Lexus vynovil svoj elektrický model RZ a prichádza nielen s technologickými zmenami, ale aj so zásadnou novinkou. Ide o prvý systém drive-by-wire značky, ktorý v Európe odštartuje po legislatívnych zmenách od začiatku roku 2025. Tento systém, známy aj ako steer-by-wire, nahrádza klasický mechanický stĺpik riadenia počítačovým systémom, ktorý zabezpečuje všetky riadiace funkcie elektronicky.

Technológia je už známa z niektorých amerických elektromobilov, ako je napríklad Cybertruck, no pre Lexus ide o zásadný krok vpred, ktorý má priniesť úplne nový zážitok z jazdy. Na tému upozornil portál Electrive.

Plynulejšia jazda

Podľa výrobcu systém umožňuje vodičovi prispôsobiť prevod riadenia v závislosti od rýchlosti, čím sa zlepšuje ovládateľnosť a stabilita vozidla za rôznych podmienok. Lexus sľubuje, že jazda bude plynulejšia, intuitívnejšia a celkovo jednoduchšia. Zmeny sa týkajú aj softvéru pohonu všetkých kolies, čo má ešte viac podporiť plynulé a dynamické správanie vozidla na ceste.

Veľkou novinkou v ponuke je úplne nový variant RZ 550e F SPORT, ktorý ponúka zvýšený výkon vďaka silnejším predným aj zadným elektromotorom. Výsledkom je maximálny systémový výkon 300 kW, ktorý má zabezpečiť mimoriadne športový zážitok z jazdy. Práve tento model je tiež prvým, ktorý prináša funkciu Interactive Manual Drive – virtuálny 8-stupňový manuálny prevodový režim.

Vodiči si tak môžu manuálne ovládať rozdelenie výkonu, pričom vozidlo simuluje zmenu prevodových stupňov aj prostredníctvom imitácie zvuku spaľovacieho motora. Lexus tvrdí, že ide o spôsob, ako skombinovať emóciu manuálneho radenia so svetom elektromobility.

Ďalší model

Do ponuky pribudol aj nový variant RZ 350e, ktorý je prvým predokolkovým modelom RZ. Jeho výkon 165 kW z neho robí najefektívnejší model v ponuke a zároveň aj ten s najdlhším dojazdom. Model RZ 500e s pohonom všetkých kolies zostáva v ponuke s výkonom 280 kW, zatiaľ čo spomínaný RZ 550e F SPORT posúva latku ešte vyššie s celkovým výkonom 300 kW.

Pod kapotou sa ukrýva prepracovaný systém batériového elektrického pohonu. Nová batéria s vyššou kapacitou a väčším počtom článkov prináša aj vyšší výkon elektromotorov – až 167 kW na prednej aj zadnej náprave. V praxi to znamená nielen vyšší výkon, ale aj dlhší dojazd. Modely s pohonom všetkých kolies zaznamenali nárast dojazdu o 14 % až na 500 kilometrov, zatiaľ čo variant s pohonom predných kolies dosahuje až 575 kilometrov – čo predstavuje 20 % zlepšenie oproti predchodcovi.

Aktualizovaná modelová rada Lexus RZ sa dostane do predaja na jeseň 2025, pričom uvedenie na jednotlivé trhy bude postupné. Pôvodná verzia RZ vstúpila na trh pred dvoma rokmi s cenou od 59 650 dolárov a vznikla ako sesterský model Toyota bZ4X, ktorá sa taktiež dočkala svojej vlastnej modernizácie.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP