Ferrari zlomilo palicu nad tradíciou. Ak ju chcete, kúpte si jazdenku, odkazuje šéf
Manuálne prevodovky a Ferrari je spojenie, ktoré kedysi definovalo emóciu z jazdy. Dnes však predstavuje už len spomienku. Posledné Ferrari s klasickou „pákou“ zišlo z výrobnej linky pred viac než desiatimi rokmi. Odvtedy sa značka s touto mechanickou raritou definitívne rozlúčila. Aspoň zatiaľ.
Manuál neprekoná automat
Všetko sa to začalo modelom California z roku 2012, ktorý sa stal posledným Ferrari dostupným s manuálnou prevodovkou. Aj to len v pár kusoch. Podľa dostupných informácií boli takto vybavené len dve či tri kabriolety; záujem zákazníkov bol jednoducho mizivý. No to nebol jediný dôvod, prečo značka opustila tradičné radenie.
Už v roku 2016 to objasnil vtedajší technický riaditeľ Michael Leiters, ktorý priamo povedal, že „neexistuje manuálna prevodovka, ktorá by prekonala dvojspojkový automat“.
Vraj sú neskúsení
Napriek tomu vášeň pre manuál medzi fanúšikmi prežíva. A Ferrari im má čo povedať. Len to nie je to, čo by asi chceli počuť. Enrico Galliera, marketingový a obchodný šéf značky, bol v odpovedi pre magazín Evo jednoznačný. „My už manuálnu prevodovku máme, v mnohých našich klasických autách,“ povedal chladnokrvne. A čo odporúča tým, čo chcú radiť rýchlosti po starom? „Kúpte si a zreštaurujte naše fantastické klasické vozidlá,“ odkázal.
Galliera zároveň zdôraznil, že Ferrari si je vedomé toho, že veľa dnešných vodičov už s manuálom nemá skúsenosti. „Podporujeme klientov, aby objavili krásu jazdy s klasickým autom. V rámci programu Corsa Piloti ponúkame aj jazdy s veteránmi, pretože mnohí už manuál nevedia riadiť. Je to dôležitá skúsenosť, ktorú vieme aktuálne ponúknuť prostredníctvom našich klasických modelov,“ vysvetlil marketingový a obchodný šéf značky.
Iskierka nádeje
A predsa ešte nie je všetko stratené. Hoci sériová výroba Ferrari s manuálom sa dnes zdá byť utópiou, iskierku nádeje predsa len vykresal produktový šéf Gianmaria Fulgenzi. V rozhovore začiatkom tohto roka pripustil, že trojpedálové riešenie by mohlo dávať zmysel pre niektorý z modelov exkluzívnej rady Icona. Práve v tej nájdeme aj Monzu SP1/SP2 či Daytonu SP3, všetky s automatom. Fulgenzi však dodáva, že medzi majiteľmi týchto niekoľkomiliónových áut sú už viacerí, ktorí po manuáli túžia.
Pohľad na konkurenciu ukazuje, že to nemusí byť márne. Porsche napríklad slávi s manuálnymi verziami špeciálnych edícií 911 veľké úspechy. Pre Ferrari by návrat manuálu mohol byť nielen marketingovým ťahom, ale aj obchodným úspechom. Limitovaná edícia s klasickým radením by sa mohla predávať za mastný príplatok, ktorý by bonitní klienti ochotne zaplatili. A ako investícia by takýto model mal prakticky garantovanú hodnotu.
Na druhej strane, dôvody Ferrari na váhanie sú pochopiteľné. Značka má plné ruky práce s plnením objednávok až do roku 2027, keďže minulý rok zaznamenala rekordné predaje. Pridajme k tomu zložitosť moderných bezpečnostných systémov, ktoré sú pri manuálnom ovládaní náročnejšie na vývoj, a emisné limity, ktoré sa dnes počítajú na gramy – hlavne v Európe. Automatické prevodovky sú totiž v priemere efektívnejšie, a to znamená, že pomáhajú Ferrari udržať emisné skóre na prijateľnej úrovni.
