V tomto texte boli použité materiály TASR.

Španielsko predstavilo balík, ktorý má určiť tempo elektrifikácie dopravy v najbližších rokoch. Premiér Pedro Sánchez oznámil investície v hodnote €700 miliónov, ktoré majú podporiť predaj elektrických áut a posilniť nabíjaciu infraštruktúru v regiónoch, kde je stále nedostatočná. Ide o rozhodnutie, ktoré má pomôcť domácemu automobilovému priemyslu zvládnuť prechod na nové technológie.

V rámci plánu vyčlení vláda €400 miliónov na dotácie pri nákupe elektromobilov v roku 2026. Ďalších €300 miliónov smeruje na výstavbu nových nabíjacích staníc. Podľa premiéra je cieľom zlepšiť dostupnosť elektromobilov pre bežné domácnosti a odstrániť bariéry, ktoré brzdia ich širšie využívanie.

Podpora má zvýšiť predaj aj dostupnosť nabíjania

EÚ plánuje ukončiť predaj nových spaľovacích áut v roku 2035. Tempo zmien sa však spomalilo. Dôvodom je najmä limitovaný počet nabíjacích bodov a výhrady automobiliek, ktoré žiadajú zmiernenie cieľov v oblasti emisií. Výrobcovia upozorňujú, že potrebujú väčšiu flexibilitu aj po roku 2035, vrátane priestoru pre plug in hybridy a vozidlá na alternatívne palivá.

ursula von der leyen a elektromobil
TASR/AP/FonTech

Španielsko je po Nemecku druhým najväčším výrobcom automobilov v Európe. Sánchez pripomenul, že transformácia tohto sektora predstavuje zásadnú výzvu. Krajina má aktuálne viac ako 40 000 verejných nabíjacích staníc. Ich počet síce rastie, no vláda chce podporiť najmä regióny, kde sieť zaostáva a kde je dopyt po elektrických autách nízky práve pre slabú infraštruktúru.

Automobilový sektor sa v Španielsku podieľa približne 10 % na HDP a vytvára takmer 2 milióny priamych a nepriamych pracovných miest. To z neho robí odvetvie, ktoré ovplyvňuje ekonomiku aj sociálnu stabilitu krajiny.

Nový balík má uľahčiť prechod priemyslu na čisté technológie a zároveň zvýšiť motiváciu bežných ľudí prejsť na elektromobil. Španielsko deklaruje, že chce do roku 2050 dosiahnuť plne elektrický vozový park. Vláda preto plánuje pokračovať v investíciách do infraštruktúry aj v ďalších rokoch a očakáva, že postupná modernizácia podporí automobilky aj domácich dodávateľov. Či sa niečoho podobného dočkáme aj na Slovensku, si budeme musieť ešte pár rokov počkať. Pri najmenšom by sme sa ako krajina mohli inšpirovať príkladom Španielov, ktorý to s EV myslia naozaj vážne.

Ak splníš túto podmienku, tvoj spaľovák môže jazdiť

Európska únia začína korigovať svoju pôvodne nekompromisnú klimatickú politiku. Rok 2035 síce naďalej platí ako hranica, po ktorej nové autá nesmú produkovať emisie CO₂, no mení sa spôsob, akým chce Únia tento cieľ dosiahnuť. Spaľovacie motory tak nebudú automaticky zakázané – ak dokážu jazdiť na klimaticky neutrálne palivá, ostanú v predaji aj po roku 2035. Kľúčovým impulzom bol list nemeckého kancelára Friedricha Merza, ktorý žiadal flexibilnejší prístup. Komisia na to reagovala prekvapivo rýchlo a potvrdila, že syntetické palivá, biopalivá či iné nízkoemisné alternatívy majú zostať v hre.

Brusel už pripravuje prepracovaný dokument, ktorý má 10. decembra detailne predstaviť novú stratégiu. Očakáva sa, že prechod na elektromobilitu sa spomalí a Európa vstúpi do „hybridnej éry“, kde sa budú prelínať batériové autá, ekologické palivá aj nové typy mobility. Klasický benzín a nafta síce z trhu zmiznú, no spaľovacie technológie prežijú v upravenej podobe. Pre automobilky ide o dôležitý signál stability v období, keď varujú pred stratou konkurencieschopnosti a žiadajú realistickejší harmonogram zmien.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP