. Pomocou technológie vedeli predajcovia obmedziť zákazníkovi z inej krajiny prístup k svojim produktom alebo službám. Novým nariadením Európskej únie týmto praktikám odzvonilo, pričom neprispôsobivým predajcom by mala udeľovať pokuty Slovenská obchodná inšpekcia. 

Čo to vlastne geoblocking je?

Geoblocking alebo geografické blokovanie je technológia, ktorá obmedzuje prístup k určitému obsahu na internete na základe geografickej polohy používateľa. Pri geografickom blokovaní sa poloha používateľa určuje pomocou geolokačných techník, ako je napríklad kontrola IP adresy. Výsledkom tejto kontroly je určenie, či systém schváli, alebo zamietne prístup na webovú stránku. Geolokáciu možno použiť aj na takzvanú modifikáciu obsahu. Je možné pozmeniť menu, v ktorej je tovar predávaný, cenu, rozsah tovarov, prípadne prístup k exkluzívnemu obsahu.

Geoblocking súvisí hlavne s online nakupovaním tovarov a služieb cez internet priamo zo zahraničia. Pomocou geoblockingu môžem ako predajca blokovať zákazníka z inej členskej krajiny EÚ. Týmto spôsobom zabránim, aby si zákazník mohol čokoľvek kúpiť zo zahraničia. Pri geoblockingu je úplne bežné, že zákazníka kupujúceho tovar alebo služby zo zahraničia presmeruje systém na inú webovú stránku.

Geoblocking môže byť tiež použitý na cenovú diskrimináciu v e-shopoch, čo núti používateľov nakupovať produkty zo zahraničnej stránky. Tam môžu byť ceny aj niekoľkonásobne vyššie, než pri domácej verzii rovnakej webovej stránky. Takáto cenová diskriminácia bola zaznamenaná aj v Austrálii, kedy z týchto praktík vzišiel pojem „austrálska daň“. Je to výraz, ktorý sa vzťahuje na všeobecne vyššie ceny tovarov a služieb v Austrálii, v porovnaní s inými zámorskými krajinami.

Bolo veľa prípadov, kedy hlavne softvér, hardvér, počítačové hry, ale aj oblečenie či bankové služby boli drahšie v porovnaní s tým istým tovarom napríklad v Spojených štátoch. „Austrálska daň“ nakoniec viedla k nátlaku vlády na obmedzenie využívania geoblockingu týmto spôsobom.

Nové nariadenie Európskej únie a vylúčené služby

Od 3.12.2018 nemôže predávajúci blokovať, alebo iným spôsobom obmedzovať, prístup zákazníkom z iných členských štátov Európskej únie k svojmu e-shopu. Toto nariadenie tiež zakazuje poskytovanie iných platobných podmienok z dôvodu inej štátnej príslušnosti, či iného bydliska.

Napríklad, ak slovenský predajca elektroniky poskytuje slovenskému zákazníkovi platbu za tovar prostredníctvom bankového prevodu, na dobierku alebo priamo kuriérovi, musí rovnaké spôsoby platby poskytnúť aj zákazníkovi z Českej republiky alebo ktorejkoľvek inej krajiny v rámci EÚ. Doteraz platilo, že predajca mohol jednu z týchto možností vynechať, napríklad pre vyššie náklady na kuriéra do zahraničia. Ak by aj po novom predajca neumožňoval rovnaké podmienky pre všetkých zákazníkov, postupoval by v rozpore s nariadením EÚ.

Zákazníci nebudú môcť byť diskriminovaní pri nákupe tovaru dodávaného do členského štátu, do ktorého predávajúci ponúka dodanie tovaru, pri službách ako sú cloudové úložiská, webhosting, prenájom áut či hotelové ubytovanie.

Z nariadenia EÚ sú vylúčené služby, ktoré podliehajú ochrane autorským právom, ako je napríklad predaj rôznych diel z oblasti umenia, audiovizuálne diela, hudobný streaming, e-booky či športové prenosy. Ďalej sú z tohto nariadenia vylúčené služby týkajúce sa dopravy, zdravotnej starostlivosti, finančných, telekomunikačných či sociálnych služieb.

Pripravujú sa pokuty, ktoré budú pre predajcov výstrahou

V súvislosti s geografickým blokovaním je momentálne na Slovensku pripravený návrh zákona, ktorý by mal v prípade schválenia platiť od 1. augusta 2019, uvádza sa v stanovisku Úradu vlády Slovenskej republiky. Tento zákon zavádza nové pokuty pre obchodníkov, ktorí nebudú nariadenia akceptovať. Pokiaľ budú využívať zakázané nástroje pre predaj svojich produktov do zahraničia, výška pokút sa môže, v závislosti od prípadu, vyšplhať od 100 € do 25 000 €. Každé opakované porušenie bude trestané pokutou až do výšky 50 000 €.

V susednej Českej republike zaviedli podobné opatrenia, no výška pokút je zásadne vyššia. Po prepočte sa môže pokuta vyšplhať až na necelých 117 000 €. Kontrolu dodržiavania zákona a nariadenia bude na Slovensku vykonávať Slovenská obchodná inšpekcia. Tá bude zároveň aj ukladať už spomínané pokuty.

Je dôležité dodať, že diskriminovanie zákazníkov len preto, že pochádzajú z iného členského štátu, prípadne majú iné bydlisko, je naozaj nepochopiteľné. Aj napriek vyšším nákladom na dopravu, by mali byť obchodníci radi, že ich e-shop navštívi niekto, kto je zároveň ochotný za tovar zaplatiť.

Napokon, z jedného zákazníka sa na základe odporúčania a spokojnosti s tovarom alebo službou môžu stať aj ďalší zákazníci. Veríme, že tieto nekalé obchodné praktiky vymiznú z online priestoru, k čomu by malo prispieť aj varovanie nemalými pokutami.

Pošli nám TIP na článok



Novinky