Dočkáme sa ešte niekedy Ferrari s klasickým radením? Odpoveď zatiaľ znie: možno. Ale len ak sa nájde dosť nadšencov ochotných zaplatiť nehoráznu sumu za možno úplne posledný model tohto druhu. Dovtedy nadšencom ostáva už len popozerať sa po jazdených legendách.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Posádka vidí cez pancier a strelci mieria očami. Čínske tanky dostali sci-fi vylepšenie, aké Západ nemá
Netušil si, že toto dokáže. TOP 10 tajných funkcií Windowsu, ktoré zmenia, ako používaš PC
Psychický teror aj ikonické monštrá sú späť. Úspešná hororová séria dostane nový film, tu je trailer
Totálne zmenia to, ako funguješ. Toto je 30 AI nástrojov, ktoré za teba urobia úplne všetko
Zmasakroval nacistov, teraz ide po Sovietoch. Brutálny akčný hit sa vracia (VIDEO)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Igor Matovič už ôsmykrát premenoval svoje hnutie. Od 1. augusta nesie nový názov
Plánuje vláda zrušiť 4 sviatky? „Za chvíľu budeme chodiť do roboty aj na Vianoce,“ vraví Matovič
Vladimir Putin potrebuje mier na Ukrajine. Tlačí ho k tomu jedna dôležitá okolnosť
Koniec častým ospravedlnenkám od rodičov. Ministerstvo školstva mení pravidlá, režim sa sprísňuje
Štát chystá „významné šetrenie“: Minister Erik Tomáš prezradil, na čo sa siahať nebude
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Jeden z najlepších akčných filmov roku 2025 práve dorazil online. Ponúka ho jediná služba
- Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
- Ľudstvo objavuje „nový svet“. V hĺbke 2 000 metrov našli mimoriadne vzácny zdroj energie
- Slovákov odpočúvajú, ani o tom nevedia. Takto zistíš, či sa to týka aj tvojho mobilu
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
-
- Tajná zbraň prírody? Vedci objavili baktériu, ktorá požiera najväčšiu pliagu ľudstva
- Ľudstvo objavuje „nový svet“. V hĺbke 2 000 metrov našli mimoriadne vzácny zdroj energie
- Jeden z najlepších akčných filmov roku 2025 práve dorazil online. Ponúka ho jediná služba
- Našli ich tam, kde to nikto nečakal. Zabudnutá planétka v našej Galaxii nesie známky života
- Sankcie im zlomili väz. Rusko môže prísť o dôležitú zbraň, kľúčový výrobca je na pokraji bankrotu
-
- Sankcie im zlomili väz. Rusko môže prísť o dôležitú zbraň, kľúčový výrobca je na pokraji bankrotu
- Derú sa do popredia svetovej ekonomiky. Veľmoc našla nálezisko so 100 miliónov tonami ropy
- Európa čelí novej hrozbe. Večný spojenec Ruska uvažuje nad tým, čo bolo doteraz nemysliteľné
- Slováci žili roky v klame. Režim Inkognito nie je vôbec neviditeľný, slúži hlavne na jednu vec
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
POZOR: Obľúbeného AI chatbota zneužili podvodníci a od ľudí žiadajú obrovské sumy
Rusko zatlačili k zúfalému kroku. Benzínová kríza je na spadnutie, ceny palív lámu rekordy
Brusel riskuje všetko. EÚ hrozí strata vplyvu v kľúčovom rozhodovaní o budúcnosti planéty
Obrovský asteroid môže naraziť do Mesiaca. Zem čaká najväčší vesmírny dážď za 5 000 rokov
Ázijská mocnosť si zahráva s ohňom. Chce extrémne zvýšiť produkciu kľúčovej veci na vývoj AI
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP