Európa sa prepadla, čínski výrobcovia elektromobilov začínajú niečo veľkolepé
Nie je žiadnym tajomstvom, že čínske automobilky uchopili elektromobilitu naozaj pevne a pomaly začínajú vstupovať aj na trhy, kde kedysi nemali žiadnu šancu. Dôkazom ich dominancie je aj štatistika portálu CleanTechnica. Do TOP 10 najväčších automobiliek z hľadiska predajov nabíjateľných áut sa prebojovali iba štyria tradiční výrobcovia.
Na úvod je treba zdôrazniť, že táto štatistika sleduje predaje „áut do zásuvky“, teda aj plug-in hybridov a elektromobilov. Aj vďaka tomuto sa od začiatku roku do konca októbra usadila na prvom mieste čínska automobilka BYD. Ak sa ale pozrieme iba na predaje čistých elektromobilov, v tomto smere aj naďalej dominuje Tesla s výrazným náskokom.
Európske automobilky zaostávajú
Od januára do konca októbra automobilka BYD predala celkom viac ako 1 390 000 nabíjateľných vozidiel. Hneď za ňou sa umiestnila Tesla, ktorá predala takmer milión elektromobilov.
Z tradičných automobiliek sa najvyššie umiestnil VW s počtom 319 000 predaných plug-in hybridov a elektromobilov. Do najlepšej desiatky sa dostalo ešte BMW (268 000), Mercedes (225 000) a Kia (185 000).
Čínskej automobilke BYD tak patrí na poli nabíjateľných vozidiel až 18 % podiel. Takmer každé piate elektrifikované auto je teda od nich.
V predajoch elektromobilov sú rozdiely menšie
Je pravda, že európske automobilky, respektíve tradiční výrobcovia, sa už viac sústreďujú na vývoj a predaje čistých elektromobilov. Plug-in hybridná éra už pre Európu nie je zaujímavá a preto výrobcovia pôsobiaci na starom kontinente zaostávajú najmä v predajoch nabíjateľných hybridov.
Ak sa totiž pozrieme na rozdiely v predajoch čistých elektromobilov, zistíme, že rozdiely nie sú zasa až také markantné. V tejto kategórii aj naďalej dominuje Tesla s počtom takmer 1 milióna predaných elektromobilov od začiatku tohto roka.
Druhý je čínsky BYD s počtom 584 000 predaných elektromobilov a až na štvrtom mieste sa umiestnil koncern VW s počtom 366 000 predaných elektromobilov. Piata je skupina Hyundai-Kia s počtom 247 000 predaných čisto elektrických vozidiel.
Odborníci v tom majú jasno
Čína v rámci elektromobility napreduje raketovým tempom a nová analýza PwC predpokladá, že do pár rokov sa Európa stane najväčším svetovým importérom vozidiel z východu.
Na základe analýzy sa predpokladá, že do roku 2025 bude na starý kontinent importovaných až 800 000 čínskych vozidiel, pričom drvivá väčšina z nich majú byť elektromobily.
Nie všetky importované vozidlá ale budú modely čínskych automobiliek. Ako uvádza AutoNews, na základe štúdie sa predpokladá, že z 800 000 importovaných áut v roku 2025 bude až 300 000 patriť západným automobilkám, ktoré elektrické modely v Číne iba vyrábajú.
Medzi tieto značky by mali patriť BMW, Tesla či dokonca Renault. Z „výrobnej haly“ elektromobilov sa do Európy dovážajú napríklad Tesla Model 3 alebo Dacia Spring.
Do Číny navyše presúva svoju výrobu čoraz viac automobiliek z Európy a USA, takže v budúcnosti by podiel importovaných áut mohol ešte narásť.
Európske automobilky sa nedokázali prispôsobiť
Felix Kuhnert v správe PwC uvádza, že európske automobilky ešte stále doplácajú na problémy s dodávateľským reťazcom komponentov. Preto sa automobily na starom kontinente sústreďujú na výrobu luxusnejších modelov, ktoré sa ale pochopiteľne predávajú v nižších objemoch.
Výrobcovia v Číne sa však prispôsobili, svoje dodávateľské reťazce optimalizovali, vyvinuli vlastné produkty, a tak dokážu aj do Európy prinášať lacné elektromobily, ktorým tradičné automobilky zatiaľ cenovo nedokážu konkurovať.
Analýza predpokladá, že čínske značky budú mať v Európe do roku 2025 trhový podiel 3,8 až 7,9 %.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Toto je najvýnimočnejšie Audi súčasnosti. Otestoval som SUV, ktoré inšpirovala Rallye Dakar
V rámci Európy sme úplne poslední. Počet elektromobilov na Slovensku stúpa pomaly, ľuďom chýba toto
BMW posunulo hranice elektromobility. Nový model má dojazd až 700 km a luxusný dizajn
Muskova kontroverzia má kruté následky. V európskej krajine sa začali hromadne zbavovať Tesiel
Rapídne mu klesol dojazd. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spájajú sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Rapídne mu klesol dojazd. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Muskova kontroverzia má kruté následky. V európskej krajine sa začali hromadne zbavovať Tesiel
- Dohodli sa s Čínou. Výmena batérií nahradí nabíjačky, do Európy príde silný hráč v elektromobilite
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spájajú sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Rapídne mu klesol dojazd. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Muskova kontroverzia má kruté následky. V európskej krajine sa začali hromadne zbavovať Tesiel
- Dohodli sa s Čínou. Výmena batérií nahradí nabíjačky, do Európy príde silný hráč v elektromobilite
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Slováci si začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, či sa to dá a aká je výsledná cena (ROZHOVOR)
- Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spájajú sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Experti prehovorili: Zánovné autá sú cenovým hitom, Slováci kupujú najviac tento pohon
- Vodiči, pozor. Štát zmenil podmienky pre motoristov, na podanie dokumentu máš už len pár dní
Apple dosahuje rekordné tržby. Má však vážny problém
Slovensko investuje milióny do kyberbezpečnosti. Vzniknú špičkové centrá
Slovensko pritvrdzuje. Fico chce trestať Ukrajinu v Bruseli
Experti bijú na poplach. Hackeri našli novú „zbraň“
Po 40 rokoch budú vo vesmíre. Naši susedia posielajú do kozmu astronauta, urobí nevšedný pokus
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené