Čína stráca v EÚ pôdu pod nohami. Clá na elektromobily začínajú účinkovať, výrobcovia majú problém
Zavedenie zvýšených ciel na dovoz elektromobilov z Číny, čo spôsobilo výrazný pokles trhového podielu čínskych automobiliek na európskom trhu. Sadzby momentálne dosahujú až 35 %, čím prakticky eliminujú cenovú výhodu, ktorú čínski výrobcovia dosiahli vďaka štátnej podpore. Táto zmena znamená vážnu výzvu pre čínskych výrobcov, ktorí sa snažia rozšíriť svoju pôsobnosť za hranice svojej domovskej krajiny, informuje AutoBlog.
Obrat v trende
Podľa najnovších údajov výskumnej agentúry Dataforce zaznamenali čínski výrobcovia elektromobilov v novembri pokles trhového podielu v Európe na 7,4 %, čo je najmenej od marca tohto roku. Ešte v októbri dosahoval ich podiel 8,2 %. Tento pokles sa pripisuje novým clám, ktoré boli zavedené koncom októbra po vyšetrovaní EÚ. Vyšetrovanie ukázalo, že čínska automobilka profitovala z nespravodlivých výhod vďaka masívnym štátnym dotáciám.
Clá sa navyše pripájajú k už existujúcemu 10 % dovoznému clu a ich výška sa líši podľa miery spolupráce automobiliek s vyšetrovaním. Zatiaľ čo niektoré značky čelia clám až 45 %, iné sa dokázali lepšie prispôsobiť novej situácii. Napríklad značka MG, ktorú vlastní čínska SAIC, zaznamenala v Európe 58 % pokles registrácií v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, uvádza výskumná spoločnosť Jato Dynamics.
MG zaostáva, BYD sa prispôsobuje
Zatiaľ čo MG zápasí s novými podmienkami, čínska automobilka BYD sa dokázala lepšie vyrovnať s clami a zaznamenala v novembri viac ako dvojnásobný počet registrácií oproti minulému roku. BYD, ktorý čelí nižším clám ako MG, sa sústreďuje na rozšírenie ponuky najmä pre súkromných a flotilových zákazníkov. Títo zákazníci tvorili takmer 80 % ich registrácií v Európe, čo naznačuje stabilný dopyt aj napriek vyšším cenám.
„BYD preberá trh, zatiaľ čo MG zažíva výrazné straty,“ poznamenal analytik Julian Litzinger z Dataforce. Tento vývoj ukazuje, že čínski výrobcovia musia byť flexibilní a schopní prispôsobiť sa meniacej sa situácii na trhu.
Rastúca ochrana európskeho trhu
Nové clá sú súčasťou širšej snahy EÚ ochrániť svoj automobilový priemysel pred medzinárodnou konkurenciou. Európsky automobilový sektor zamestnáva stovky tisíc pracovníkov a zároveň čelí náročnému prechodu od spaľovacích motorov k elektrickým pohonom. Čínski výrobcovia v minulosti dominovali vďaka nižším nákladom na batérie, no nové opatrenia EÚ majú za cieľ vyrovnať podmienky.
ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP