Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur
V tomto texte boli použité materiály TASR.
Španielsko predstavilo balík, ktorý má určiť tempo elektrifikácie dopravy v najbližších rokoch. Premiér Pedro Sánchez oznámil investície v hodnote €700 miliónov, ktoré majú podporiť predaj elektrických áut a posilniť nabíjaciu infraštruktúru v regiónoch, kde je stále nedostatočná. Ide o rozhodnutie, ktoré má pomôcť domácemu automobilovému priemyslu zvládnuť prechod na nové technológie.
V rámci plánu vyčlení vláda €400 miliónov na dotácie pri nákupe elektromobilov v roku 2026. Ďalších €300 miliónov smeruje na výstavbu nových nabíjacích staníc. Podľa premiéra je cieľom zlepšiť dostupnosť elektromobilov pre bežné domácnosti a odstrániť bariéry, ktoré brzdia ich širšie využívanie.
Podpora má zvýšiť predaj aj dostupnosť nabíjania
EÚ plánuje ukončiť predaj nových spaľovacích áut v roku 2035. Tempo zmien sa však spomalilo. Dôvodom je najmä limitovaný počet nabíjacích bodov a výhrady automobiliek, ktoré žiadajú zmiernenie cieľov v oblasti emisií. Výrobcovia upozorňujú, že potrebujú väčšiu flexibilitu aj po roku 2035, vrátane priestoru pre plug in hybridy a vozidlá na alternatívne palivá.

Španielsko je po Nemecku druhým najväčším výrobcom automobilov v Európe. Sánchez pripomenul, že transformácia tohto sektora predstavuje zásadnú výzvu. Krajina má aktuálne viac ako 40 000 verejných nabíjacích staníc. Ich počet síce rastie, no vláda chce podporiť najmä regióny, kde sieť zaostáva a kde je dopyt po elektrických autách nízky práve pre slabú infraštruktúru.
Automobilový sektor sa v Španielsku podieľa približne 10 % na HDP a vytvára takmer 2 milióny priamych a nepriamych pracovných miest. To z neho robí odvetvie, ktoré ovplyvňuje ekonomiku aj sociálnu stabilitu krajiny.
Nový balík má uľahčiť prechod priemyslu na čisté technológie a zároveň zvýšiť motiváciu bežných ľudí prejsť na elektromobil. Španielsko deklaruje, že chce do roku 2050 dosiahnuť plne elektrický vozový park. Vláda preto plánuje pokračovať v investíciách do infraštruktúry aj v ďalších rokoch a očakáva, že postupná modernizácia podporí automobilky aj domácich dodávateľov. Či sa niečoho podobného dočkáme aj na Slovensku, si budeme musieť ešte pár rokov počkať. Pri najmenšom by sme sa ako krajina mohli inšpirovať príkladom Španielov, ktorý to s EV myslia naozaj vážne.
Ak splníš túto podmienku, tvoj spaľovák môže jazdiť
Európska únia začína korigovať svoju pôvodne nekompromisnú klimatickú politiku. Rok 2035 síce naďalej platí ako hranica, po ktorej nové autá nesmú produkovať emisie CO₂, no mení sa spôsob, akým chce Únia tento cieľ dosiahnuť. Spaľovacie motory tak nebudú automaticky zakázané – ak dokážu jazdiť na klimaticky neutrálne palivá, ostanú v predaji aj po roku 2035. Kľúčovým impulzom bol list nemeckého kancelára Friedricha Merza, ktorý žiadal flexibilnejší prístup. Komisia na to reagovala prekvapivo rýchlo a potvrdila, že syntetické palivá, biopalivá či iné nízkoemisné alternatívy majú zostať v hre.
Brusel už pripravuje prepracovaný dokument, ktorý má 10. decembra detailne predstaviť novú stratégiu. Očakáva sa, že prechod na elektromobilitu sa spomalí a Európa vstúpi do „hybridnej éry“, kde sa budú prelínať batériové autá, ekologické palivá aj nové typy mobility. Klasický benzín a nafta síce z trhu zmiznú, no spaľovacie technológie prežijú v upravenej podobe. Pre automobilky ide o dôležitý signál stability v období, keď varujú pred stratou konkurencieschopnosti a žiadajú realistickejší harmonogram zmien.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Vitaj v meste duchov: Pomaly mizne z mapy a domy tu stoja menej ako káva

Po boku Rózsu na ministerstve obrany bude pôsobiť známy hudobník. Kaliňákov rezort najal ďalšieho umelca

Neurológ prezrádza jednu vec, ktorá udrží mozog mladým aj v 90-ke. Nemá nič spoločné s cvičením ani diétou

Oči pod náporom obrazoviek slabnú. Hrsť týchto orieškov posilňuje zrak aj prirodzený štít proti modrému svetlu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
Európske automobilky si vydýchli. Čína sa dočkala kľúčového momentu, ktorý nechal USA v kŕči
Volkswagen stláča brzdu a potvrdil masívne škrty. Až 35 000 ľudí ostane bez práce
Diplomacia so Západom v slepej uličke. Táto krajina sa vyhlásila za jadrovú veľmoc, sympatizuje s Ruskom
SIM karty sú minulosťou. Slovenský operátor prichádza s prevratnou novinkou
Vláda konečne rieši problémové železnice. Vlaky dostanú technológiu za 1,36 miliardy eur
EÚ spravila historický krok. Dovoz ruského plynu definitívne končí, máme presný dátum
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Vitaj v meste duchov: Pomaly mizne z mapy a domy tu stoja menej ako káva

Po boku Rózsu na ministerstve obrany bude pôsobiť známy hudobník. Kaliňákov rezort najal ďalšieho umelca

Neurológ prezrádza jednu vec, ktorá udrží mozog mladým aj v 90-ke. Nemá nič spoločné s cvičením ani diétou

