Rešpektovať súkromie používateľa Facebooku asi veľa nehovorí, no kvôli zárobkom z reklám spoločnosť sleduje preferencie každého z nás, aby mohla poskytnúť relevantné ponuky. Ako sa však nedávno ukázalo, konanie najväčšej sociálnej siete sveta nemusí byť vždy transparentné. Najnovší patent odhaľuje, kam je až Facebook ochotný kvôli osobným informáciám zájsť a pri skúmaní nášho súkromia neváha využiť aj umelú inteligenciu.

Myšlienka Facebooku spájať medzi sebou ľudí v mnohých kútoch sveta sa postupom času odklonila od svojho cieľa a spoločnosť sa začala zameriavať na reklamu, z ktorej má nemalé zisky. Kvôli poskytovaniu tohto obsahu je však potrebné zistiť o ľuďoch dôležité informácie, ktoré by pomohli k výberu tých správnych reklám. Pre tieto účely spoločnosť zbiera naozaj citlivé údaje, ktoré jej ale mnohí používatelia poskytujú vedome. Čo sa však s nimi stane sa dozvedáme málokedy a naposledy tomu tak bolo na jar tohto roka.

Súkromie dnes už veľa neznamená

Po odhalení škandálu s únikom osobných informácií o desiatkach miliónoch používateľoch sa Facebook dostal do nemalých problémov. Napriek tomu dokázala firma tieto krušné časy prežiť. Teraz ale plánuje krok, ktorým môže ešte viac narušiť súkromie ľudí. Portál The Verge totiž odhalil, že si spoločnosť rezervovala patent, ktorého znenie môže znepokojiť mnohých. Jednoducho povedané, Facebook pomocou tohto nového nástroja plánuje detailne skúmať naše rodinné zázemie a ľudí, s ktorými žijeme, aby všetkým poskytol relevantnú reklamu a zvýšil tak svoje zisky.

Zobraziť celú galériu (1)
United States Patent and Trademark Office

Nenechaj si ujsť
Facebook testuje pre Messenger funkciu, ktorá môže mnohým „zachrániť krk“

S umelou inteligenciou a špeciálnym algoritmom chce spoločnosť mapovať náš okruh priateľov a blízkych, aby si o nás zistila ešte viac informácií. Cielená reklama tak zdá sa naberá nový rozmer, ktorý môže Facebook dotiahnuť do štádia, s akým sme sa doteraz nestretli.

Online systém predpovedá vlastnosti domácnosti používateľa ako napríklad veľkosť a demografické rozloženie založené na jeho fotografiách, snímkach používateľov, ktorí sú s ním sociálne prepojení a textových údajoch v profile používateľa, ktoré odhaľujú vzťahy medzi jednotlivcami na obrazových súboroch používateľa.“ – časť patentu Facebooku.

Stačí tak len zopár slov na to, aby Facebook prehĺbil nedôveru používateľa voči jeho politike. Razantné zásahy do súkromia a sledovanie nie sú tým správnym spôsobom ako si získať priazeň ľudí.

K tomu všetkému však spoločnosť využije umelú inteligenciu, ktorá bude rozoznávať návyky a okolie každého používateľa a prepájať jednotlivé informácie do celkov. Tie vo výsledku pomôžu Facebooku odhaliť preňho dôležité údaje, vďaka ktorým sa zlepší cielená reklama. Aj keď bol spomínaný patent udelený ešte pred zhruba 6 mesiacmi, neznamená to, že spoločnosť už musí tento systém využívať, no nič nie je vylúčené. Facebook sa tak zrejme zo svojho predošlého prešľapu príliš nepoučil a miesto väčšej ochrany nášho súkromia doň nazrie ešte viac než by sme si želali.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú