Európa sa prepadla, čínski výrobcovia elektromobilov začínajú niečo veľkolepé
Nie je žiadnym tajomstvom, že čínske automobilky uchopili elektromobilitu naozaj pevne a pomaly začínajú vstupovať aj na trhy, kde kedysi nemali žiadnu šancu. Dôkazom ich dominancie je aj štatistika portálu CleanTechnica. Do TOP 10 najväčších automobiliek z hľadiska predajov nabíjateľných áut sa prebojovali iba štyria tradiční výrobcovia.
Na úvod je treba zdôrazniť, že táto štatistika sleduje predaje „áut do zásuvky“, teda aj plug-in hybridov a elektromobilov. Aj vďaka tomuto sa od začiatku roku do konca októbra usadila na prvom mieste čínska automobilka BYD. Ak sa ale pozrieme iba na predaje čistých elektromobilov, v tomto smere aj naďalej dominuje Tesla s výrazným náskokom.
Európske automobilky zaostávajú
Od januára do konca októbra automobilka BYD predala celkom viac ako 1 390 000 nabíjateľných vozidiel. Hneď za ňou sa umiestnila Tesla, ktorá predala takmer milión elektromobilov.
Z tradičných automobiliek sa najvyššie umiestnil VW s počtom 319 000 predaných plug-in hybridov a elektromobilov. Do najlepšej desiatky sa dostalo ešte BMW (268 000), Mercedes (225 000) a Kia (185 000).
Čínskej automobilke BYD tak patrí na poli nabíjateľných vozidiel až 18 % podiel. Takmer každé piate elektrifikované auto je teda od nich.
V predajoch elektromobilov sú rozdiely menšie
Je pravda, že európske automobilky, respektíve tradiční výrobcovia, sa už viac sústreďujú na vývoj a predaje čistých elektromobilov. Plug-in hybridná éra už pre Európu nie je zaujímavá a preto výrobcovia pôsobiaci na starom kontinente zaostávajú najmä v predajoch nabíjateľných hybridov.
Ak sa totiž pozrieme na rozdiely v predajoch čistých elektromobilov, zistíme, že rozdiely nie sú zasa až také markantné. V tejto kategórii aj naďalej dominuje Tesla s počtom takmer 1 milióna predaných elektromobilov od začiatku tohto roka.
Druhý je čínsky BYD s počtom 584 000 predaných elektromobilov a až na štvrtom mieste sa umiestnil koncern VW s počtom 366 000 predaných elektromobilov. Piata je skupina Hyundai-Kia s počtom 247 000 predaných čisto elektrických vozidiel.
Odborníci v tom majú jasno
Čína v rámci elektromobility napreduje raketovým tempom a nová analýza PwC predpokladá, že do pár rokov sa Európa stane najväčším svetovým importérom vozidiel z východu.
Na základe analýzy sa predpokladá, že do roku 2025 bude na starý kontinent importovaných až 800 000 čínskych vozidiel, pričom drvivá väčšina z nich majú byť elektromobily.
Nie všetky importované vozidlá ale budú modely čínskych automobiliek. Ako uvádza AutoNews, na základe štúdie sa predpokladá, že z 800 000 importovaných áut v roku 2025 bude až 300 000 patriť západným automobilkám, ktoré elektrické modely v Číne iba vyrábajú.
Medzi tieto značky by mali patriť BMW, Tesla či dokonca Renault. Z „výrobnej haly“ elektromobilov sa do Európy dovážajú napríklad Tesla Model 3 alebo Dacia Spring.
Do Číny navyše presúva svoju výrobu čoraz viac automobiliek z Európy a USA, takže v budúcnosti by podiel importovaných áut mohol ešte narásť.
Európske automobilky sa nedokázali prispôsobiť
Felix Kuhnert v správe PwC uvádza, že európske automobilky ešte stále doplácajú na problémy s dodávateľským reťazcom komponentov. Preto sa automobily na starom kontinente sústreďujú na výrobu luxusnejších modelov, ktoré sa ale pochopiteľne predávajú v nižších objemoch.
Výrobcovia v Číne sa však prispôsobili, svoje dodávateľské reťazce optimalizovali, vyvinuli vlastné produkty, a tak dokážu aj do Európy prinášať lacné elektromobily, ktorým tradičné automobilky zatiaľ cenovo nedokážu konkurovať.
Analýza predpokladá, že čínske značky budú mať v Európe do roku 2025 trhový podiel 3,8 až 7,9 %.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP