Virtuálne súťaženie je tu s nami už od samotného vzniku počítačovej interaktívnej zábavy. Okrem snahy o úspešné ukončenie rozohraného titulu začali hráči postupne súperiť v rôznych oblastiach, ktoré si sami zadefinovali. Zdolanie titulu za kratší čas ako ostatní hráči alebo získanie väčšieho počtu dosiahnutých bodov citeľne pomáhalo ku zvyšovaniu súťaživosti v hernom svete.

Vzhľadom na rastúci počet hráčov úmerne narastala aj potreba jednotného systému, kde by si hráči mohli vzájomne porovnávať svoje úspechy. Prvý si to v globálnom meradle uvedomil Microsoft, ktorý s príchodom siedmej konzolovej generácie, Xbox 360, v oblasti vzájomného súperenia hráčov priniesol nový trend v podobe herných „achievementov“. V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na históriu vzniku a najdôležitejšie systémy sledovania dosiahnutých výsledkov v hernom svete.

Ako to celé začalo?

Počiatky oceňovania úspechov v hrách sa objavili už roku 1982, keď spoločnosť Activision chcela špeciálnym spôsobom odmeniť hráčov za dosiahnutie vysokého skóre. Súčasťou balenia s hrou bol preto aj manuál obsahujúci inštrukcie, aby hráči poslali fotografiu televízie s ich dosiahnutým výsledkom, za čo im na oplátku poslali kovový odznak.

Tento systém odmien neskôr Activision rozšíril na vtedy populárne zariadenia Atari 2600, Intellivision či Atari 5200. Odznaky boli posielané spolu s gratulačným listom od spoločnosti, často písané v mene fiktívnej osoby akou bol napríklad Pitfall Harry, hlavný hrdina jednej z dobových hier.

Activision v neskorších rokoch od sympatickej praktiky upustil, začali sa však objavovať ďalšie formy ocenení za hráčsku vynaliezavosť, ktoré boli integrované priamo do hier. Vybrané tituly tak v čoraz väčšej miere užívateľov pri splnení zadaných podmienok odmeňovali rôznymi bonusmi, napríklad vo forme sprístupnenia novej úrovne alebo tajného konca hry.

Úspechy podľa Microsoftu

Dlhé roky však neexistovala jednotná forma porovnávania dosiahnutých výsledkov. Hráči si medzi sebou zdieľali obrázky s dosiahnutými úspechmi alebo sa len jednoducho pochválili na rôznych fórach, až kým situáciu v roku 2005 nezmenila  spoločnosť Microsoft, ktorá ako jednu zo súčastí online služieb vtedajšej novinky Xbox 360, predstavila systém získavania tzv. achievementov.

V praxi išlo o odmeňovanie za dosiahnuté a presne definované ciele v hrách. V prípade splnenia podmienok hráč odomkol achievement, ktorý je naviazaný na jeho profil. Každý takýto úspech bol ohodnotený istým počtom bodov, čím náročnejšie sú podmienky získania achievementu, tým viac bodov hráč získal.

Nový systém zo dňa na deň spravil vzájomné porovnávanie dosiahnutých výsledkov jednoduchším a prehľadnejším, navyše odpadala nutnosť búchania sa do pŕs a dokazovania, že ten či onen hráč hru skutočne dohral na najvyššej obtiažnosti. Všetko bolo zaznamenané v jeho profile. Vedľajším výsledok bolo vytvorenie nového priestoru na vzájomnú spoluprácu vo forme rozličných diskusných fór, kde si hráči navzájom radili a pomáhali.

Vzhľadom na výborne fungujúci online svet Xbox Live sa zo systému achievementov stala obrovská bomba doslova cez noc. Hráči boli kvôli výbornej prehľadnosti nadšení a pretekali sa v počte dosiahnutých výziev. Predbiehali sa rovnako v plnení náročných výziev, ktoré boli okamžite viditeľné pre všetkých ostatných. Za zakladateľa systému výziev, trofejí a achievementov sa preto považuje práve Microsoft, ktorého systém funguje dodnes.

Trofej pre Sony

Najväčší konkurent Microsoftu, japonské Sony, achievementom najskôr nevenoval veľkú pozornosť, dokonca zo strany Sony vychádzali tvrdenia, že podobný systém je nepodstatný a pri konzolovom hraní zbytočný.

Obrovskú popularitu výziev sa výrobcovi PlayStation darilo ignorovať dlhé tri roky, až kým do svojej online služby PlayStation Network v roku 2008 implementoval podobný systém nazývaný Trophies. Súťaženie sa tak rozšírilo o ďalšieho veľkého hráča a virtuálne ocenenia za dosiahnuté herné úspechy po novom mohli získavať aj vlastníci PlayStation 3.

Získavanie trofejí na konzolách PlayStation bolo prakticky totožné ako získavanie achievementov na konkurenčnej platforme, v prípade multiplatformových titulov na PS3 a Xbox 360 boli vlastne podmienky na zisk trofeje úplne identické. Pár rozdielov však v systéme odmeňovania predsa len nájdeme.

Azda najvýraznejším odklonom pri získavaní trofejí na PlayStation je pridanie tzv. platinovej trofeje. Tá pribudne hráčom automaticky za skompletizovanie všetkých trofejí v danom titule. Platinovú trofej však nemajú všetky hry, chýba najmä pri menších indie tituloch.

Keďže skôr vydané tituly trofeje neobsahovali, vývojári ich postupne pridávali formou aktualizácie. Nájdu sa však aj výnimky nedisponujúce trofejami ani dodnes. Príkladom je prvý diel Assassin’s Creed, ktorý trofeje neobsahuje, naopak pri Xbox 360 verzii ich má od začiatku.

Steam, Ubisoft Connect a ďalší

Dosahovanie úspechov plnením špeciálnych úloh sa z konzol rozšírilo prakticky na všetky herné zariadenia. Aj PC hráči využívajúci klienta Steam majú od roku 2007 možnosť získavať a postupne si odomykať jednotlivé achievementy. Ich názvy však nemusia byť totožné s tými, ktoré sú vytvorené pre ostatné platformy, podmienky sú však vo väčšine prípadov rovnaké.

Príkladom je napríklad RPG titul našich západných susedov, Kingdom Come: Deliverance, obsahujúci v PC verzii achievement s veľavravným názvom „Karel Gott“. Aby si ho získal, hlavný hrdina musí byť obľúbený vo všetkých dedinkách. V konzolovej verzii však splnením tejto požiadavky hráč získa achievement alebo trofej s názvom King Charming.

Podobne ako pri konzolových úspechoch, ani v prípade Steamu odomykanie trofejí neprináša okrem dobrého pocitu žiadny dodatočný efekt. Zmeny do systému priniesla spoločnosť Ubisoft so svojou službou Uplay, ktorá predstavila svoje vlastne sady výziev. Ich odomykaním hráč získava zlaté mince, ktoré môže využiť na nákup herných doplnkov.

Aby sme ale nikomu nekrivdili, pravdou je, že Sony, aj Microsoft v minulosti testovali možnosť premieňania získavaných bodov, respektíve trofejí, za rôzne poukážky na nákup hier a doplnkov. Do našich končín však ani jedna z týchto testovacích akcií nedorazila, podobné systémy boli v minulosti orientované pre zámorský trh v USA.

Prakticky každá platforma má dnes svoj vlastný systém ocenení, mobilné zariadenia nevynímajúc. Popularitu achievementov a trofejí samozrejme zaznamenali aj tvorcovia obsahu pre mobilné platformy, kde sa, podobne ako pri iných zariadeniach, úspechy zaznamenávajú na profiloch jednotlivých hráčov. Prívrženci zariadení s operačným systémom Android majú tento zoznam dostupný v Google Play, hráči preferujúci zariadenia spoločnosti Apple naopak v Game Center.

Ako to vlastne funguje?
Xbox 360, Xbox One, Xbox Series X/S

Spôsob zbierania achievementov na Xboxe je pomerne jednoduchý a od svojho vzniku sa prakticky nezmenil. Za každý dosiahnutý úspech sa hráčom odomkne achievement, ktorý je ohodnotený určitým počtom bodov, tzv. gamepoints. Tie sa vzájomné sčítajú a sú viditeľné na tvojom profile, tzv. gamertagu.

Hráči si môžu progres pri získavaní achievementvo sledovať, čo ocenia predovšetkým pri plnení úloh, kde potrebné získanie určitého počtu predmetov alebo likvidácia predpísaného počtu nepriateľov. Dobrou správou pre užívateľov zariadení od spoločnosti Microsoft je prepojenie jednotlivých úspechov získaných na rôznych zariadeniach.

Získané achievementy a body za ich odomknutie sa na tak na hráčovom profile sčítavajú bez ohľadu na to, či ich užívateľ získal na Xbox 360, Xbox One alebo Xbox Series X. Vďaka obrovskému záujmu o achievementy vzniklo množstvo dedikovaných stránok obsahujúcich návody, rady a triky pre všetkým fanúšikov, ktorí sa pri love ocitli v slepej uličke. Za mnohé spomeňme jednu z najlepších, xboxachievements.com.

PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation 5, PlayStation Vita

Naproti tomu systém trofejí je o trochu komplikovanejší. Jednotlivé trofeje sú totiž rozdelené do štyroch kategórií, poznáme teda bronzové, strieborné, zlaté a platinové trofeje. Táto kategorizácia je v rukách autorov hry, v princípe sú ale bronzové trofeje najmenej a zlaté najnáročnejšie na získanie. S každou z týchto trofejí navyše získať na svoj profil určitý počet bodov. Po dosiahnutí istého počtu sa navyšuje hráčova úroveň.

Počet bodov získaných za každú trofej:

  • bronz – 15
  • striebro – 30
  • zlato – 90
  • platina – 180

Po určitom počte bodov tak hráč získava novú úroveň viditeľnú na jeho profile:

Jednotlivé úrovne sú odlíšené symbolmi trofejí v závislosti od hráčovej úrovne. V roku 2019 nastala v počítaní úrovní veľká zmena, dovtedy totiž bola maximálna dosiahnuteľná úroveň 100. Po novom sa škálovanie úrovní hráčov zmenilo a vyzerá takto:

Získavanie trofejí, špeciálne platinových, podnietilo vznik stránok určených na pomoc pri získavaní tej-ktorej trofeje. Za nás môžeme odporučiť stránku psnprofiles.com, kde v prípade potreby rovnako nájdeš množstvo rád a návodov na ich odomknutie.

Hlbší zmysel? Stroj na peniaze

Okrem vzájomného porovnávania si získaných úspechov majú trofeje a achievementy oveľa väčší význam ako by to mohlo na prvý pohľad vyzerať. Ich dosiahnutie je podmienené dodržiavaním presných podmienok, čo hráčov často vedie k úplne inému štýlu hrania, aký preferovali doteraz. Môžeme teda povedať, že ide o istú formu motivácie k opakovanému hraniu.

Okrem toho, že tento systém núti hráčov meniť svoje zaužívané návyky, im dokonca umožňuje priniesť úplne nový pohľad na daný titul. Aj v tomto prípade môžeme za príklad použiť spomenuté RPG Kingdom Come: Deliverance, kde dosiahnutie jedného z achievementov je podmienené nutnosťou prejsť celú príbehovú linku bez jediného zabitia. Je to síce náročné, no nie nemožné.

Z pohľadu herných vývojárov ide o výborný marketingový nástroj. Zbieranie achievementov a trofejí totiž predlžuje čas strávený s ich hrou, prípadne súťaživých jedincov nabáda ku hre sa dodatočne vrátiť a výzvy dokončiť. Vo výsledku tak hráči s daným titulom trávia citeľne viac času, ako by jej venoval, ak by trofeje a achievementy neobsahovala.

V prípade, že ide o hráča, ktorý musí z titulu za každú cenu dostať 100%, dokonca pre herných vydavateľov ide o predvídateľný zdroj príjmu. S každým vydaným dodatočným obsahom (DLC) totiž spravidla prichádza nová dávka zberateľského obsahu a existuje mnoho hráčov, ktorí si ho zakúpia práve kvôli trofejám.

Porovnávanie trofejí a achievementov sa za posledné roky rovnako dostalo do pozície, kde sa hráči pretekajú, aby sa v celosvetových rebríčkoch mohli posunúť vyššie. Pomerne veľkej pozornosti vybranej skupiny hráčov sa tak stali aj indie hry, kde hráč všetky výzvy splní za neporovnateľne kratší čas ako pri veľkých AAA tituloch.

Na lovení trofejí si svoj biznis v posledných rokoch dokonca založili viacerí herní vývojári. Priekopníkom v tomto smere je spoločnosť Ratalaika, stojaca za distribúciou obdobných hier s nízkou náročnosťou. Ich cena sa pohybuje v jednotkách eur a získanie kompletnej sady achievementov alebo platinovej trofeje je hlavným, ak nie jediným dôvodom, prečo si hráči tieto tituly obstarávajú.

Ako to už zvyčajne v takýchto prípadoch býva, za málo peňazí veľa muziky nebude a kvalita obdobných hier je na veľmi nízkej úrovni. Pre zarytých zberateľov úspechov je to však jednoznačná investícia a tituly ako Slyde, My name is Mayo alebo 36 Fragments of Night sa kvôli uvedeným dôvodom nachádzajú takmer v každej kolekcii zarytých zberateľov.

Z popularity trofejí však neraz čerpajú aj veľké vývojárske štúdiá, ktoré do svojich hier účelne predstavujú extrémne náročné, pre bežného hráča prakticky nesplniteľné výzvy. Fóra následne zaplavujú desiatky sťažností i žiadostí o radu. V tomto prípade 100 % platí, že aj zlá reklama je reklama, predovšetkým, keď je vplyv trofejí na hrateľnosť zanedbateľný.

Z nášho pohľadu sa tým trochu stráca pôvodná myšlienka a dôvody, prečo boli achievementy a trofeje pôvodne predstavené, na druhej strane, ak je pre niekoho dôležitejší počet odomknutých trofejí ako samotná hrateľnosť, je to každého osobná vec.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú